T
Det har lite långsamt uppkommit ett behov av ett nytt verktyg, eller ska jag var helt ärlig har nog behovet funnits ett tag, jag har bara varit långsam att erkänna det ;)

Nu är det så att jag är utrustad med ett elakt påfund som kallas progressiva glasögon, och de funkar så att de alltid ger dålig skärpa där man hade velat se som tydligast så man tvingas använda nacken för att vinkla om synfältet oftare än en sädesärla vickar på rumpan :) .

Det nedre synfältet är dessutom gjort för att fokusera på ungefär lagom för att ha tidningen liggande på det man har istället för midja och funkar dåligt inom det område som är aktuellt när man snickrar.

Så hur gör ni andra, växlar mellan flera olika glasögon för olika arbetsuppgifter eller hur sjutton ska man göra?

(mitt synfel är att jag ser ok på nära håll dvs jag läser hellre tidningen utan glasögon, men på avstånd ser jag så illa så jag kan inte ens läsa hastighetsmätaren i bilen utan glasögon).
 
Skulle kanske säga bättre progressiva glasögon.... har precis samma synproblem men inga bekymmer med mina glasögon, förutom möjligen när man glider ner lite långt i soffan och ska försöka läsa texten på tv,n...
Då får jag peta ner dom lite på näsan.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
det blir det klassiska.... X-par ett för långthåll ett för korthåll ett för att söka dom andra ^^
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Man får nog hitta sin egen väg. Har precis satt ett par progressiva brillor på näsan som ska bäras permanent. Inte alls nöjd ännu men hjärnan har väl inte hunnit vänja sig ännu. Ser förstås bättre mitt i synfältet men känner mig begränsad i periferiseendet och vid film/tv-tittande där jag halvligger i soffan har jag problem med att titta i rätt del av glasögat. Slutar nog med att jag får montera TVn högre upp på väggen.

För finlir är det läsglasögon som gäller för mig, när jag inte behöver läsa av skjutmåttet kör jag utan även om jag nu kanske ska överväga att använda de progressiva (men jag tror jag ser för dåligt på armlängdsavstånd med dessa så antagligen inte).

Fram till nu har jag antingen kört helt utan, eller med terminalglasögonen, nu blir det nog en mix......
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Vet inte om det finns bättre progressiva, det som påverkar mycket är höjden på glaset, med ett högre glas kan de där gradvisa övergångarna göras mjukare och de jag har nu är rätt ok. Men det är dags för ett byte igen tyvärr.
Ska passa på att se om jag kan få terminalglas på köpet eller om de har något vettigt/prisvärt (ehhm).

Det finns ju en gräns för hur många olika glasögon jag klarar av att hålla reda på också ......
Har ju redan fyra olika par.
 
Alla dubbelslipade och progressiva glasögon har ju olika avstånd där de funkar.
Tala om för optikern vad du gör när du använder och på vilket avstånd du använder dem.
 
T
Jo men det är ju en del av problemet, de ska ju funka från att sätta pilliga små skruvar framför näsan, till att sträcka sig mot verktygstavlan och plocka rätt verktyg, till att se mått och siffror på hela arbetsstycket.Att kunna plocka upp en bräda och se om den är rak nog till det man tänk ha den till.

Det är ju egentligen rätt höga krav, och allt eftersom man ser sämre blir det bara värre.
och hur man ska få en väldigt kvinnlig optiker till att förstå känns inte enkelt, jag kan så klart ha helt fel, men känslan hitills är att hon inte är fritidssnickare :D
 
T trycklös skrev:
Vet inte om det finns bättre progressiva
Det är skillnad på skit och pannkaka. Billigare glas har större problem med snävt siktfält och större problem i övergången till närsyn. Så visst är det så att man får vad man betalar för, men det är ju fortfarande inte så att det dyraste glaset klarar allt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T trycklös skrev:
Jo men det är ju en del av problemet, de ska ju funka från att sätta pilliga små skruvar framför näsan, till att sträcka sig mot verktygstavlan och plocka rätt verktyg, till att se mått och siffror på hela arbetsstycket.Att kunna plocka upp en bräda och se om den är rak nog till det man tänk ha den till.

Det är ju egentligen rätt höga krav, och allt eftersom man ser sämre blir det bara värre.
och hur man ska få en väldigt kvinnlig optiker till att förstå känns inte enkelt, jag kan så klart ha helt fel, men känslan hitills är att hon inte är fritidssnickare :D
Jag är inte heller fritidssnickare men problemet är ju inte unikt för sådana, utan det är ju samma sak om man ska få in en tråd i en synål, helst 10 cm framför ögonen så man ser hålet, sen ska se tyget när man matar in det i symaskinen 50 cm bort och sen ska se lägga upp tyget på håll för att se att sömmen blev rak. Så jag tror nog att din optiker kan relatera till saker i sin vardag, ibland ska skruvarna i skalminfästningen skruvas åt, ibland ska man se en kund på 50 cm avstånd och ibland ska man kunna se vad det är för bokstäver på tavlan 3 m bort.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Jag har senilgluggar, dvs bifokala glas, med läsgluggar och långt avstånd.
Det fungerar bra för mig, för det mesta.
Men vid datorn har jag bifokala, med läsgluggar och övrigt glas inställt på terminalen.

Men när kommer glasögonen med autofokus?
Ställer in skärpan på det jag tittar på?
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
R Rolle314 skrev:
Men när kommer glasögonen med autofokus?
Ställer in skärpan på det jag tittar på?
Ställer in skärpan på det du tittar på och zoomar in så långt som du tänker att du vill zooma in. Hur svårt kan det vara.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Jag har två par progressiva, ett par för skärmarbete, skrivbordsjobb och annat nära. Det andra paret är för att köra bil, promenera mm.

Den för avstånd har ett för litet fält för att se bra på nära håll och de för skrivbordet har för litet fält för att se bra på avstånd. Man kan inte få bägge i ett par glasögon nämligen.

Så har jag fel glasögon på mig vid datorskärmen så åker huvudet runt runt hela tiden utifrån vart på skärmen jag fokuserar och samma sak om jag har mina skärmglasögon när jag kör bil. Det är mest jobbigt för nacken, men jag ser tillräckligt bra med glasögonen för att det skall fungera i praktiken även om det är fel par jag har på mig.

Sedan är ju inte glasögonen billiga. Ena paret kostade ca 12000kr, det andra strax över 10000kr.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
R Rolle314 skrev:
Jag har senilgluggar, dvs bifokala glas, med läsgluggar och långt avstånd.
Det fungerar bra för mig, för det mesta.
Men vid datorn har jag bifokala, med läsgluggar och övrigt glas inställt på terminalen.

Men när kommer glasögonen med autofokus?
Ställer in skärpan på det jag tittar på?
Jag känner flera som har bytt linser i ögonen till sådana som har tre olika avstånd för fokus i samma lins. De är jättenöjda...
 
Jag har progressiva glasögon vanligtvis på grund av standardmässiga åldersförändringar vilket betyder att jag ser dåligt på kort håll och (utomordentligt) bra på långt håll.

Det första jag gör när jag kommer ut i verkstaden är att ta av mig glasögonen eftersom det är en jäkla pina att ”jobba lågt” med progressiva. Man får böja huvudet bakåt och samtidigt försöka titta neråt vilket ibland blir helt omöjligt. Till exempel när man kryper på golvet med huvudet inne i ett bänkskåp (jo, sådant och liknande tvingas jag göra ibland) och försöker mäta och sätta en markering på insidan.

Istället har jag billiga läsglasögon — tänk ligga-i-sängen-och-läsa-en-bok — i snickarbrallorna som plockas av och på vid behov. inte byxorna då alltså. När glasögonen inte behövs sätter jag dem uppe på huvudet så vet jag var jag har dem.
Inga problem för mig.

Vissa situationer, typiskt när jag sågar med japansåg, kräver en viss hållning där jag inte kan böja mig för att ha ögonen så nära arbetet som krävs för läsglasögon så tar jag till glasögon som ger terminalglasögon-ish betraktningsavstånd. Funkar också bra och de ligger vid bänken för jämnan.

Så, två par och på och av efter behov men jag upplever det inte som störande.
//Ronnie

PS Vid moment där jag vill ha riktiga skyddsglas har jag bifokalslipade; just nu från Zekler tror jag. DS
 
galento
Har haft glasögon sen grundskolan och nu progressiva samt terminalglasögon till datorn.
Skaffade även slipade solglasögon och de har varit väldigt bra till bilkörning bl.a. Men tar
ofta av glasögonen om det är nåt att se på nära håll när man grejar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.