Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
De som jag sett QuantumScape gjort certifierande tester på som deras första kommersiella cell ligger på ca800Wh/kg. Den har dom levererat några tidiga referensceller av till kunder. Får se hur snabbt dom kommer upp i volym bara, men kanske om 2-3 år börjar vi se höga volymer.

Jämfört med NMC, t.ex. Tesla model 3 LR
1/3 av volymen
1/2 vikten

Så den sparar väl 200l volym ner till ca 100l då, batteriet går in under baksätet istället för skateboard plattform.
Vikt 100-150kg besparing. Och då hamnar elbilsbatteriet på runt 200kg.

Batteri 200kg
Motorenhet 50kg
Laddinverter 15kg?
Vs
Dieselfyra 200kg
Växellåda 40kg
Full 60l tank 50kg
Tack. Det kommer faktiskt göra rejäl skillnad när det bli kommersiellt tillgängligt och för massavändning.
Jag gissar på 5-10 år innan vi ser det på massmarknaden. Men vi lär ju få se en och annan brutal och kanske inte billig sportbil med dessa om några år!
 
G guggen skrev:
Tack. Det kommer faktiskt göra rejäl skillnad när det bli kommersiellt tillgängligt och för massavändning.
Jag gissar på 5-10 år innan vi ser det på massmarknaden. Men vi lär ju få se en och annan brutal och kanske inte billig sportbil med dessa om några år!
Ja, och dom klarar betydligt högre laddeffekt dessutom. Verkligen en "holy grail" när väl volymen kommit igång
 
D
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Är genuint nyfiken på vad som skulle krävas för er som inte i nuläget är särskilt positiva till elbil, att ni faktiskt kunde tänka er att köpa just en sådan.
Att man kan elda diesel medan man kör kanske?
 
R Robert-san01 skrev:
OKQ8, max 150kW och jag var ensam vid hela stationen.

Tveksamt att det var laddaren som var problemet.
Ja, jag har ju kört 3600 mil med min Mach-e och den brukar snarast snitta på ca 80-90 kW på snabbladdare, snabbare i början och lite långsammare på slutet. En SR har väl maxkapacitet på 115 och en LR på 150 har jag för mig. Det är inte den snabbast laddande bilen, inte som en Taycan, EV6 eller Ioniq5 alltså. Men inga problem att ladda till 80% på en halvtimme ungefär.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Ja, jag har ju kört 3600 mil med min Mach-e och den brukar snarast snitta på ca 80-90 kW på snabbladdare, snabbare i början och lite långsammare på slutet. En SR har väl maxkapacitet på 115 och en LR på 150 har jag för mig. Det är inte den snabbast laddande bilen, inte som en Taycan, EV6 eller Ioniq5 alltså. Men inga problem att ladda till 80% på en halvtimme ungefär.
Det var hyrbil så jag skulle toppa från 70-80% för att lämna tillbaka den.

Hade det varit över 90% SoC hade jag inte sagt något om effekten.

Generellt blev jag förvånad över hur mycket energi den drog jämfört med EQE som är en större och tyngre bil. Det var inte heller så jag körde mycket motorväg i hög fart. Då hade jag kunnat förstå om en SUV drar mer än en sedan.
 
R Robert-san01 skrev:
Det var hyrbil så jag skulle toppa från 70-80% för att lämna tillbaka den.

Hade det varit över 90% SoC hade jag inte sagt något om effekten.

Generellt blev jag förvånad över hur mycket energi den drog jämfört med EQE som är en större och tyngre bil. Det var inte heller så jag körde mycket motorväg i hög fart. Då hade jag kunnat förstå om en SUV drar mer än en sedan.
En SR RWD drar i snitt ca 2 kWh/mil på årsbasis. AWD:n lite mer. Mach-e:n är inte den snålaste bilen, men inte heller den törstigaste. T ex XC40:n drar mer.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du avrunda 970:- till 1500?
Jag googlade på "priser periodbiljett sl" och det visar sig att den träff som kommer upp är inklusive Arlanda.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du har hittat en extremt liten minoritet om du tänker att följande ska vara uppfyllt:
  • Nyutexaminerad
  • Har råd med en bil för 5000, men måste säga upp sig om de måste köpa en bättre bil för 15000-20000.
  • Omöjligt kan åka kommunalt
Påstår inte att det är "omöjligt" att åka kommunalt, bara att det blir oerhört opraktiskt och stora tidsförluster. Och jag säger inte att de måste säga upp sig om de måste köpa en dyrare bil, jag säger att de inte har likviditeten för att köpa en nyare bil. Och att de på grund av osäkerheten när det gäller bilens livslängd riskerar att bli dyrare att köpa en dyrare bil.

Eller kan du garantera 100% att en bil för 15000 håller tre gånger så länge som en bil för 5000?
 
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Är genuint nyfiken på vad som skulle krävas för er som inte i nuläget är särskilt positiva till elbil, att ni faktiskt kunde tänka er att köpa just en sådan.
Jag har sagt det förut:
Kombi, under 200 000 i inköp och räckvidd på 40 mil vintertid även efter 5 år.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Varför ska du ha så lång räckvidd på vintern när du bara använder bilen på sommaren för att åka och tälta?
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Är genuint nyfiken på vad som skulle krävas
Möjlighet att ladda hemma.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag googlade på "priser periodbiljett sl" och det visar sig att den träff som kommer upp är inklusive Arlanda.
Jag trodde du åkte kommunalt till jobbet?
De 970 kr/månad anser jag vara rätt billiga jämfört med att köra egen bil. Egen bil ska skattas, besiktigas och försäkras. Sen ska den såklart tankas också och är det bensin så är räcker det kanske till 40 liter i månaden. Det kommer man faktiskt inte så långt på med kallstarter och stadstrafik.
Då har vi inte ens tagit höjd för inköp av ny bil med jämna mellanrum, service, reparationer, däck eller parkering.
N Nerre skrev:
Påstår inte att det är "omöjligt" att åka kommunalt, bara att det blir oerhört opraktiskt och stora tidsförluster. Och jag säger inte att de måste säga upp sig om de måste köpa en dyrare bil, jag säger att de inte har likviditeten för att köpa en nyare bil. Och att de på grund av osäkerheten när det gäller bilens livslängd riskerar att bli dyrare att köpa en dyrare bil.
Ja det kan bli dyrare, men med stor sannolikhet håller en lite dyrare bil lite längre.
Dessutom kan det bli en bil där det faktiskt kan vara värt att laga något som går sönder.

Och, jo du har faktiskt påstått att de måste säga upp sig om de inte kan köpa extremt billiga bilar.
N Nerre skrev:
Eller kan du garantera 100% att en bil för 15000 håller tre gånger så länge som en bil för 5000?
Givetvis inte. Kan du garantera 100% att de inte måste köpa en ny 5000-kr bil varje eller varannan månad?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför ska du ha så lång räckvidd på vintern när du bara använder bilen på sommaren för att åka och tälta?
..och varför bara ladda var femte år?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Påstår inte att det är "omöjligt" att åka kommunalt, bara att det blir oerhört opraktiskt och stora tidsförluster. Och jag säger inte att de måste säga upp sig om de måste köpa en dyrare bil, jag säger att de inte har likviditeten för att köpa en nyare bil. Och att de på grund av osäkerheten när det gäller bilens livslängd riskerar att bli dyrare att köpa en dyrare bil.

Eller kan du garantera 100% att en bil för 15000 håller tre gånger så länge som en bil för 5000?
Hur många sidor av tråden har du tänkt att vi ska diskutera det här nu?

Jag känner flera människor som inte kan ta bilen till jobbet trots att det skulle vara både billigare och snabbare och mer praktiskt än kollektivtrafik, bara för att det inte alls går att parkera vid jobbet, eller kostar skjortan och kavajen också.
Men jag känner absolut ingen, som någonsin, varit ett offer för ditt påhittade specialfall.
Så ska vi hålla på med anekdotisk bevisföring så är det bristen på parkeringsplatser som är det verkliga samhällsproblemet, löses inte det så kan vi lika gärna ha bilar som kostar noll kronor i inköp och ändå måste folk hålla på och säga upp sig överallt, och hela samhället kraschar.

Eller så är det som jag skrev för flera inlägg sedan, detta är något alla lever med, och finner lösningar på, som det varit i alla tider.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag googlade på "priser periodbiljett sl" och det visar sig att den träff som kommer upp är inklusive Arlanda.

Påstår inte att det är "omöjligt" att åka kommunalt, bara att det blir oerhört opraktiskt och stora tidsförluster. Och jag säger inte att de måste säga upp sig om de måste köpa en dyrare bil, jag säger att de inte har likviditeten för att köpa en nyare bil. Och att de på grund av osäkerheten när det gäller bilens livslängd riskerar att bli dyrare att köpa en dyrare bil.

Eller kan du garantera 100% att en bil för 15000 håller tre gånger så länge som en bil för 5000?
Är det så stora tidsförluster om man bor i sthlm? Sveriges bästa kollektivtrafik till Sveriges billigaste pris.
970 spänn för så stora möjligheter.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför ska du ha så lång räckvidd på vintern när du bara använder bilen på sommaren för att åka och tälta?
Nej, jag använder den även till en del långresor på helger, när vi t.ex. åker och hälsar på släkt över dagen. Det finns i många fall ingen möjlighet att ladda på destinationen i de lägena, och så som vi åker är det heller inga måltidsstopp på vägen. Vi åker hemifrån efter frukost, kör 2-2,5 timme, stannar över dagen och åker hem efter att ha ätit middag (är hemma 21-22 på kvällen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.