Hej,
har problem med radiatorerna i källaren som blivit kalla. På de övriga våningarna är dock radiatorerna varma. Har tappat ur vatten ur källar-radiatorerna och då blir de varma ett tag men blir kalla igen efter en stund. Funderar om cirkulationspumpen slutat fungera. Har satt en skruvmejsel mot den och jag märker inte att den vibrerar. Snackade med en vvs kille och han sa att om pumpen var trasig så skulle inget av elementen vara varma. Är det så?

//Kall källare
 
Vi hade exakt samma problem förra veckan med vår golvvärme, jag eldade på men golven blev inte varma. Det visade sig när VVS killen kom i Fredags att förutsättningrna av någon outgrundlig anledning ändrat sig i fördelaren så att det inte cirkulrade varmvatten i golvet som tidigare, efter justeringar av slingorna åter igen så kom det igång så i Lördags morse var det som en bastu i huset.

Han testade cirk.pumpen genom att skruva av locket på den, det kom lite vatten men inga mängder, därefter förde ha in en smal skruvmejsel försiktigt i centrumhålet och när den fick kontakt så hördes ett burrande ljud som indikerade att cirk.pumpen snurrade på som den skulle.
 
  • Gilla
chhib och 1 till
  • Laddar…
Har du fyllt på med vatten i systemet?
Jag brukar använda mig av en skiftnyckel mot cirk.pumpen och lägga örat mot skaftet....Brukar höras om den går...
Prova att bryta strömmen så vet du hur det låter när den är tyst....

MVH // Kippeman
 
D
Prova att skruva av termostaten på elementen i källaren och motionera stiftet på ventilen.
 
Men om cirkulationspumpen är trasig, skulle alla element vara kalla då?
mvh Kall källare
 
mikael70 skrev:
Men om cirkulationspumpen är trasig, skulle alla element vara kalla då?
mvh Kall källare
Ja om du inte har bra självcirkulation då blir dom ju varma uppe ändå..
Men det är nog möjligt att det är termostaterna på radiatorerna som spökar, Cirk.pumpen kan du kolla genom att skruva bort brickan på denna o kolla in om axeln snurrar/känna med en skruvmejsel..
 
Eller stäng av den och se om röret blir kallt. Slå på och känn om det blir varmt.
 
  • Gilla
lankenjr
  • Laddar…
Skruvade bort brickan, verkar som axeln står still :( . Plus att pumpen är het.
Vad brukar det kosta att byta cirkulationspump?
 
Cirkpumpar bekar ofta ihop om man inte kör med dem under sommaren. Ibland hjälper det att dra runt den för hand så den kommer igång. Det finns kanske nåt mejselspår eller motsvarande att dra runt den med.
Pumpen kan också behöva luftas. Det brukar finnas nån anordning för det också, det är väl vid brickan där du är och skruvar.
 
mikael70 skrev:
Skruvade bort brickan, verkar som axeln står still :( . Plus att pumpen är het.
Vad brukar det kosta att byta cirkulationspump?
Testa som sagt att stoppa in en skruvmejsel o försök hjälpa igång den, Tror nog du klarar att byta pumpen själv om det inte går få igång den igen... Kolla på rinkabyrör efter en sån påump som du har...
 
Hur varm skall en fungerande cirkpump bli vid drift hela tiden? min pump blir varm som sjutton och den rasslar till lite ibland.
 
tpsoft skrev:
Hur varm skall en fungerande cirkpump bli vid drift hela tiden? min pump blir varm som sjutton och den rasslar till lite ibland.
Det verkar ju inget vidare. Vår pump låter väldigt lite, ett konstant surrande och är inte alls varm, lite ljumen bara. Om det rasslar i den så kan det vara skräp i systemet och det är ju inte speciellt bra för varesig pump, ventiler eller termostater.
 
Testade "igen" att stoppa in en skruvmejsel o försök hjälpa igång den. Och otroligt nog gick den igång :) . Tack för tipset! Elementen i källarn blev varma direkt. Pumpen känns fortfarande varm(nästan het). Kanske den håller på och skär ihop ändå?

Ska nog dock vrida ner hastigheten på pumpen då en av elementen på övervåningen blir heta trots att termostaten står på 1. Dessa element var behagligt varma när pumpen stod still.
/Varm källare
 
När man säger att en en pump är het så refererar man ju till hur den känns mot handen som är 37grader.
En Våt cirkulationspump som detta är klarar att cirkulera vatten som har en temp på max 120grader.
Cikrulerar den vatten som är säg 60grader BLIR pumpen varm, men det ska självklart inte skramla om den.

Emil
 
DJ skrev:
Cikrulerar den vatten som är säg 60grader BLIR pumpen varm, men det ska självklart inte skramla om den.

Emil
Jepp pumpen blir samma temp som framledningstempen till radiatorerna är...
Att det rasslar till kan nog va luft som åker runt i pumpen, Om man lossar brickan i mitten på pumpen luftar man den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.