K Kaun skrev:
Jag brukade designa dragavlastningar till elektroniska maskiner förr i världen. Allmän kunskap om elektronik och kraftel är dock inte detsamma som elektrikerbehörighet... Därav att jag är här och frågar er.

Min tanke med detta var att jag skulle ha så få hobbyelektrikermoment som möjligt. I det här fallet blir det ju bara kopplingen mellan det nya utanpåliggande uttaget och den slaktade skarvsladden. En fuskpunkt och om resultatet inte blir förtroendeingivande kan jag bara dra ut skarvsladden och återställa allt.

Det finns väl två alternativ till detta:

1) hobbyelektriker-fixa med korrekt dragning från befintlig matning till det nya uttaget. Bäst potentiellt slutresultat men dubbelt så mycket amatör-el.

2) hitta ett vanligt grenuttag med ett utseende man kan leva med och montera fast detta i köket. Kommer ändå behöva kapa och reparera kabeln för att kunna leda den hela vägen, så egentligen är detta lika farligt som huvudalternativet.
En skarvsladd är som regel betydligt svårare att skala och koppla in i något. Om du tror dig kunna koppla in ETT jordat uttag, så måste du ju också kunna koppla in två. Så köp bara en-två meter kulokabel, eller hur mycket som behövs. Bryt strömmen till uttaget, eller hela huset. Lyft på locket till befintligt uttag och koppla in den nya kabeln. Skär ut lite i locket, så det går att stänga, trots kabeln. Sen gör du bara detsamma på nya uttaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kaun skrev:
Jag brukade designa dragavlastningar till elektroniska maskiner förr i världen. Allmän kunskap om elektronik och kraftel är dock inte detsamma som elektrikerbehörighet... Därav att jag är här och frågar er.

Min tanke med detta var att jag skulle ha så få hobbyelektrikermoment som möjligt. I det här fallet blir det ju bara kopplingen mellan det nya utanpåliggande uttaget och den slaktade skarvsladden. En fuskpunkt och om resultatet inte blir förtroendeingivande kan jag bara dra ut skarvsladden och återställa allt.

Det finns väl två alternativ till detta:

1) hobbyelektriker-fixa med korrekt dragning från befintlig matning till det nya uttaget. Bäst potentiellt slutresultat men dubbelt så mycket amatör-el.

2) hitta ett vanligt grenuttag med ett utseende man kan leva med och montera fast detta i köket. Kommer ändå behöva kapa och reparera kabeln för att kunna leda den hela vägen, så egentligen är detta lika farligt som huvudalternativet.
Det är lite så här att om du ställer den frågan du gjort så antar man att du inte kan särskilt mycket. Om du kan mycket men ändå frågar så får du bara stå ut med att du får lite väl basic tips.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag hade gjort så här:
1) Köp ett utanpåliggande uttag och en bit kabel för fast förläggning
2) Montera det nya uttaget och anslut kabeln dit
3) Bryt spänningen till befintligt uttag
4) Ta loss befintligt uttag och borra ett hål snett genom väggen in i dosan utan att skada inkommande ledare.
5) Koppla in kabeln till befintligt uttag
6) Sätt tillbaka befintligt uttag
7) Slå på spänning och testa uttagen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kaun skrev:
Inne i köksskåpet som döljer fläkten sitter ett jordat uttag med plats för en stickpropp.

Jag vill montera ett extra utanpåliggande eluttag under överskåpen.

För att uppnå detta vill jag slakta en jordad förlängningskabel genom att kapa hon-änden och koppla kabelns tre poler till ett utanpåliggande eluttag. Han-änden sätter jag i eluttaget som är dolt i köksfläktens skåp. Att kapa förlängningskabeln är en förutsättning för att kunna leda den genom borrade hål för att montera den prydligt.

Vips har jag ett extra jordat uttag! Eller?

Hur dumt tänkt är detta, på en skala 1-5?
Skala 1.Använd ej förlängningssladd utan kabel,så blir det bra
 
mexitegel mexitegel skrev:
Givet fast installation så säkerställer man att det är spänningslöst innan arbetet startar. Den behövs också för kontroller vid idrifttagning.
Behövs något av det i det aktuella fallet? TS tänker sig, som jag förstår det, mata ett nytt "fast monterat" uttag via en stickpropp. "Han-änden sätter jag i eluttaget".

Spänningslöst lär allt vara tills TS stoppar i stickproppen tänker jag... 😂 Och kontrollen vid idrifttagning är väl ungefär att det nya uttaget fungerar. Jag får nog erkänna att jag aldrig mätt något efter det att jag installerat ett nytt uttag. 😳
 
  • Gilla
Mekplatsen och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får nog erkänna att jag aldrig mätt något efter det att jag installerat ett nytt uttag.
Jag kontrollmäter alltid spänning fas-nolla, fas-jord, och resistans nolla-jord.
Tar max 10 sekunder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Jag kontrollmäter alltid spänning fas-nolla, fas-jord, och resistans nolla-jord.
Tar max 10 sekunder.
Jag kollar också alltid jordblecket mot känd skyddsjord.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det så relevant i detta scenario?
Hur ska TS annars säkerställa att den lösa kabeln inte råkar dras ut ur uttaget? Står inget om att klamra anslutningskabeln?

Alfredo Alfredo skrev:
Behövs något av det i det aktuella fallet? TS tänker sig, som jag förstår det, mata ett nytt "fast monterat" uttag via en stickpropp. "Han-änden sätter jag i eluttaget".

Spänningslöst lär allt vara tills TS stoppar i stickproppen tänker jag... 😂 Och kontrollen vid idrifttagning är väl ungefär att det nya uttaget fungerar. Jag får nog erkänna att jag aldrig mätt något efter det att jag installerat ett nytt uttag. 😳
Hur kan du då veta att jordfelsbrytaren skyddar uttaget? Eller att det är korrekt jordat? Tar som sagt några sekunder och resulterar i en säker installation


En annan nackdel med att använda sig av en anslutningskabeln är att den i regel är mindre än 1,5 mm². Ingen bra ide att i längre perioder köra köksmaskiner på 0,75-1mm²

Som tidigare sagts tror jag dock att den största faran är inkoppling av RQ i uttaget
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Hur ska TS annars säkerställa att den lösa kabeln inte råkar dras ut ur uttaget?
Inte alls. Det behöver väl inte säkerställas mer här än det säkerställs vid alla andra stickproppsanslutna apparater. Hur säkerställer man normalt att exempelvis TVns nätsladd inte råkar dras ut. 😉
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag kontrollmäter alltid spänning fas-nolla, fas-jord, och resistans nolla-jord. Tar max 10 sekunder.
Ja det är naturligtvis lovvärt och bra. Jag menar absolut inget annat!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Hur kan du då veta att jordfelsbrytaren skyddar uttaget?
Vet du det genom att mäta med en multimeter? 😉🤔
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls. Det behöver väl inte säkerställas mer här än det säkerställs vid alla andra stickproppsanslutna apparater. Hur säkerställer man normalt att exempelvis TVns nätsladd inte råkar dras ut. 😉
Hur tänker du i andra sidan där det nya uttaget ansluts? TVs nätsladd är ju också dragavlastad om den är fast ansluten
Alfredo Alfredo skrev:
Vet du det genom att mäta med en multimeter? 😉🤔
Ja ett jordfelsbrytartest görs genom att sumra mellan fas och jord
 
K Kaun skrev:
Jag brukade designa dragavlastningar till elektroniska maskiner förr i världen. Allmän kunskap om elektronik och kraftel är dock inte detsamma som elektrikerbehörighet... Därav att jag är här och frågar er.

Min tanke med detta var att jag skulle ha så få hobbyelektrikermoment som möjligt. I det här fallet blir det ju bara kopplingen mellan det nya utanpåliggande uttaget och den slaktade skarvsladden. En fuskpunkt och om resultatet inte blir förtroendeingivande kan jag bara dra ut skarvsladden och återställa allt.

Det finns väl två alternativ till detta:

1) hobbyelektriker-fixa med korrekt dragning från befintlig matning till det nya uttaget. Bäst potentiellt slutresultat men dubbelt så mycket amatör-el.

2) hitta ett vanligt grenuttag med ett utseende man kan leva med och montera fast detta i köket. Kommer ändå behöva kapa och reparera kabeln för att kunna leda den hela vägen, så egentligen är detta lika farligt som huvudalternativet.
Alternativ 2 går bra endast om
  • du inte klipper kabeln utan använder ett färdigt grenuttag och borrar hål som stickproppen går igenom (åskväder har en fördel där),
  • sträckan är kort och synlig. Man ska inte gömma en anslutningskabel. Speciellt inte i kök där man potentiellt belastar uttaget högt.
  • allting ska kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet.
En lösning med grenuttag kan dock ses som brott mot samma elsäkerhetslag som beskriver behörighetskravet, dvs du riskerar att "åka dit" i händelse av en olycka, även om orsaken till olyckan inte ligger direkt i grenuttagslösningen. Men det finns samtidigt inga sådana påtagliga risker. Ett grenuttag kommer sannolikt att tjäna väl i 20 år. Belasta det inte för tungt bara.

JFB har inte tagits upp här. I ett kök är det krav på JFB vid utvidgning. Man får bara montera nya uttag i torra rum utan krav på JFB. Så det går inte att komma ifrån, inte ens med grenuttag som är permanent monterad. Om det händer en olycka så är det ofta så att en JFB skulle mildra konsekvensen, och därmed läggs ett ansvar på dig som innehavare.

Alternativ 1 kräver behörighet. Men kan du göra jobbet så att det inte går att skilja mot ett fackmannamässigt jobb, då går du fri även om uttaget på något sätt skulle orsaka en brand.
  • Välj rätt typ av kabel, t.ex EQRQ, EXQ, EXLQ.
  • Du ska med säkerhet kunna avgöra att uttaget du nallar ström ifrån blir strömlöst före arbetet.
  • Är uttaget infällt behöver man hitta en väg in. Vissa uttag, Schneider, stöder att man jackar ur plastramen och går in utifrån. Annars får man borra snett in i dosan, det anses fackmannamässigt.
  • Du ska kunna avmantla kabeln utan skador på ledarisoleringen och att du ska kunna skala ledarna utan jack i ledaren. Träna före om du behöver.
  • Kabelmanteln ska sticka in högst nån centimeter i dosan. Hålet i dosan behöver inte vara supertätt, men heller inte överdrivet stort.
  • Kabeln ska avmantlas så att du får en ledarlängd på 10-15 cm i dosan.
  • Anslutning av ledarna till uttaget är svår att misslyckas med på ett modernt uttag, så byt uttaget ifall det är riktigt gammal. Skala ledaren 11 mm eller vad som står präglat på uttaget, se till att ledaren bottnar i klämman och dra åt (om det är en skruv). Det ska då normalt inte synas någon koppar på ledaren, eller max nån millimeter.
  • Kabeln ska förläggas och klamras snyggt, med fina böjar och införing mot dosa och uttag i rät vinkel. Detta moment är det mest avslöjande. Även om det inte är en säkerhetsfråga så kan du "åka dit" på det.
  • Kabeln, där den förläggs, ska inte vara onödigt utsatt för värme eller fysiskt åverkan.
  • Det nya uttaget ska placeras där det inte är onödigt utsatt för väta och fysiskt åverkan.
  • Det ska också vara av rätt typ, jordat eller ojordat. Det kan vara en gråzon i ett gammal kök med ojordade uttag vid matplatsen.
  • För varje moment ovan bör du hämta andan och ägna 1 sekund åt kontroll.
  • Efter utfört arbete och innan strömmen slås på ska du också ovillkorligen mäta kontinuitet mellan jordblecket på det nya uttaget och ett annat uttag i närheten, dock inte det du nallade ström ifrån. Här behövs inget mer avancerat än en multimeter.
  • Det behövs egentligen fler kontroller och åtgärder, men om det handlar om en utvidgning på nån meter eller så, då får det duga.
Detta skriver jag inte som en uppmaning att bryta mot behörighetskravet, utan därför att det är en säkerhetsmässigt bättre lösning även om man har tummen lite i handen.

Grenuttag ska egentligen bara användas temporärt, speciellt för tyngre förbrukare som uttag i kök. Det händer att det blir varmgång i uttag/stickpropp. Med grenuttagslösningen får du en utsatt stickpropp som är dold.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Hur tänker du i andra sidan där det nya uttaget ansluts?
Jag antog att TS tänkte klamra kabeln.

Jakopp Jakopp skrev:
Ja ett jordfelsbrytartest görs genom att sumra mellan fas och jord
Nu hänger jag inte med.
 
Jakopp Jakopp skrev:
Ja ett jordfelsbrytartest görs genom att sumra mellan fas och jord
Hur testar du jordfelsbrytaren på det här sättet???
Om du får kontakt när du "summrar"(förutsätter att du gör det spänniningslöst)
Vad drar du för slutsats då?
🤔
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.