1 467 278 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Hade det inte varit rimligt med längre garantier då? De har ju all data om batteriet/nyttjandet så det måste ju vara väldigt noga uträknat (garantin menar jag då).Nötegårdsgubben skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Nej, nej, nej. Du tänker helt fel. Om skrotningspremien skulle stiga till 10' för att få bort de billigaste (och sämsta) bilarna så kommer det inte gå att hitta en enda bil under 100' kr förstår du väl? Litar du inte på Nerres spaning? 😉Jonatan79 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Det är vad jag sett en separat post för batteriet som är längre.
Tesla har 8 år på batteriet med kapacitet 70% och lite olika miltal. En Model 3 LR AWD har garanterat 70% kapacitet inom 8 år eller 192.000km.
2019 Model 3 long range med 500.000km som nått ner till 70% kapacitet.
Några äldre model S 85, typ 2013 har jag sett att några fått in vatten i batteriet och har då skadat kondensator på BMS korten. Öppna, byt kort, täta och kör. En del får byta enstaka celler på någon bil. Men ytterst ovanligt.
En del gamla leaf som har pyttelitet batteri får gå hårt och många cykler så dom degraderar snabbare och får superkort räckvidd. Just dessa är ju hyggliga bruksbilar för pendling i stan och kommer nog bli billiga medand de med 450km+ WLTP kommer ha lägre degradering och stå sig bättre.
Just Tesla model 3 LR känns hyffsat safe ändå. Drivlina och batteriet verkar hålla 500.000km+
Tesla har 8 år på batteriet med kapacitet 70% och lite olika miltal. En Model 3 LR AWD har garanterat 70% kapacitet inom 8 år eller 192.000km.
2019 Model 3 long range med 500.000km som nått ner till 70% kapacitet.
Några äldre model S 85, typ 2013 har jag sett att några fått in vatten i batteriet och har då skadat kondensator på BMS korten. Öppna, byt kort, täta och kör. En del får byta enstaka celler på någon bil. Men ytterst ovanligt.
En del gamla leaf som har pyttelitet batteri får gå hårt och många cykler så dom degraderar snabbare och får superkort räckvidd. Just dessa är ju hyggliga bruksbilar för pendling i stan och kommer nog bli billiga medand de med 450km+ WLTP kommer ha lägre degradering och stå sig bättre.
Just Tesla model 3 LR känns hyffsat safe ändå. Drivlina och batteriet verkar hålla 500.000km+
Att ekonomin snabbt går ihop.X xLnT skrev:
Om 6 år har den helt betalt av sig (jag kan skrota den då och plus/minus noll), och jag fick en rymligare, trevligare, nyare och mer praktiskt jobbil samtidigt.
Men visst, den var en begagnad, och dessutom köpt i precis rätt tid, innan priserna sköt iväg.
Hur såg ekvationen ut?Mikael_L skrev:
Jag tror det där är en ickefråga.X xLnT skrev:
Batteriet kommer hålla bilen ut, rosten kommer ta bilen lite före batteriet blir för kasst.
130' i inköp.X xLnT skrev:
2000 mil om året,
Bensinaren jag körde innan; 0,65 lit/mil, EV 2kWh/mil
Det ger en besparing på ca 11kr/mil = 22000/år = 132000 på 6 år.
Sen sparar jag mer, skatt på 360:-, och inga servicekostnader i form av olja, oljefilter och luftfilter och lite annat som bara finns på ICE.
Sånt där sköter jag alltid själv, så kostnaden har varit rätt låg ändå på mina tidigare ICE, + lite egen tid.
Nu har dock mina transporter minskat lite i omfattning (för att jag gör lite annat idag) så idag är det nog mer 1500 mil/år, och det förändrar ju kalkylen så antal år innan plus/minus-noll blir ett par till.
Ja köper man en elbil för 130' förstår jag att man kan göra breakeven fort mot ett byte från en ICE bil.Mikael_L skrev:130' i inköp.
2000 mil om året,
Bensinaren jag körde innan; 0,65 lit/mil, EV 2kWh/mil
Det ger en besparing på ca 11kr/mil = 22000/år = 132000 på 6 år.
Sen sparar jag mer, skatt på 360:-, och inga servicekostnader i form av olja, oljefilter och luftfilter och lite annat som bara finns på ICE.
Sånt där sköter jag alltid själv, så kostnaden har varit rätt låg ändå på mina tidigare ICE, + lite egen tid.
Nu har dock mina transporter minskat lite i omfattning (för att jag gör lite annat idag) så idag är det nog mer 1500 mil/år, och det förändrar ju kalkylen så antal år innan plus/minus-noll blir ett par till.
Vad var det för en elbil du köpte och hur långt hade den gått då?
Det är ju en arbetsbuss (som dessutom redan hade bilinredning, ytterligare ett plus).
Den hade gått futtiga 1800 mil, men var drygt 4 år gammal.
Jag tycker idag att det var ett fynd, och är glad att jag slog till.
Men personbilarna låg bra mycket högre i pris, och så är det väl fortfarande.
Den hade gått futtiga 1800 mil, men var drygt 4 år gammal.
Jag tycker idag att det var ett fynd, och är glad att jag slog till.
Men personbilarna låg bra mycket högre i pris, och så är det väl fortfarande.
Ja i mitt fall blev det synnerligen lyckat.X xLnT skrev:
Och självklart kan jag ju sälja den istället efter 6 år, så det hade nog kunnat bli en helt OK affär även om den kostat 100' mer.
Men jag är inte av åsikten att EV är någon silver bullet som kommer ge alla bilägare ett billigare bilägande.
Jag tror att det på sikt, när allt jämnat ut sig och marknaden stabiliserar i nytt läge, så kommer bilägande bli ungefär lika dyrt som idag.
Det intressanta är dock att numera kan man tillverka sin egen bensin, dvs bränslet till bilen.
Jag har inte kommit till skott än, men tankarna finns på solceller.
Och helt krasst så kan ju den som har en bil för endast arbetspendling (kanske en annan bil i hushållet som används för längre resor) och kanske nöter typ 6-8 mil om dagen, så finns det ju gamla Nissan Leaf och några andra personbilar, som man kan köpa för under 100', och som klarar denna uppgift.X xLnT skrev:
Så då får man ju lika snabbt ekonomi i detta som jag får.
Villkoret är ju dock att man kan ladda hemma (samt gärna gratis eller billigt på arbetsplatsen).
Ska man ladda på publika laddstolpar blir det aldrig ekonomi i det.