H HenrikHofgren skrev:
det beror väl på standarden?? Hur många våtutrymmen/kök är med, vilka vitvaror etc?
för det priset måste standarden vara dubbelt så bra i alla kanter och det kanske det är? Iom att folket beskriver att du själv kmr stå för en stor del av jobben så kan du lika gärna ta in offerter och hålla i det själv? Jag bygger hus och gör alla delarna själv dvs bara att förhandla olika jobb själv och leta företag i de olika stegen har säkert sparat mig 35% av totalkostnaden. En totalentrepenad kostar mycket mer och då borde ju den verkligen funka och mer eller mindre borde du bara få en nyckel utan några som helst prob, självklart måste man vara med en stund med alla val osv men här känns det som att folk har fått ta del av mer delar i projektet
 
Z Zimba52 skrev:
Verkar vara en trött säljare med den inställningen. Ring direkt till husfabrikens VD/försäljningschef o säg ni ej är nöjd med bemötandet o info/pris. Ni måste få bättre gg.
I dagens husmarknad så är det ide begära ny offert. Förslag, Vallsjöhus, Lövsta i Aneby, Eksjöhus, Rörvikshus o Willa Nordic.
Snickarna är väldigt viktiga det är ju de som monterar och bygger färdigt. Sedan bör ni ha en duktig kontakt som kollar offert och specifikation. Lycka till.
Mitt tips som WN-byggare i Stockholm är att kolla upp om säljaren på Willa Nordic verkligen arbetar på Willa Nordic eller om säljaren driver eget bolag och får betalt per sålt hus eller dyl.
En projektledare/säljare som får betalt i antal sålda hus kommer troligen att lägga så lite timmar som möjligt efter att avtalet har signerats och motarbeta alla val i huset som inte är standard för att göra det lätt för sig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V Villa2024 skrev:
Vi bygger med Willa Nordic i Stockholm och min upplevelse är att processen är en katastrof. Det lovas mycket från säljaren/projektledaren fram tills avtalet skrivs men så fort ni har signerat så kommer ni att märka hur omöjligt allt är och hur otåliga ni är som inte orkar vänta 4 veckor på återkoppling på era frågor.

När ni får en offert på 40 000 kr/kvm så behöver ni dessutom räkna med att det tillkommer många hundra tusen kronor i tillval. Även om ni tänker att det inte är så mycket tillval som ni vill göra så kommer allt vara väldigt mycket dyrare än om ni hade köpt in det själva (för det får ni inte). Och om ni inte har en totalentreprenad så behöver ni lägga på ca 15% på alla tillval och arbeten eftersom entreprenören som Willa Nordic handlar upp åt er tar in underentreprenörer på precis allt (byggare, elektriker, målare, plattsättare, rörmokare osv).

Husen blir väldigt fina i slutändan men räkna med att det kommer att bli väldigt mycket dyrare än Willa Nordic påstår och ni kommer dessutom att behöva lägga väldigt mycket tid på att följa upp allt som sker under byggets gång.

Men om ni har gott om tid, pengar och tålamod så är det bara att köra! 🙂
Jag har gjort en annan affär med en äldre herre från Willa Nordic Stockholm. Han ljög mig rakt upp i ansiktet för några tusenlappar. Skulle aldrig köpa ett hus av en en person med den giriga karaktären. Det lovades mycket innan…
 
P PrimroseSwedes skrev:
De rekommenderade att vi tänkte på det under helgen då de inte vill slösa tid på att göra en specifik offert innan de vet att vi kan gå med på den typen av prisklass.

Därav vet vi ju inte exakt vad som ingår, mer än att det är en totalentreprenad och de gör allt.
Rimligt att WN vill ha ok på ett budgetutrymme innan allt projekteringsarbete påbörjas.
Ingen mening för WN att lägga jobb på projektering om det visar sig att budgeten inte räcker. Ärlighet varar längst.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Vår säljare var en av dem som hade eget. Upplevde inte det som ett jättestort problem, men kanske var det en del av problematiken. Jag hade även rekommenderat er att träffa tänkta byggare och för att se hur de tänker kring processen och om man känns som man har samma inställning. Vi upplevde inte att man hade ett direkt val om vilken av deras byggare man skulle anlita, men det har man såklart. Vi kom i krock med vår byggare tidigt i processen då vi hade helt olika tänk och det underlättade inte kan jag säga.
 
Hej,

Min erfarenhet av WN är, dyra, dryga och otroligt oproffsiga. kolla med Vimmerbyhus, mycket stor skillnad i bemötande och utförande kvalie.
Med vänlig hälsning
Magnus
 
P PrimroseSwedes skrev:
De vill som sagt inte ge oss någon specificerad offert innan vi tänkt igenom ifall 40.000 kr är överkomligt för oss. Vi har alltså bara haft ett första möte med dem.

Men standard för Willa Nordic är högre standard och som jag förstår det så ingår mycket hos dem som hos andra är tillval.

Sprängning ingår inte i priset eftersom det inte vet hur mycket arbete som krävs.

Jag undrar om detta är vad man kan förvänta sig i kvm pris nu för tiden och om andra fått liknande från dem?

Vi försöker ta beslut om det är värt att gå vidare.
Du bör jämföra vad som menas med högre standard, och om det är något som är avgörande för er.

Vi byggde Eksjöhus med helentreprenad i Stockholm 2019 och det slutade på 25 tusen per kvm inkl ALLT utom målning fasad och tomten som vi redan hade. Allt inkl sprängning (souterränghus), bygglov och alla möjliga avgifter. Då har vi skiffergolv i hall/groventre, helkaklade badrum, granitskivor i köket, fönsterbänkar i kalksten, golvvärme på båda våningarna, ekfanergolv överallt, alufönster, braskamin... för mig känns det som hög standard, så du måste nog bestämma dig för vad du vill ha, och be om en offert på just det.

Tips är att jämföra med andra hustillverkare. Eksjöhus är prisvärt, Trivselhus har samma standard i grundutförande men ligger över i pris, ungefär samma nivå som Götenehus. Övriga husleverantörer jämförde inte vi med då de antingen var konkursmässiga, inte svarade eller hade betydligt lägre standard.
 
P PrimroseSwedes skrev:
Hej!

Har varit i diskussioner med WN och fick ett pris per kvm på 40.000 kr på ett 180 kvm hus i Stockholmstrakten.

Vad tycker ni? Är det värt det? Är det rimligt?

Någon som har erfarenheter av dem och byggt med dem nyligen?
Ingår grund eller är det tillägg?
 
M MimmiB skrev:
Du bör jämföra vad som menas med högre standard, och om det är något som är avgörande för er.

Vi byggde Eksjöhus med helentreprenad i Stockholm 2019 och det slutade på 25 tusen per kvm inkl ALLT utom målning fasad och tomten som vi redan hade. Allt inkl sprängning (souterränghus), bygglov och alla möjliga avgifter. Då har vi skiffergolv i hall/groventre, helkaklade badrum, granitskivor i köket, fönsterbänkar i kalksten, golvvärme på båda våningarna, ekfanergolv överallt, alufönster, braskamin... för mig känns det som hög standard, så du måste nog bestämma dig för vad du vill ha, och be om en offert på just det.

Tips är att jämföra med andra hustillverkare. Eksjöhus är prisvärt, Trivselhus har samma standard i grundutförande men ligger över i pris, ungefär samma nivå som Götenehus. Övriga husleverantörer jämförde inte vi med då de antingen var konkursmässiga, inte svarade eller hade betydligt lägre standard.
Bra sammanfattning av alternativ.
Som jag uppfattade TS inlägg är huvudfrågan om WN budgetindikation 400 000 kr/m2 är inom TS budget.
TS borde ge WN, och alternativa leverantörer, en budgetindikation innan projektering/offertarbete påbörjas.
M MimmiB skrev:
Du bör jämföra vad som menas med högre standard, och om det är något som är avgörande för er.

Vi byggde Eksjöhus med helentreprenad i Stockholm 2019 och det slutade på 25 tusen per kvm inkl ALLT utom målning fasad och tomten som vi redan hade. Allt inkl sprängning (souterränghus), bygglov och alla möjliga avgifter. Då har vi skiffergolv i hall/groventre, helkaklade badrum, granitskivor i köket, fönsterbänkar i kalksten, golvvärme på båda våningarna, ekfanergolv överallt, alufönster, braskamin... för mig känns det som hög standard, så du måste nog bestämma dig för vad du vill ha, och be om en offert på just det.

Tips är att jämföra med andra hustillverkare. Eksjöhus är prisvärt, Trivselhus har samma standard i grundutförande men ligger över i pris, ungefär samma nivå som Götenehus. Övriga husleverantörer jämförde inte vi med då de antingen var konkursmässiga, inte svarade eller hade betydligt lägre standard.
Byggår 2019 ==> + ca 50% till 2023 ==> ca 40000 kr/m2.
Rimlig bedömning av WN
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Vi pratade med WN när vi skulle bygga vårt egenritade hus, de var inte riktigt på hugget och verkade ha typ liknande kvalité på som alla andra hustillverkare på väggkonstruktion osv och sen satsade de på dyra ytskikt vilket drog upp priset, vi ville ha bra kvalité på stommen men billigare ytskikt för att tänka långsiktigt men hålla nere budgeten så troligen därför WN inte var så intreserade av vårt bygge. Slutade med att vi valde Sävsjö Trähus som tyvärr inte finns kvar längre, men skulle jag bygga igen skulle jag börja kolla med Moderna trähus som startades av vår säljare/projektledare på Sävsjö Trähus. (Då vi var väldigt imponerad av hur han skötte projektledandet av vårt bygge och hur bra han hanterade hantverkare/leverantörer)
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag tycker att ett kvm pris på 40 000kr som ni har fått för ett nytt WN hus låter extremt dyrt. Antar att standarden måste vara väldigt hög med dyra tillval och exklusiva kök!?

Själv är vi i processen att bygga med Myresjöhus ett 2 planshus på 200kvm i Östergötland med totalentreprenad nyckelfärdigt som ska stå klart för inflyttning mitten 2024.

Vårt hus kostar oss totalt 22 500kr per kvm. Då har vi lagt på tillval på ca 900 000kr där merparten av kostnaden innefattar utbyggnad av huset och en mängd extra tillval utöver sånt som ingår som standard.
 
Skymag Skymag skrev:
Jag tycker att ett kvm pris på 40 000kr som ni har fått för ett nytt WN hus låter extremt dyrt. Antar att standarden måste vara väldigt hög med dyra tillval och exklusiva kök!?

Själv är vi i processen att bygga med Myresjöhus ett 2 planshus på 200kvm i Östergötland med totalentreprenad nyckelfärdigt som ska stå klart för inflyttning mitten 2024.

Vårt hus kostar oss totalt 22 500kr per kvm. Då har vi lagt på tillval på ca 900 000kr där merparten av kostnaden innefattar utbyggnad av huset och en mängd extra tillval utöver sånt som ingår som standard.
Kanske just därför WN vill klargöra budgetutrymmet.
De kan därefter anpassa standarden vid projekteringen för bästa möjliga kundupplevelse inom budgeteramen.
Om TS är tydlig om budgetgutrymmet vid prisförfrågan får TS anpassade förslag oavsett leverantör. Allt annat blir att jämföra äpplen med päron och TS beslutsunderlag blir inte bra.
 
  • Gilla
Skymag
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Jag tycker att ett kvm pris på 40 000kr som ni har fått för ett nytt WN hus låter extremt dyrt. Antar att standarden måste vara väldigt hög med dyra tillval och exklusiva kök!?

Själv är vi i processen att bygga med Myresjöhus ett 2 planshus på 200kvm i Östergötland med totalentreprenad nyckelfärdigt som ska stå klart för inflyttning mitten 2024.

Vårt hus kostar oss totalt 22 500kr per kvm. Då har vi lagt på tillval på ca 900 000kr där merparten av kostnaden innefattar utbyggnad av huset och en mängd extra tillval utöver sånt som ingår som standard.
Likställer du myresjöhus med willanordic? Är du bekant med skillnaderna mellan dem?
 
det är lite skeva jämförelser i denna tråd. Att jämföra 2019 med 2023 är väldigt missvisande.
Att jämföra myresjöhus, smålandsvillan, älvsbyhus, fiskarheden osv och säga att det är samma kvalitet som willa nordic visar på väldigt låg förståelse gällande allt. Det är inte bara ytskikt inomhus som skiljer sig utan även byggnadstekniska delar såsom osb bakom allt, 50 cm isolering, tjockare platta, bergvärme kontra flvp, uvärde på fönster, storlek på fönster m.m.

Vill man ha billigt att köpa så kör man på någon av de större standardtillverkarna. Inget fel med det. Men du kan inte utvärdera rimligheten i priset på willa nordic baserat på vad ett billigt hus kostar är bara felaktigt
 
  • Gilla
karlbrutal och 3 till
  • Laddar…
40.000kr/m2 för enbart hus är ett skämt såvida det inte ligger marmor på 180m2.
Jag har byggt två hus sista 13 åren. Ett 160m2 och ett 122m2. Bägge totalentreprenad med grund ink.
Första huset 190m2 var ett påkostat hus från Götenehus med påkostade materialval. Det kostade 17.500kr/m2 men är 13 år sedan.
Ett år sedan 122m2 med pris 19.600kr/m2.
Normal standard med lågenergi fönster från Elite, Vedum i kök, bägge badrum och grovingång/tvättstuga, contura braskamin.
40.000kr/m2 låter helt orimlig för en totalentreprenad.
Myresjöhus som jag nyligen fått offert på 224m2 landade på ca 28.000kr/m2 med påkostade materialval.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.