K KarlaK skrev:
vår egen privata väg som vi vänder och parkerar på framför huset och bortanför den (måste köra över vår tomt) finns ett fält på vår mark som grannarna använder.
Vägen ligger definitionsmässigt inte på er tomt. Det må vara att du upplever det så för att vägen ligger nära huset, men tomten slutar vid vägkanten. Att det är er väg förändrar inte det.

Stängsla in tomten (det som verkligen är tomt) och sätta bom på vägen (att ställa en gammal bil där verkar ju också funka bra) är vad du kan göra.

Sen misstänker jag att det finns mer halvkvädet i den här visan, så vill du ha verkliga råd föreslår jag att du är tydligare i din beskrivning av läget.

Dina grannar har inte rätt att utnyttja din mark utan uppgörelse om det, men det är ärligt talat lite svårt att förstå hur det bara skett. Särskilt när du antytt att sådana tillstånd tidigare givits av dig, eventuellt mot betalning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vägen ligger definitionsmässigt inte på er tomt. Det må vara att du upplever det så för att vägen ligger nära huset, men tomten slutar vid vägkanten. Att det är er väg förändrar inte det.

Stängsla in tomten (det som verkligen är tomt) och sätta bom på vägen (att ställa en gammal bil där verkar ju också funka bra) är vad du kan göra.

Sen misstänker jag att det finns mer halvkvädet i den här visan, så vill du ha verkliga råd föreslår jag att du är tydligare i din beskrivning av läget.

Dina grannar har inte rätt att utnyttja din mark utan uppgörelse om det, men det är ärligt talat lite svårt att förstå hur det bara skett. Särskilt när du antytt att sådana tillstånd tidigare givits av dig, eventuellt mot betalning.
Som sagt är det nog vårt eget fel att det bara skett eftersom vi inte varit tydliga. Vi har helt enkelt inte orkat pga att annat varit viktigare de senaste åren. Nu är vi tydliga och det blir lite knorr men jag tror det ordnar sig. Om de frågar vänligt om de kan parkera tillfälligt framöver kommer jag inte säga nej. Men vi vill inte att de kör in med snöröjning och gör tomten till allmän plats och inte visar hänsyn. Jag vill skotta min tomt själv. Jag har beställt skyltar nu. Volvon är flyttad och än så länge har ingen kört in.
 
  • Gilla
  • Älska
SueSue och 5 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Jag ville inte visa min okunnighet, så jag googlade omsorgsfullt detta uttryck. Det hjälpte inte. Vad är man om man är NIB:are?
Förlåt, ibland är jag lite väl otydlig... (inser att jag glömt ett m och ett y också, så det är inte det minsta konstigt att du inte hittade rätt).
Det jag for efter var en alltså en Nimby (Not in my back yard), men av någon anledning tyckte jag det räckte med NIB...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.