Pelleplutt78
T tertai skrev:
Gilla läget.
Nej, det kommer vi inte göra! Alla vedeldade bakåtsträvare, vi lever inte på 1800-talet
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
C3PO och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
"Alla förbränningsprocesser"... Det där var ju trovärdigt... 😉
Vilken är din invändning?
 
U
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Nej, det kommer vi inte göra! Alla vedeldade bakåtsträvare, vi lever inte på 1800-talet
Vad har det med årtalet att göra?

Ved är ju ypperlig energikälla, förnyelsebar.
Spendera el som är det mest högkvalitativa energiformen för att omvandla till den lägsta är ju egentligen hål i huvudet. Enda anledningen till att vi gör det är ju för att el är sjukt lätt och billigt att transportera. Men för de som har lätt tillgång till ved är det egentligen det klokare och bättre alternativet.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
C CatW skrev:
Jag har haft och har stora problem med rökgaser från grannar. Kommunens initiativ var väldigt dåligt. De var ute dagtid (08.30-16.00) och kollade om det rök ur skorstenen - vilket det inte gjorde när kommunen var ute (en av grannarna arbetade också inom kommunen) Även källaren kollades - men flera dagar innan eldade grannarna inte och kommunen sade att pelletspannan var ren o fin. Sotaren sade att grannen har "konver-.
terad panna" (alltså en gammal panna) med pelletsaggregat. Alltså är det bara att lyft bort aggregatet och elda t ex sopor. Jag framförde mina klagomål med flera bilder på rökgaserna från skorstenen till Mark- och miljödomstolen. Men där blev det avslag domen löd: det står ord mot ord. Grannen hävdade att dom inte eldade. Från 2014 och fortfarande pågår eldningen - och även sommartid. Det har faktiskt blivit något bättre och är inte så många olika lukter nu. Jag har också astma och den blir ju klart sämre med dessa rökgaser. Som tur är kan jag fara till stugan - där jag (och maken som nu är avliden tidigare bott permanent) där kan jag andas frisk luft. Jag har luftrenare: Woods och Ozoneair Purify. Purify är bättre. Men förmodligen finns ingen renare som tar bort dessa rökgaser helt. Jag har även andningsmask ibland för att kunna sova. Annars får jag åka iväg och sova någon annanstans. Ja, detta är hemskt och det går inte att tala med grannarna. Man undrar ju: vad menas med tätbebyggt område. Jag hoppas du kommer längre än mig. Ett tips: skriv till friskluft.nu. Jag har haft mycket hjälp av dom.
Jag lider med er! Vet precis hur jävligt det är.
Tack för tips!
 
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Vilken är din invändning?
Utan att vara kemist, men förbränning av ren vätgas ger väl inte några partikelutsläpp exempelvis?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Vilken är din invändning?
Vilka partiklar frigörs då vid exempelvis fullständig förbränning av etanol?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår inte
Fullständig betyder väl ändå fullständigt alltså komplett, totall, alles, 100%
 
D djungelkatt skrev:
Intressant fråga med verksamhet.
Om jag sätter upp ett litet kolkraftverk på tomten för att värma hela kvarteret.
Med aktiv rening osv så jag håller mig väl under en vedeldares utsläpp.
Räknas det då som hobby, kulturbärare eller verksamhet?
Varför inte läsa vad lagen säger i sak? Så du får svar utan att behöva gissa..
9 kap. Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Definitioner
1 § Med miljöfarlig verksamhet avses
1. utsläpp av avloppsvatten, fasta ämnen eller gas från mark, byggnader eller anläggningar i mark, vattenområden eller grundvatten,
2. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa eller miljön genom annat utsläpp än som avses i 1 eller genom förorening av mark, luft, vattenområden eller grundvatten, eller
3. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande.

Förutsatt att du inte tänker i ekonomiska termer och skattelagstiftningens "verksamhet" som är en helt annan sak, men det vet du väl?
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Min bil släpper ut partiklar i luften. Är jag verksamhetsutövare när jag kör bil?
ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt de som skriver på forumet här. Du blandar ihop begreppen som du kanske först ska reda ut, innan du skriver här.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Jag förstår inte
Fullständig betyder väl ändå fullständigt alltså komplett, totall, alles, 100%
Inte enligt Stina tydligen.
 
U
F FruNilsson skrev:
ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt de som skriver på forumet här. Du blandar ihop begreppen som du kanske först ska reda ut, innan du skriver här.
Jag hoppas du gråter <3
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vad har det med årtalet att göra?

Ved är ju ypperlig energikälla, förnyelsebar.
Spendera el som är det mest högkvalitativa energiformen för att omvandla till den lägsta är ju egentligen hål i huvudet. Enda anledningen till att vi gör det är ju för att el är sjukt lätt och billigt att transportera. Men för de som har lätt tillgång till ved är det egentligen det klokare och bättre alternativet.
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka partiklar frigörs då vid exempelvis fullständig förbränning av etanol?
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka partiklar frigörs då vid exempelvis fullständig förbränning av etanol?
Ämnet i tråden är utsläpp från småskalig fastbränsleeldning, din fråga avviker därför. Jag vet faktiskt inte vad du menar med ”fullständig” förbränning. Etanol kan utvinnas ur olika typer av biomassa och vedråvara som vid förbränning ger stora mängder energi, koldioxid och vatten, men det verkliga förloppet är lite mer komplicerat och det kan ske hundratals reaktioner innan det blir en stabil slutprodukt. Det kan dessutom bildas föroreningar i form av till exempel kväveoxider (NOx), svaveloxider (SOx) och sotpartiklar, som behöver hanteras med hjälp av tillsatsämnen och rengöring av rökgaserna.

Du kanske vet mer i sak, men det diskuteras ju inte i tråden utan är ditt sidospår.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
Jag vet inte men bor i samlad bebyggelse och inte i detaljplanerat område. Mina grannar flyttade in för ca 15 år sedan och har satt in just den typen av återvinning. Jag brukar elda 3-4 ggr om året högar på tomten men flera ggr blev det klagomål när jag eldade om det var fel vindriktning och det blåser normalt ofta i denna vindriktning. Innan man sätter in ett sånt system borde man ha klart för sig konsekvenser med detta men blir man pålurad så blir man. Av hänsyn så eldar jag inte utom i rätt vindriktning. Braskamin etc eldar jag och har aldrig hört nåt klagomål. Känns lite 08 syndrom att flytta in och sen klaga. Har själv
borpålandet borpålandet skrev:
Att det oftast anses ok att elda. Det är en ringa olägenhet som man får tåla som granne.
Nej, där har du fel! Finns lagar och regler. Man kan i vissa fall få eldningsförbud 😃
 
  • Gilla
  • Haha
Susanne -68 och 2 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
U Utsliten och utdömd skrev:
Vad har det med årtalet att göra?

Ved är ju ypperlig energikälla, förnyelsebar.
Spendera el som är det mest högkvalitativa energiformen för att omvandla till den lägsta är ju egentligen hål i huvudet. Enda anledningen till att vi gör det är ju för att el är sjukt lätt och billigt att transportera. Men för de som har lätt tillgång till ved är det egentligen det klokare och bättre alternativet.
Fundera på det din bakåtsträvare 🤣
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Nej, där har du fel! Finns lagar och regler. Man kan i vissa fall få eldningsförbud 😃
Och i de flesta fallen så ger lagar och regler att det är helt acceptabelt med vedeldning i lokaleldstad eller vedpanna. Även om en och annan skribent vill förbjuda det.
 
  • Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.