Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Är genuint nyfiken på vad som skulle krävas för er som inte i nuläget är särskilt positiva till elbil, att ni faktiskt kunde tänka er att köpa just en sådan.
Stämmer in i useless ovan och kan lägga till att
Jag tror de flesta inte har intresset eller tiden till att ha bilen som en hobby och elbil blir ändå lite av en hobby fortfarande.
Man ska tycka det är kul att trixa med ladd-appar, optimera sin laddning, planera sin rutt osv.
De flesta vill bara ta sig dit man ska utan att behöva tänka så mycket och då behövs lite marginaler i räckvidd till att börja med. Det är nog det viktigaste.

Sen så är priserna otroligt höga idag och tittar man på tekniken så vore det rimligt att en elbil ska vara avsevärt billigare är en bränslebrännbil men här står idag höga utveckligskostnader mot traditionella plattformar där utvecklingkostnaden redan är avskriven.
Det är nog få som är emot elbilar men man ser inte uppsidan men att byta, särskilt inte med ränteläget vi har idag.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Spa skrev:
Du verkar vara känslomässigt investerad i elbilar, och det är väl jättekul för dig att du hittat en hobby.
Men min huvudsakliga poäng är att världen kommer inte ställa om till något mycket dyrare som är sämre och det kommer inte heller behöver då teknikutvecklingen är exponentiell.
Bilarna jag har på radarn kommande åren är Mercedes EQV range(campern), Zeerkr 001, Kia Carnival EV 2025, Volvo EX90, Skoda Space. Bara dessa kommer vara stora kliv på vägen är min tro men det är nog först generationen efter sedan som kommer på allvar kommer vara tillräckligt bra.
Den som lever får se. Ps. Jag är inte så gammal som du verkar tro så jag kommer nog hinna med några bilar till ;)
Jag hoppas du kommer ihåg det här inlägget några år.

Jag minns när jag tänkte att vindkraft kan, rent fysikaliskt faktiskt, inte ge någon användbar energimängd.
Det var bara otur att det var jag som tänkte så, det hade känts bättre för egot om det varit någon annan. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
En Rolls Spectre verkar ha en saftig prislapp 🙄
Jo, men det verkar vara en förträfflig bil:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
På tal om elbilar och räckvidd...

[bild]

Ford Mach-E med 75,7kWh batteri...

Tog 20min att ladda från 74 till 81% när jag laddade för att lämna tillbaka den. Toppade med 35kW från snabbladdaren.

Vilket skämt!
I så fall var det en kass snabbladdare. Laddar min från 20-80% på en halvtimme.
 
kisumisu
Bowman Bowman skrev:
Är det någon som går i tankarna att köpa en ny dieselbil? :)
Antar att båda sidorna hänger i denna tråden.

För mig lutar det mot dieselbil.
Då har jag gratis laddning på jobbet, och tillgång till att kunna ladda hemma.
Men pallar inte kladdet med kablar, utan ser fram emot att kunna köra 2-3 veckor på en tank osv.

Tycker också att laddhybrid känns som att man dubblerar eventuella problem med två drivlinor som skall samsas med massa elektronik.

Kan någon övertala mig att lägga ~450kkr på en ny elbil istället?
GoC GoC skrev:
Tja, är bara att läsa på mackens prisangivelse för disel och malusskatten.
enda som skulle kunna få mig att kona en dieselbil är om dieseln vore gratis, men du kanske har tillgång till sådan diesel?
Annars så är en Lexus hybrid ett bränslesnålt alternativ med lägre malus. Men en dieselbil köper man väl bara om man fylla soppa från farmartanken.
Ja diesel var en grej för ca 10-15 år sedan när man körde med polttoöljy från Finland för 5kr litern.

Men sedan kom det en massa förbud som gjorde att det blev tom förbjudet köra i Sverige med det och även priset höjdes kostar väl idag nåt på 15kr litern.

En elbil drar ca 20kW per 100km....så bara räkna vad som lönar sig.
 
Mikael_L
S Spa skrev:
det är kul att trixa med ladd-appar,
Här finns det verkligen en fantastiskt utvecklingspotentail.
Jag förväntar mig att det snart kommer något slags Laddstationernas paypal, dvs en enda plattform som man laddar och betalar med, som sen är ansluten till alla laddnätverk (som vill vara med).
S Spa skrev:
De flesta vill bara ta sig dit man ska utan att behöva tänka så mycket och då behövs lite marginaler i räckvidd till att börja med. Det är nog det viktigaste.
Jag kör uteslutande i arbetet med elbilen, så det är ju detta som gäller för mig, dock har jag, av inköpskostnadsskäl, lite för litet batteri, så tyvärr blir det lite oönskat trixande ibland för att få ihop dagens resa. Jag hyllar väl inte elbilen speciellt mycket, jag konstaterar bara att för mig var den lyckad, rent ekonomiskt och att jag på köpet fick en bättre (mer nyttig) bil än jag hade innan.

Privatbilen är en bensinare, den går för få mil om året för att motivera att bytas till elbil, om några år kommer det ske, men inte nu. Det är bättre, på flera sätt, att de bilar som körs mycket först byts till elbil.

Vidare konstaterar jag krasst att jag ser alla tecken i tiden på att skiftet till elbil redan har hänt. Hälften av biltillverkarna har berättat att de inte kommer utveckla någon motor som möter Euroklass 7, de som inte har sagt något har även de stoppat sin motorutveckling. Det blir fler och fler ställen som inför, eller planerar, förbud mot andra bilar än elbilar. Renault slutar sälja ICE i norge 2024, de kommer endast sälja EV.
Jag ser så många tecken i tiden, att jag är rätt säker på vartåt det är påväg nu.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför 2500 kg drag, det är få bilar som klara det oavsett bränsle. Inte ens min som är en av de största bilarna som finns (som interpret SUV eller minibuss eller pickup).
Jo det tror jag kommer snart. En vanlig Tiguan får dra 2,5 ton. Så det borde man få till. Men det gäller att man inte ser ner på Nerre och Spa utan istället är på hos bilhandlarna/tillverkarna och klagar, det är ju de som är "bovarna".
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Jo det tror jag kommer snart. En vanlig Tiguan får dra 2,5 ton. Så det borde man få till. Men det gäller att man inte ser ner på Nerre och Spa utan istället är på hos bilhandlarna/tillverkarna och klagar, det är ju de som är "bovarna".
Ja elbilar är ju otroligt trevliga att dra med med sitt vridmomentregister så här finns all potential att klassa de högre kan man tycka, men totalvikten och dagens regler ställer till det lite nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
I så fall var det en kass snabbladdare. Laddar min från 20-80% på en halvtimme.
OKQ8, max 150kW och jag var ensam vid hela stationen.

Tveksamt att det var laddaren som var problemet.
 
S Spa skrev:
Ja elbilar är ju otroligt trevliga att dra med med sitt vridmomentregister så här finns all potential att klassa de högre kan man tycka, men totalvikten och dagens regler ställer till det lite nu.
Precis, vår Mondeo med 140 hk diesel och automat drar utan problem vår 2000 kg-vagn medan grannens EQE 350 som åker i åttor runt Mondeon inte får dra mer än 750 kg. Något är fel, än så länge.
 
P Pin skrev:
Vem har pratat om längre sträcka? Det kan vara så kort som 2 mil till jobbet, i Stockholm är det t.ex. ingen höjdare med tvärförbindelser.

Ungefär som för mig då. Samma avstånd. 60 minuter med SL, under 30 med bil och under 50 med cykel. Jag tar nästan aldrig bilen. Inte för att jag har låg lön och inte har råd med bil.

Nu tar ju din exempelresa snarare 45 minuter med SL (plus promenad till från stationen, men det är nog även promenad till och från bilen)
[bild]
Billigare med dyrare kan det ju aldrig vara, det är en språklig motsägelse. Däremot kan det vara billigare per mil eller per månad att köpa en bil som kostar mer i inköp och som är billigare i drift. Nu har du väl själv träffat mitt i sweet spot där med en halvgammal basic Skoda. Men din bil kostade mer per mil i början av sin livscykel och kommer eventuellt att kosta mer igen i slutet av livscykeln om den repareras istället för att skrotas.

Till tidsvinsten kan du även lägga parkeringsavgift på jobbet och trängselskatt om du ska till eller genom centrala delarna av staden.
Precis så. Jag bor i Nacka (Saltsjö-Boo) och jobbar i Sollentuna. Ca 4 mil enkel resa. Rent teoretiskt går det fortare med bil, men det förutsätter att jag antingen åker till jobbet kl 6 eller efter 9 på morgonen och hem före kl 15 eller efter kl 18:30 på kvällen. När det flyter på så går det att köra bil på 45 minuter, men i praktiken tar det ofta en timme. Och i rusningstrafik 1:15 till 1:30. Så jag tar istället bilen till en infartsparkering (ca 10 min) och därefter buss och tåg, vilket tar en timme.
Kostnaden för elbilen är 2,30 kr mil inkl elnät, dvs ca en 10:a enkel resa. Men sedan så tillkommer 27-40 kr i trängselskatt, 4 kr i broavgift på Skurubron + parkering (minst 30 kr om jag går 10 min i Sollentuna.
En enkelbiljett med SL kostar 39 kr. Så halva priset med SL och oftast snabbare än med bilen.
 
S Spa skrev:
Ja elbilar är ju otroligt trevliga att dra med med sitt vridmomentregister så här finns all potential att klassa de högre kan man tycka, men totalvikten och dagens regler ställer till det lite nu.
Nya regler diskuteras inom EU, men för att dra 2500kg behöver du ändå B96 eller BE
 
J jocke31 skrev:
Precis så. Jag bor i Nacka (Saltsjö-Boo) och jobbar i Sollentuna. Ca 4 mil enkel resa. Rent teoretiskt går det fortare med bil, men det förutsätter att jag antingen åker till jobbet kl 6 eller efter 9 på morgonen och hem före kl 15 eller efter kl 18:30 på kvällen. När det flyter på så går det att köra bil på 45 minuter, men i praktiken tar det ofta en timme. Och i rusningstrafik 1:15 till 1:30. Så jag tar istället bilen till en infartsparkering (ca 10 min) och därefter buss och tåg, vilket tar en timme.
Kostnaden för elbilen är 2,30 kr mil inkl elnät, dvs ca en 10:a enkel resa. Men sedan så tillkommer 27-40 kr i trängselskatt, 4 kr i broavgift på Skurubron + parkering (minst 30 kr om jag går 10 min i Sollentuna.
En enkelbiljett med SL kostar 39 kr. Så halva priset med SL och oftast snabbare än med bilen.
Ah, billigt! För mig kostar en enkelbiljett till jobbet 105:- (Västtrafik ABC) det gäller att bo i rätt kommun
 
G guggen skrev:
Solidstate batterier uppfanns väl för ungefär 100 år sedan. De blir fina, mer säkra framförallt, men förväntas verkligen kapaciteten bli bättre?
De som jag sett QuantumScape gjort certifierande tester på som deras första kommersiella cell ligger på ca800Wh/kg. Den har dom levererat några tidiga referensceller av till kunder. Får se hur snabbt dom kommer upp i volym bara, men kanske om 2-3 år börjar vi se höga volymer.

Jämfört med NMC, t.ex. Tesla model 3 LR
1/3 av volymen
1/2 vikten

Så den sparar väl 200l volym ner till ca 100l då, batteriet går in under baksätet istället för skateboard plattform.
Vikt 100-150kg besparing. Och då hamnar elbilsbatteriet på runt 200kg.

Batteri 200kg
Motorenhet 50kg
Laddinverter 15kg?
Vs
Dieselfyra 200kg
Växellåda 40kg
Full 60l tank 50kg
 
  • Gilla
  • Wow
Spa och 2 till
  • Laddar…
sunnis
S Spa skrev:
Ja elbilar är ju otroligt trevliga att dra med med sitt vridmomentregister så här finns all potential att klassa de högre kan man tycka, men totalvikten och dagens regler ställer till det lite nu.
Har kört maxlast med min BMW iX som får dra 2500kg, bättre dragbil kan man nog inte hitta som personbil, den går helt silkeslent mjukt med maxlast och märks inte alls från stillastående. Snarare att man är lite orolig att man skulle dra sönder kulhandsken eller dragstången på släpet med allt vridmoment från elmotorerna.

Uppenbarligen kan man ha hög dragvikt för elbilar om tillverkarna vill.
 
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.