S Spa skrev:
När jag sätter mig i min gamla fina passat helt utan irriterande tekniska assistenter osv så har jag fulltankat 66liter.
Förbrukningen på 0.47 ger vid hand en räckvidd på 140mil. Jag går aldrig under halv tank, det känns rent oansvarigt av beredskapsskäl mm. särskilt i dessa tider.
Vid kvarts tank, ja då tänds snart varningslampan om att å det snaraste tanka då det endast är 35mil kvar i tanken, och detta motsvarar alltså full laddning för de största elbilarna under vintertid.

Har testat elbilar med de har ju knappt något bagage då de släpar runt på ett batteri på 300liter(ett halvt bagage alltså) och jag är inte intresserad av vansinnes-accelleration med en supertung bil som river sönder såväl slitbana som vägbana.

Utanför de objektiva observationerna ovan så gillar jag "gången" i en diesel mer. El är mer ettrig, eller pigg som en del säger och elbilarna kör ofta som biltjuvar då de inte själva uppfattar sin fart. Men detta är ju olika från person till person och en del uppskattar ju rallykänslan mer.

Att köpa en elbil idag är som att köpa en Ericsson Hotline och tro man har en framtidssäkrad telefon.
Men att köpa en ny fossilbil är som att köpa en ny Ericsson Kobra och tro att det kommer alltid vara bäst med trådat.
Rådet till envar bör nog vara att välja vad som passar här-och-nu efter ens personliga förutsättningar och behov.

(Själv väntar jag med att byta bil tills det kommer en elbil med i alla fall 100mils räckvidd, 800l+ bagage, gärna 2500kg dragvikt, som inte väger som en lätt lastbil och som inte kostar miljonbelopp. Det lär komma först när ny batteriteknik blivit kommersialiserat om 10år eller nått)
Så elbilen måste lasta mer och dra mer än din Passat som ändå verkar good enough?
Ekonomiskt så är ju en billig och snål bil som din Passat svår att slå kör du 1000mil/år så ligger en Model Y LR eller t.ex. en V90 T8 på ungefär 3ggr så hög månadskostnad (inkl allt) Det kostar med nya och dyra bilar oavsett drivmedel.

Elmotorn är ju den ultimata motorn. Direkt respons och regen(motorbroms) om man vill, eller superchill och smooth. Det är ju ställbart och går att kalibrera, vissa äldre kan vara lite ryckiga men en Tesla i chill körläget är riktigt behaglig och avslappnad.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så elbilen måste lasta mer och dra mer än din Passat som ändå verkar good enough?
Ekonomiskt så är ju en billig och snål bil som din Passat svår att slå kör du 1000mil/år så ligger en Model Y LR eller t.ex. en V90 T8 på ungefär 3ggr så hög månadskostnad (inkl allt) Det kostar med nya och dyra bilar oavsett drivmedel.

Elmotorn är ju den ultimata motorn. Direkt respons och regen(motorbroms) om man vill, eller superchill och smooth. Det är ju ställbart och går att kalibrera, vissa äldre kan vara lite ryckiga men en Tesla i chill körläget är riktigt behaglig och avslappnad.
Nej, men man vill ju gärna byta upp sig om man ska byta, sen ska sägas att räckvidden behöver inte vara längre(30% kortare är helt ok det med) och resten är inga skall-krav. Idag får man med nuvarande kapitalkostnad dock betala väldigt mycket för att byta ner sig och det är inte så attraktivt såklart.

Eller hur, elmotorn är ju kanon i sin effektivitet, får testa tesla "chill" vid tillfälle då.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
S Spa skrev:
Är du sån teknikpessimist?
Nog kommer det komma bättre elbilar med tiden, det tror i alla fall jag.
Det är jättespännande batteriteknik på gång på många håll, googla vet ja, så får du lite framtidstro!
Är det? Det har väl eg inte hänt så mkt med batteriteknik en förutom att man försöker antingen ha högre densitet och få dyra men bättre eller tvärtom använda andra material och få billigare och sämre.
Jag tror inte man skall förutsätta ett jättestort genombrott i närtid när det gäller batterier.
Den mesta geundtekniken för batterier vi har idag uppfanns för länge sedan.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
S Spa skrev:
När jag sätter mig i min gamla fina passat helt utan irriterande tekniska assistenter osv så har jag fulltankat 66liter.
Förbrukningen på 0.47 ger vid hand en räckvidd på 140mil. Jag går aldrig under halv tank, det känns rent oansvarigt av beredskapsskäl mm. särskilt i dessa tider.
Vid kvarts tank, ja då tänds snart varningslampan om att å det snaraste tanka då det endast är 35mil kvar i tanken, och detta motsvarar alltså full laddning för de största elbilarna under vintertid.

Har testat elbilar med de har ju knappt något bagage då de släpar runt på ett batteri på 300liter(ett halvt bagage alltså) och jag är inte intresserad av vansinnes-accelleration med en supertung bil som river sönder såväl slitbana som vägbana.

Utanför de objektiva observationerna ovan så gillar jag "gången" i en diesel mer. El är mer ettrig, eller pigg som en del säger och elbilarna kör ofta som biltjuvar då de inte själva uppfattar sin fart. Men detta är ju olika från person till person och en del uppskattar ju rallykänslan mer.

Att köpa en elbil idag är som att köpa en Ericsson Hotline och tro man har en framtidssäkrad telefon.
Men att köpa en ny fossilbil är som att köpa en ny Ericsson Kobra och tro att det kommer alltid vara bäst med trådat.
Rådet till envar bör nog vara att välja vad som passar här-och-nu efter ens personliga förutsättningar och behov.

(Själv väntar jag med att byta bil tills det kommer en elbil med i alla fall 100mils räckvidd, 800l+ bagage, gärna 2500kg dragvikt, som inte väger som en lätt lastbil och som inte kostar miljonbelopp. Det lär komma först när ny batteriteknik blivit kommersialiserat om 10år eller nått)
Menar du 800 liter utan att fälla baksätet?
Varför 2500 kg drag, det är få bilar som klara det oavsett bränsle. Inte ens min som är en av de största bilarna som finns (som interpret SUV eller minibuss eller pickup). 100 mil räckvidd kan du kanske få men till en kostnad och dom du själv skriver vikt och volym som inkräktar på bagageutrymmet. Snabbladdning är ett alternativ till lång räckvidd.

Jag tror inte din bil någonsin kommer ut på marknaden. Ge avkall på minst ett av dessa tre krav.

Fundera på vad dina behov egentligen är. Du har snarare räknat upp tekniska realiseringar av dina behov.
Vilka sträckor kör du?
Vad ska du frakta?

Du verkar använda bilen som någon sorts prepping. Köp ett stort batteri och ladda i ditt hus istället.
 
S Spa skrev:
Nej, men man vill ju gärna byta upp sig om man ska byta, sen ska sägas att räckvidden behöver inte vara längre(30% kortare är helt ok det med) och resten är inga skall-krav. Idag får man med nuvarande kapitalkostnad dock betala väldigt mycket för att byta ner sig och det är inte så attraktivt såklart.

Eller hur, elmotorn är ju kanon i sin effektivitet, får testa tesla "chill" vid tillfälle då.
Just räckvidden är ju en nöt att knäcka. Faktumet att man oftast kan börja dagen med en fulladdad bil hemma gör ju en del och att det blir ett annorlunda tänk. Grymt till vardags men på långresor får man stanna och ladda en kort stund
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Menar du 800 liter utan att fälla baksätet?
Varför 2500 kg drag, det är få bilar som klara det oavsett bränsle. Inte ens min som är en av de största bilarna som finns (som interpret SUV eller minibuss eller pickup). 100 mil räckvidd kan du kanske få men till en kostnad och dom du själv skriver vikt och volym som inkräktar på bagageutrymmet. Snabbladdning är ett alternativ till lång räckvidd.

Jag tror inte din bil någonsin kommer ut på marknaden. Ge avkall på minst ett av dessa tre krav.

Fundera på vad dina behov egentligen är. Du har snarare räknat upp tekniska realiseringar av dina behov.
Vilka sträckor kör du?
Vad ska du frakta?

Du verkar använda bilen som någon sorts prepping. Köp ett stort batteri och ladda i ditt hus istället.
Om man byter bil så vill man ju gärna byta upp sig, inte byta ner sig, sen får man ju ofta kompromissa på någon punkt i slutändan beroende på vad som prioriteras just då, det är inga skall-krav.
Idag är det dock inga elbilar som är tillräckligt bra för mina behov, tyvärr!
 
G guggen skrev:
Är det? Det har väl eg inte hänt så mkt med batteriteknik en förutom att man försöker antingen ha högre densitet och få dyra men bättre eller tvärtom använda andra material och få billigare och sämre.
Jag tror inte man skall förutsätta ett jättestort genombrott i närtid när det gäller batterier.
Den mesta geundtekniken för batterier vi har idag uppfanns för länge sedan.
Genombrott har vi redan sett med Solid-state batterier. Det vi främst väntar på nu är industrialisering och produktion i hög volym.

Priset är extremt starkt relaterat till priset på råmaterial, LFP batterierna är billigare än NCA för att dom inte innehåller Nickel och Kobolt. Solid-state batterier kan bli ännu billigare just för att dom använder hälften så mycket material för samma kapacitet.
 
Mikael_L
S Spa skrev:
Idag är det dock inga elbilar som är tillräckligt bra för mina behov, tyvärr!
Nej det gör det inte.
De syns inte till ens längst bort i horisonten.

Och som flera har skrivit, dina krav gör att du inte ens hittar en bränslebil.

Men du får hemskt gärna bita fast dig vid diesel, men glöm inte att om 10 år slutar de helt tillverkas, och lite beroende på hur många år till du tror att du vill/kan/måste köra bil, så får du snart börja planera ditt framtida liv med bil.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
G guggen skrev:
Är det? Det har väl eg inte hänt så mkt med batteriteknik en förutom att man försöker antingen ha högre densitet och få dyra men bättre eller tvärtom använda andra material och få billigare och sämre.
Jag tror inte man skall förutsätta ett jättestort genombrott i närtid när det gäller batterier.
Den mesta geundtekniken för batterier vi har idag uppfanns för länge sedan.
Ja det är så jag också tänker.
Och visst blev jag lite tagen på sängen av att upptäcka att det faktiskt verkar vara lite påväg lite ny teknologi, t.ex. solid state.
Men annars är det som gäller just nu, och flera år framåt att putsa till dagens teknik litegrann hela tiden, dvs inte att det är på väg batterier med tredubbla kapaciteten för halva priset (som krävs för att Spa ska få sin bil).

Och nya teknologier känns spännande, men det är ett ganska långt lopp fram tills de är fullständigt kommersialiserade, färdigputsade och i stora produktionsvolymer. Bränslebilar har slutat säljas innan det.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Genombrott har vi redan sett med Solid-state batterier. Det vi främst väntar på nu är industrialisering och produktion i hög volym.

Priset är extremt starkt relaterat till priset på råmaterial, LFP batterierna är billigare än NCA för att dom inte innehåller Nickel och Kobolt. Solid-state batterier kan bli ännu billigare just för att dom använder hälften så mycket material för samma kapacitet.
Solidstate batterier uppfanns väl för ungefär 100 år sedan. De blir fina, mer säkra framförallt, men förväntas verkligen kapaciteten bli bättre?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej det gör det inte.
De syns inte till ens längst bort i horisonten.

Och som flera har skrivit, dina krav gör att du inte ens hittar en bränslebil.

Men du får hemskt gärna bita fast dig vid diesel, men glöm inte att om 10 år slutar de helt tillverkas, och lite beroende på hur många år till du tror att du vill/kan/måste köra bil, så får du snart börja planera ditt framtida liv med bil.
Du verkar vara känslomässigt investerad i elbilar, och det är väl jättekul för dig att du hittat en hobby.
Men min huvudsakliga poäng är att världen kommer inte ställa om till något mycket dyrare som är sämre och det kommer inte heller behöver då teknikutvecklingen är exponentiell.
Bilarna jag har på radarn kommande åren är Mercedes EQV range(campern), Zeerkr 001, Kia Carnival EV 2025, Volvo EX90, Skoda Space. Bara dessa kommer vara stora kliv på vägen är min tro men det är nog först generationen efter sedan som kommer på allvar kommer vara tillräckligt bra.
Den som lever får se. Ps. Jag är inte så gammal som du verkar tro så jag kommer nog hinna med några bilar till ;)
 
Är genuint nyfiken på vad som skulle krävas för er som inte i nuläget är särskilt positiva till elbil, att ni faktiskt kunde tänka er att köpa just en sådan.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Solidstate batterier uppfanns väl för ungefär 100 år sedan. De blir fina, mer säkra framförallt, men förväntas verkligen kapaciteten bli bättre?
Ja mycket. 2027 säger toyota att de ska kunna bygga bilar med 120-150mils kapacitet, vi får se om de lyckas leverera denna gången.
 
M
sunnis sunnis skrev:
Ja, om det är ”klimatklivet” så är det helt omöjligt bidrag ingen kommer utnyttja. Mest signalpolitik.
Stollarna i centerpartiet ylade om ett elbilsbidrag även till den som köper en begagnad bil för någon månad sedan. Verkar mycket bra, bara att sälja samma bil 10 gånger så är den helt plötsligt gratis!
 
  • Haha
ajn82
  • Laddar…
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Är genuint nyfiken på vad som skulle krävas för er som inte i nuläget är särskilt positiva till elbil, att ni faktiskt kunde tänka er att köpa just en sådan.
För min del är det priset. Men jag har å andra sidan aldrig köpt ny bil då jag tycker det är kapitalförstöring jämfört med att köpa bättre begagnat för en bråkdel av priset.
Problemet just nu med begagnade elbilar är att utvecklingen går för snabbt framåt. Det känns inte så lockande att köpa en 5 år gammal relativt dyr elbil som är väsentligt sämre än de som byggs idag och går att köpa begagnade inom en snar framtid. Men utvecklingen börjar väl stabiliseras och priserna generellt gå ner, så inom något år finns det kanske en fungerande begagnatmarknad för lite bättre elbilar.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.