Hej alla glada byggare,

Efter många månaders läsande av diverse trådar som icke-medlem har jag nu tagit steget in i gemenskapen. Jag har under två års tid kastat mig in i byggvärlden med noll erfarenhet och med målet att flytta tummen, från mitt i handen. Har tre pågående projekt; förråd, attefallshus och nu även ett hönshus. Alla med ett genomgående tema att det ska vara funktionellt, vackert och så eko/miljövänligt som möjligt. Det sistnämnda har jag förstått är en djungel i sig i denna bransch.

I denna tråd tänkte jag dela med mig av resan i att bygga ett hönshus. Hoppas ni vill följa med! :)

Jag arbetar som digital produktdesigner så jag är tyvärr (?) ganska yrkesskadad med att lösningarna ska vara specialanpassade utefter behovet och miljön runt omkring. Ibland till överdrift kan jag känna själv. Att "bara" smäcka upp en generell byggsats skulle sitta väldigt långt inne för mig.

Våra stackars höns har fått bo med ganska låg standard nu i två år. Där det framförallt på vintern kan bli lite för kallt och trångt. Men det provisoriska hus/skjulet har varit en bra prototyp för att lära oss vad vi ska satsa på i det nya hönshuset.

Mål:
Det ska vara lätt att:
  • Grovstäda. Vi har haft problem med hönskvalster. Så att kunna städa lätt, helst med högtryckstvätt, är ett måste
  • Hämta ägg. Nu är det lite för jobbigt i hur "prototypen" är utformad men även placeringen.
  • Mata och vattna.
  • Hålla koll på dem.
I tillägg så vill vi, som sagt, att det ska vara så miljövänligt som möjligt, vilket i det här fallet är att återbruka, försöka undvika giftiga ämnen samt onödiga plaster. Det ska vara isolerat för att ge en behaglig temperatur (för höns) på vintern. Konstruktionen ska vara diffusionsöppen.

Det ska vara dimensionerat för att husera runt 8-10 höns.

Lösning:
  • Placerad utanför hönsgård för att ha så kort sträcka som möjligt och inte behöva skita ner sig för att sköta dagsjobbet
  • Upphöjd design för att få plats med en skottkärra under huset. Detta för att kunna sopa allt rätt ner i den vid städning. Tanken är också att förvara foder etc under huset.
  • Lucka direkt in till reden för att enkelt hämta ägg.
  • Ytskickt i icke-organiskt material (fibercement) för att klara av skit, fukt och städ.
  • Möjlighet att kunna öppna upp en hel vägg för att underlätta vid städ.

Mycket av materialet är spill från andra byggprojekt eller fyndade via blocket / vänner. Som t.ex:
  • Grund/bjälklag
  • Vindpapp
  • Isolering (träfiber & perlite)
  • Fibercementskivor
  • Masonit
  • Råspont-luckor
  • Inspektionslucka
  • Fönster
  • En del av regelverket

Vi har kommit igång och är väl ungefär halvvägs nu. Målet är att det ska vara färdigt innan vintern drar igång på allvar.

Bifogat ser ni lite bilder på regelverk och grund.

Ska uppdatera i veckan med nyare bilder, när det är lite finare väder.

/Patrik
 
  • Träbord och hönshus på landsbygden omgivet av grönska och klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsland under uppbyggnad, kompost, hönsnät, höjda odlingsbäddar, verktyg, grönskande träd, molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion på pelare, antydan till lekstuga eller friggebod, i trädgård under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av byggnad under uppbyggnad, utomhus, verktyg synliga, gröna träd, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 30 till
  • Laddar…
S
Inb4 skämt om att ansluta sig till grannens el.

Jäklar vad fint det ser ut att ligga, kommer bli kalasbra det där :)
 
  • Gilla
  • Haha
ptz och 3 till
  • Laddar…
Så spännande det ska bli att följa :)
 
  • Gilla
ptz
  • Laddar…
Vi gjorde något liknande, fast utgick från en gammal betonggrund för hela huset inkl gård. Men huset blev en del av gården, och hela gården har tak över sig.
 
  • Ett pågående arbetsområde med verktyg, byggmaterial, öppet fönster, och en konstruktion av trä under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt hönsnät, träram, utomhus, skymning, planteringar, trädgårdsland, tät nätstaket, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med galler, används antagligen som hönshus eller djurinhägnad, utomhus på stenplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet! Ska bli kul att följa!
 
  • Gilla
ptz
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Inb4 skämt om att ansluta sig till grannens el.

Jäklar vad fint det ser ut att ligga, kommer bli kalasbra det där :)
Ja, glömde ju att nämna det. Det verkar ju vara standard att ta från grannen. Så vi får nog göra det samma här 😆
 
  • Gilla
  • Haha
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
Gör inte samma misstag som jag gjort, lite för tighta luckor då jag byggde på försommaren och sedan sväller de på hösten och inte går att stänga 😓

Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
F FMagnus skrev:
Vi gjorde något liknande, fast utgick från en gammal betonggrund för hela huset inkl gård. Men huset blev en del av gården, och hela gården har tak över sig.
Vilket fint hönshus & gård! Är det linoljefärg?

Tak över gården är något vi har saknat också
 
Tänk till lite extra runt dessa saker.
Fänk dig tex att du ska fylla på mat och vatten i ösregn...

Fågelinfluensa?

Stängning utan att behöva öppna huset
 
  • Gilla
ptz och 1 till
  • Laddar…
P ptz skrev:
Vilket fint hönshus & gård! Är det linoljefärg?

Tak över gården är något vi har saknat också
Är rätt säker på att det är slamfärg.
Ja det är väldigt skönt med tak på hela, vi har väldigt mycket andra fåglar och gäss här runtomkring, så vi valde att installera det för att slippa tänka på diverse influensor.

Sen går dom ute mycket i trädgården också.
 
P ptz skrev:
Hej alla glada byggare,

Efter många månaders läsande av diverse trådar som icke-medlem har jag nu tagit steget in i gemenskapen. Jag har under två års tid kastat mig in i byggvärlden med noll erfarenhet och med målet att flytta tummen, från mitt i handen. Har tre pågående projekt; förråd, attefallshus och nu även ett hönshus. Alla med ett genomgående tema att det ska vara funktionellt, vackert och så eko/miljövänligt som möjligt. Det sistnämnda har jag förstått är en djungel i sig i denna bransch.

I denna tråd tänkte jag dela med mig av resan i att bygga ett hönshus. Hoppas ni vill följa med! :)

Jag arbetar som digital produktdesigner så jag är tyvärr (?) ganska yrkesskadad med att lösningarna ska vara specialanpassade utefter behovet och miljön runt omkring. Ibland till överdrift kan jag känna själv. Att "bara" smäcka upp en generell byggsats skulle sitta väldigt långt inne för mig.

Våra stackars höns har fått bo med ganska låg standard nu i två år. Där det framförallt på vintern kan bli lite för kallt och trångt. Men det provisoriska hus/skjulet har varit en bra prototyp för att lära oss vad vi ska satsa på i det nya hönshuset.

Mål:
Det ska vara lätt att:
  • Grovstäda. Vi har haft problem med hönskvalster. Så att kunna städa lätt, helst med högtryckstvätt, är ett måste
  • Hämta ägg. Nu är det lite för jobbigt i hur "prototypen" är utformad men även placeringen.
  • Mata och vattna.
  • Hålla koll på dem.
I tillägg så vill vi, som sagt, att det ska vara så miljövänligt som möjligt, vilket i det här fallet är att återbruka, försöka undvika giftiga ämnen samt onödiga plaster. Det ska vara isolerat för att ge en behaglig temperatur (för höns) på vintern. Konstruktionen ska vara diffusionsöppen.

Det ska vara dimensionerat för att husera runt 8-10 höns.

Lösning:
  • Placerad utanför hönsgård för att ha så kort sträcka som möjligt och inte behöva skita ner sig för att sköta dagsjobbet
  • Upphöjd design för att få plats med en skottkärra under huset. Detta för att kunna sopa allt rätt ner i den vid städning. Tanken är också att förvara foder etc under huset.
  • Lucka direkt in till reden för att enkelt hämta ägg.
  • Ytskickt i icke-organiskt material (fibercement) för att klara av skit, fukt och städ.
  • Möjlighet att kunna öppna upp en hel vägg för att underlätta vid städ.

Mycket av materialet är spill från andra byggprojekt eller fyndade via blocket / vänner. Som t.ex:
  • Grund/bjälklag
  • Vindpapp
  • Isolering (träfiber & perlite)
  • Fibercementskivor
  • Masonit
  • Råspont-luckor
  • Inspektionslucka
  • Fönster
  • En del av regelverket

Vi har kommit igång och är väl ungefär halvvägs nu. Målet är att det ska vara färdigt innan vintern drar igång på allvar.

Bifogat ser ni lite bilder på regelverk och grund.

Ska uppdatera i veckan med nyare bilder, när det är lite finare väder.

/Patrik
Smart att ställa på styltor. Har vi gjort med vårt ankhus med. Städning går på 5 minuter. Underbart för ryggen att få upp arbetshöjden.
 
  • Gilla
ptz och 1 till
  • Laddar…
Wow inga dåliga takstolar där inte snözon 200👍
 
  • Haha
  • Gilla
Martin.M och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Wow inga dåliga takstolar där inte snözon 200👍
Ingen hamnar i bloopertråden av lite överdimensionering. 😀
 
  • Gilla
Stefan_81 och 3 till
  • Laddar…
Tjusigt! Ser fram emot uppdateringen!
 
En liten uppdatering från bygget;

Råspontluckorna är lagda men har inte haft tid/ork att lägga underlagspapp än. Fortfarande lite oklart vad vi ska ha för typ av tak. Funderar på ett sedum, som våra andra byggnader, men vet inte riktigt om det är ekonomsikt försvarbart. :)

Panel på två av fyra sidor. Det ska komma på en boaseringsläkt också, men väntar nog med den tills vi har hunnit måla.

Utbyggnaden för redena börjar bli färdigt. Här har jag i alla fall fått på tak och underlagspapp. Först var tanken att man skulle kunna öppna luckan ovanifrån men efter att ha sett det på plats så ändrade vi så att man öppnar luckan från sidan i stället.

Ett fönster är på plats också. Drevat med lindrev. Skulle egentligen behöva fräschas upp lite men det får komma senare.

Taket är isolerat och klart med luftspalt + masonitskiva + 95mm träfiberisolering + 45mm träfiberisolering&reglar. Fåglarna verkar gilla isoleringen. De är inne och pickar på den mellan byggdagarna. 🦅
 
  • Ett hus under konstruktion med ställningar, omgiven av natur, klar himmel. Husprojekt, byggnadsarbete, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbyggnad under konstruktion med ställning, plaströrelsehindring, höns i förgrunden, höstlövträd och klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion på stolpar, ofärdig, täckt tak, höstfärger, soligt, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av träram med brun fiberisolering och synliga måttmarkeringar. Inomhus och oavslutat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster under installation i en träkonstruktion med isolering, tätskikt och utsikt över träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.