Kan man lägga schema så att när man tänder lampan i sovrummet med fysiska knappen mellan kl 05 till 08 så ska den lysa svagare alla andra tider ska den lysa max
har både Dim01 och 02
går det?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
V V1K1NG skrev:
Kan man lägga schema så att när man tänder lampan i sovrummet med fysiska knappen mellan kl 05 till 08 så ska den lysa svagare alla andra tider ska den lysa max
har både Dim01 och 02
går det?
Var är Nisse nu när det kommer en faktiskt fråga 🤣

På z wave är det iallafall superenkelt. En schemalagd scen där man ändrar ljusstyrkan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var är Nisse nu när det kommer en faktiskt fråga 🤣

På z wave är det iallafall superenkelt. En schemalagd scen där man ändrar ljusstyrkan.
Bara att du skriver något negativt. Då tänds Batmanstrålkastaren i grottan. Via Plejd.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 11 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Bara att du skriver något negativt. Då tänds Batmanstrålkastaren i grottan. Via Plejd.
Ska vi prova?

- Jag tror inte att Plejd fungerar i en grotta!
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
- Jag tror inte att Plejd fungerar i en grotta!
Jag verkar ha rätt! 😂
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
V V1K1NG skrev:
Kan man lägga schema så att när man tänder lampan i sovrummet med fysiska knappen mellan kl 05 till 08 så ska den lysa svagare alla andra tider ska den lysa max
har både Dim01 och 02
går det?
Enklast skulle jag säga är att använda ett scenario så på natten kan du dubbelklicka på lampknappen så startar du det programmerade scenariot (där du då valt svagare belysning). Men annars så tror jag att det blir svårt att få till.
Testa att fråga på Facebooksidan. Där sitter mkt smartare människor! :)
 
T tobbbias skrev:
Testa att fråga på Facebooksidan. Där sitter mkt smartare människor! :)
Smartare människor på FB än på BH. Nu blir jag rädd på riktigt! 😱
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 7 till
  • Laddar…
R
T tobbbias skrev:
Enklast skulle jag säga är att använda ett scenario så på natten kan du dubbelklicka på lampknappen så startar du det programmerade scenariot (där du då valt svagare belysning). Men annars så tror jag att det blir svårt att få till.
Testa att fråga på Facebooksidan. Där sitter mkt smartare människor! :)
Det låter som en rätt dålig lösning på problemet. Att behöva komma ihåg att dubbelklicka mitt i natten blir ju lite motsatsen till automation.

Men du gjorde iallafall ett försök till lösning. Nu väntar vi på att "ni vet vem" löser det här med lite kabelanslutna skymningsrelän och hot om att vi är nördar om vi inte håller med :)
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
Det låter som en simpel grej att lösa. Jag skulle bli förvånad om det inte gick att göra på ett enkelt sätt i plejd.
 
useless useless skrev:
Det låter som en simpel grej att lösa. Jag skulle bli förvånad om det inte gick att göra på ett enkelt sätt i plejd.
De har en "manick" på gång för just detta. Den släpps när som helst.
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
De har en "manick" på gång för just detta. Den släpps när som helst.
99% har ingen användning av såna där hobbygrejer. Går man upp mitt i natten är det bättre för tarmrörelserna att få ett riktigt stroboskop i ögonen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 8 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
99% har ingen användning av såna där hobbygrejer. Går man upp mitt i natten är det bättre för tarmrörelserna att få ett riktigt stroboskop i ögonen.
Ja, man vill ju inte hålla på att pilla med allt hela tiden.
 
Atr schemalägga toalettbesök är en dålig ide.
Bättre med en WPH-01 vid sänggaveln.
Montera med enkel knappen så är den är lätt att manövrera när du är sömndrucken.
Knapp upp = Tänd en svagt upplyst stig till toa.
Knapp ner = Släck.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V V1K1NG skrev:
Kan man lägga schema så att när man tänder lampan i sovrummet med fysiska knappen mellan kl 05 till 08 så ska den lysa svagare alla andra tider ska den lysa max
har både Dim01 och 02
går det?
Det är sånt här plejd inte riktigt räcker till för. Det är inte tänkt för automation.

Men, man borde kunna lösa detta med ett REL-02 där man ställer in ett schema att växla mellan utgångarna så att den ena är till på natten och den andra på dagen.
Sedan kopplar man en tvåpolig tryckknapp från vardera utgång till vardera ingång och sätter ett nattscenario på ena ingången och ett dagscenario på andra.

Kom sen inte och säg att du vill kunna dimma med samma knapp...
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Nu blir jag konfunderad. Ett system som säljs in som "smart belysning" klarar alltså inte av en så enkel sak som att ändra ljusstyrkan på en lampa baserat på tid?
@Nissens måste dementera detta och förklara hur enkelt det är.
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.