Var på Boovia i Västerås igår och fick då en riktig VILL HA upplevelse, en köksö hade en MASSIV rosfri skiva på kanske 10-12mm tjocklek och integrerad/insvetsad ho.
Den var bara SÅÅÅ snygg, priset?

Nätta 60 000kr :p

Då kom snåljopen igång inom mig i samråd med habegärets drivkrafter, tänkte att man kanske skulle kunna hitta en mekanisk verkstad i Polen eller Öststaterna som skulle kuna tillverka en liknande för halva pengen?

Visst är rosfritt i massivt format dyrt, men 60 000kr tvivlar jag på att det egentligen kostar.
Kanske 20K för materialet och 10 för jobbet?

Någon somsett liknande, var sjukt cleant och snyggt!

Tips mottages tacksamt för att förverkliga denna riktigt heta bänkskiva...


//Wormit
 
Tja, tycke och smak är ju upp till var och en, men vad det gäller utförandet så borde ju en smidesverkstad kunna hjälpa dig.
 
Wormit skrev:
Då kom snåljopen igång inom mig i samråd med habegärets drivkrafter, tänkte att man kanske skulle kunna hitta en mekanisk verkstad i Polen eller Öststaterna som skulle kuna tillverka en liknande för halva pengen?
Testa att kontakte dessa:
http://www.polenshopping.se/
 
Vi köpte precis en skräddarsydd med två hoar och hål för häll för 14 000, från Boman kök.
www.bomankok.se
 
Fast TS vill ha en i MASSIVT rostfritt stål.
 
Spelar det verkligen någon roll om den är massiv rostfritt stål eller om det är laminat under? Känns väldigt overkill att ha massiv rostfritt, och extremt tungt att bära hem.
 
Är det den massiva känslan du är ute efter så kan du ju alltid köpa hem en vanlig bänk och fylla "tomrummet" med betong.

Skrytfaktorn över en äkta massiv rostfri bänk är inte värd 60000:- även om jag tycker det verkar häftigt.
 
Totte_S
Spelar det roll om köksluckorna är av faner eller massivt trä? om golvet är stavparkett eller lamellparkett? om granitbänken är massiv eller ikeas variant med "fyllning"?
Självklart är det den gedigna känslan Wormit är ute efter! Förstår precis vad det är som lockar!
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte man kan jämföra det med faner - massivt trä, jag har bara svårt att tänka mig hur man skulle upptäcka att någon har massiv rostfri bänk eller en rostfribänk med laminat inuti. Så då återstår känslan av att själv veta att det är 'äkta' vara, vilket ju absolut inte ska underskattas. Whatever floats your boat :)
 
Min nya skiva har ju en kärna av MDF, så det är är absolut massiv känsla i den, inte det däringa "bonket" som på vanliga diskbänkar...
 
Kärna av MDF eller 10/12 mm rostfritt så kommer det rostfria att känna mer massivt/stumt än MDF:en.
 
Totte_S skrev:
Spelar det roll om köksluckorna är av faner eller massivt trä? om golvet är stavparkett eller lamellparkett? om granitbänken är massiv eller ikeas variant med "fyllning"?
Självklart är det den gedigna känslan Wormit är ute efter! Förstår precis vad det är som lockar!
Håller med till fullo, bara vetskapen..........

Har själv en hel del sådana lösningar, bla. massivt ekgolv, en badkarsblandare som väger 6kg!!, blyfyllda högtalarstativ.

Det har i min mening inte så mycket att göra med vad andra tycker/impfaktor, utan att man själv söker en känsla/intryck/belåtenhet.

men visst, massiva/overkill-lösningar kostar. om det sen är värt det är upp till var och en tycker jag, det har definitivt varit det i mina fall.......
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Wormit skrev:
Var på Boovia i Västerås igår och fick då en riktig VILL HA upplevelse, en köksö hade en MASSIV rosfri skiva på kanske 10-12mm tjocklek och integrerad/insvetsad ho.
Den var bara SÅÅÅ snygg, priset?

Nätta 60 000kr :p

Då kom snåljopen igång inom mig i samråd med habegärets drivkrafter, tänkte att man kanske skulle kunna hitta en mekanisk verkstad i Polen eller Öststaterna som skulle kuna tillverka en liknande för halva pengen?

Visst är rosfritt i massivt format dyrt, men 60 000kr tvivlar jag på att det egentligen kostar.
Kanske 20K för materialet och 10 för jobbet?

Någon somsett liknande, var sjukt cleant och snyggt!

Tips mottages tacksamt för att förverkliga denna riktigt heta bänkskiva...


//Wormit

Sannolikt har du inte en golvkonstruktion som orkar bära upp vikten. Inser du hur mycket en 12 mm solid plåt väger per kvadratdecimeter? Ska du ha "solidkänsla" kan jag garantera dig att det räcker gott med halva tjockleken. Det kommer inte att flexa för fem öre.

//Rob som jobbar på SSAB och har "viss" erfarenhet av plåt
 
Personligen tycker jag att det låter konstigt med en massiv skiva i rostfritt, är det inte så att ni har missuppfattat konstruktionen? Stagar man upp plåten med tjock mdf så blir den väldigt stum och det går inte att trycka på den och den wobblar tillbaka. En solid skiva skulle bli galet tung och det tillför inget till konstruktionen, en tunn plåt är lika hållbar (jfr sten/betong där man måste ha en viss tjocklek för hållbarheten).
Vi beställde en måttanpassad diskbänk härifrån http://www.isakssons.com/public/default.asp
 
Bänken kommer bli ganska tung. 3m*0.6m*0,012m väger ca 170kg. Men det låter häftigt, du blir nog en av få massiva stålbänksägare i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.