Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är du som blundar för det systematiska problemet. Swedbank har exempelvis gått långt över gränsen i sitt assisterande av ryssar i Baltikum, medan de skyller på staten när de inte sträcker ut samma hand till vanliga dussinkunder.

De silar mygg och sväljer kameler.
Att rutinerna/kontrollerna sviktat är det liksom ingen som motsäger. Men att man medvetet släppt igenom transaktioner som man vet man blir hårt straffade för om de upptäcks är konspirationsteorier som har lite förankring i verkligheten.

Att pendeln nu slår åt andra hållet så att svenska ”dussinkunder” blir oproportionerligt drabbade är en direkt följd av att man varit för slapp tidigare
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Som sagt. Hade det varit medvetet och inte bristfälliga rutiner hade straffen blivit hårda.
Känner du till begreppet cirkelargument? Om inte råder jag dig att kolla upp det...
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
I nästa avsnitt av Zodde: Telia snubblar och tappar miljarder i knät på auktoritära regimer.
Tog argumenten slut eftersom du går över till att håna motskribenten…?
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om det är någon bank som är "sossebank" så är det väl Swedbank, med sina tydliga kopplingar till arbetarrörelsen?

[länk]
Jag tror mnils syftade på SEB med Investor som stor ägare.
 
H HEM2121 skrev:
Tog emot en större summa vid en försäljning och löste ett lån, inga problem, dock gick pengarna via en advokat.
ja det kan nog fungera, men från fall till fall. Såhär skriver ICA banken

"För att kunna lösa ditt lån eller göra en extraamortering behöver ICA Banken säkerställa vart pengarna kommer ifrån enligt regelverk inom Penningtvättslagen. ICA Banken behöver ibland få ta del av underlag som styrker pengarnas ursprung."
 
Z Zodde skrev:
Men att man medvetet släppt igenom transaktioner som man vet man blir hårt straffade för om de upptäcks är konspirationsteorier som har lite förankring i verkligheten.
Japp, liten förankring indeed. Eller ”[nådde] inte upp till den konkretionsgrad som krävs för ett svindleribrott” som rådmannen sa efter det tragiska frikännandet av Birgitte Bonnesen i rättsprocessen mot henne i kölvattnet av en av Swedbanks penningtvätthärvor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dom-i-harvan-kring-swedbanks-vd

Banken åkte dit på fyra miljarder.
https://www.fi.se/sv/publicerat/san...-och-fyra-miljarder-kronor-i-sanktionsavgift/
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Om det är någon bank som är "sossebank" så är det väl Swedbank, med sina tydliga kopplingar till arbetarrörelsen?

[länk]
Och med Göran Persson som styrelseordförande, kan det bli mer sossigt?
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
B
A August.E skrev:
Jag hade exakt samma problem. Nekades bolån p.g.a. inte fast anställd, hade totalsumman på kontot sedan långt tid tillbaka.

Banken vägrade, löste sig genom att sätta i allt på mäklarens klientmedelskonto istället. Troligen inte ok egentligen, me mäklaren var lika trött på Banken som mig.
Kul att det löste sig till slut!
 
B
K Kvackatore skrev:
Banken skall flagga när du vill sätta in pengarna på kontot, inte när du skall plocka ut dom. Varför har du möte med banken om tillträdet såvida banken inte skall vara med och finansiera en del av bostadsköpet? Har du möte med banken när du skall köpa bil med?
Det trodde jag också men när det gäller bostadsaffärer så verkar det vara precis tvärtom, att de kontrollerar eller vill ha underlag för pengarnas ursprung när man ska betala. Eftersom att det är ett stort belopp så behöver man oftast besöka ett bankkontor för att få hjälp att göra en överföring till mäklarens konto på tillträdesdagen. När man köper bil går det troligtvis smidigare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Japp, liten förankring indeed. Eller ”[nådde] inte upp till den konkretionsgrad som krävs för ett svindleribrott” som rådmannen sa efter det tragiska frikännandet av Birgitte Bonnesen i rättsprocessen mot henne i kölvattnet av en av Swedbanks penningtvätthärvor.

[länk]

Banken åkte dit på fyra miljarder.
[länk]
Swedbanks ”härva ” gäller Estland iåren 2007-2015. Ganska många år sen.
Jag trodde vi diskuterade hur bankerna agerar i nutid. Reglerna har blivit fler å strängare sen dess. Det märker inte minst ”dussinkunderna”
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Kan vi inte åtminstone enas om att det blir svårare och svårare att få använda sina hårt och surt förvärvade pengar? Detta kommer bara eskalera i "kampen mot gängen" som ju inte kommer lyckas på säg en 50 år kanske. Vi har redan förlorat många rättigheter, bl.a. till vår integritet och nu kommer vi förlora rätten till våra egna pengar. Innan "kampen mot gängen" börjar bära frukt kommer vi knappt ha något kvar av vårt en gång demokratiska och fria Sverige.
 
  • Gilla
  • Älska
annsofian och 17 till
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Vi har redan förlorat många rättigheter, bl.a. till vår integritet och nu kommer vi förlora rätten till våra egna pengar.
Ja, det tråkiga är att det inte direkt drabbar den majoritet som är "duktiga konsumenter", som aldrig har några summor att tala om på sparkontot och lånar till alla stora utgifter. Utan de som gnetar och sparar.

En riktig pungspark att ha käkat gröt en stor del av livet för att skrapa ihop ett större sparkapital och sedan inse att det inte går att använda pengarna när den dagen kommer.
 
  • Gilla
Skyscraper och 12 till
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Ja, det tråkiga är att det inte direkt drabbar den majoritet som är "duktiga konsumenter", som aldrig har några summor att tala om på sparkontot och lånar till alla stora utgifter. Utan de som gnetar och sparar.

En riktig pungspark att ha käkat gröt en stor del av livet för att skrapa ihop ett större sparkapital och sedan inse att det inte går att använda pengarna när den dagen kommer.
Tyvärr är det så i en demokrati. Man får rätta sig till den stora korkade massan. Står du ut på något sätt är det upp till dig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Står du ut på något sätt är det upp till dig.
Har man något val? 😄
Själv hör jag till den skaran som blivit drillad i att "sparsamhet är en dygd" osv. och har lite svårt att acceptera att det blivit ett misstänkt antisocialt beteende att ha pengar på kontot 😄
 
  • Gilla
Peter787 och 10 till
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Har man något val? 😄
Själv hör jag till den skaran som blivit drillad i att "sparsamhet är en dygd" osv. och har lite svårt att acceptera att det blivit ett misstänkt antisocialt beteende att ha pengar på kontot 😄
Jag menar att om du väljer en annan väg än svenssosvensson så får du rå om ditt eget hus så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.