MrJay MrJay skrev:
Vi bygger lösvirkeshus med passivhussstandard; Thermomur, betong, putsfasad, vattenburen golvvärme, väl tilltagna aluminium fönsterpartier från Schüco, över 3m takhöjd osv… Willa Nordic framstår som ett standardhus i min värld och det roliga är att jag betalar mindre än 30kkr/kvm
Då har du fått ett väldigt bra pris med 30 000kr/kvm för den standarden. Kom inte ens i närheten av det efter att ha fått offert från 7 olika firmor runt om i Sthlm. Byggfirman i Sverige?
 
  • Gilla
Zebulah och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Då har du fått ett väldigt bra pris med 30 000kr/kvm för den standarden. Kom inte ens i närheten av det efter att ha fått offert från 7 olika firmor runt om i Sthlm. Byggfirman i Sverige?
Har en egen byggfirma och köper in allt själv. El, VVS, fönster, mark och vissa andra arbeten görs av lokala underleverantörer. Å andra sidan bor jag varken i eller betalar Stockholmspriser.
 
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Har en egen byggfirma och köper in allt själv. El, VVS, fönster, mark och vissa andra arbeten görs av lokala underleverantörer. Å andra sidan bor jag varken i eller betalar Stockholmspriser.
Då kanske du bör lägga till den lilla detaljen i ditt svar, det gör en väsentlig skillnad mot en privatperson. Antar att även momsen uteblir?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Zebulah och 21 till
  • Laddar…
MrJay
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Då kanske du bör lägga till den lilla detaljen i ditt svar, det gör en väsentlig skillnad mot en privatperson. Antar att även momsen uteblir?
I slutändan blir jag fakturerad för allt som privatperson, så moms är med. Det jag har är billigare inköpspris på material, man får ta hänsyn till att 60-70% av ett bygge är arbetskostnad och även om man kan casha in någon tjänst här och där så betalar man standardpris. Mindre än 30kkr.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ganska långt gånget med förhandling med trådens hus men fick inte gehör för vad jag ville ha. Hoppade av. Tog in egen (duktig) arkitekt och fick ett betydligt bättre, och betydligt mer påkostat hus till samma kostnad. Anlitade själv lokal byggare. Ser trådens hus som dyrt standardhus. Detta är visserligen för en del år sedan men det är det bästa jag gjort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zebulah och 1 till
  • Laddar…
Om man är någorlunda kunnig och gillar att organisera så är nog bästa affären att vara sin egen byggherre och driva bygget genom att anställa ett par erkänt duktiga snickare som klarar både betong och murjobb och köra lösvirke..
Då slipper man momsen på den utgiften.
Sen gäller det att ha en nogrann kalkyl som drar ner posten oförutsett till ett minimum.
Väsentligt är att ligga före med att förse bygget med material och att ha bra ritningsunderlag och att snickarna förstår underlagen i detalj.
 
  • Gilla
EuroPeter och 2 till
  • Laddar…
P DanielleJ skrev:
Hej!

Har varit i diskussioner med WN och fick ett pris per kvm på 40.000 kr på ett 180 kvm hus i Stockholmstrakten.

Vad tycker ni? Är det värt det? Är det rimligt?

Någon som har erfarenheter av dem och byggt med dem nyligen?
Går ej svara på då vi ej vet vad som ska byggas. Är det ett bad eller fyra? Stora glaspartier eller små gluggar etc etc
 
T ToreJ01 skrev:
Om man är någorlunda kunnig och gillar att organisera så är nog bästa affären att vara sin egen byggherre och driva bygget genom att anställa ett par erkänt duktiga snickare som klarar både betong och murjobb och köra lösvirke..
Då slipper man momsen på den utgiften.
Sen gäller det att ha en nogrann kalkyl som drar ner posten oförutsett till ett minimum.
Väsentligt är att ligga före med att förse bygget med material och att ha bra ritningsunderlag och att snickarna förstår underlagen i detalj.
Med facit i hand skulle jag också valt denna vägen nu i efterhand. Är man som byggherre mycket noggrann så är det enklare att få genom ändringar snabbt och utan tjafs, jämfört med att behöva tala med någon avdankad säljare på ett husföretag som inte orkar göra ändringarna.

Husföretaget jag valde att bygga hus med har ett oförtjänt bra rykte där jag bor. En riktig besvikelse så här i efterhand. Felaktiga ritningar, avsaknaden av ritningar och ej fackmannamässigt utförande på en del saker pga dåliga (eller inga) ritningar. Saltade fakturor och felaktiga faktureringar under byggets gång. och en massa annat man blir tvungen att sätta sig in i.

Därför kan jag känna att jag hellre hade tagit in hantverkare som jag själv har större förtroende för. Lokala hantverkare som är erkänt duktiga och framförallt lyhörda är viktigt.

Är TS ändå intresserad av att betala så mycket för en kvadratmeter tycker jag att han ska ta vidare kontakt och se vad det är som ingår. Rent spontant låter det dyrt och en ganska arrogant inställning till att skaffa sig kunder.. Som kund vill du ju veta vad som ingår i ditt hus.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Härligt att folk har råd att kosta på.

Det har inte jag.

Bor i ett hus ute på landet.
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
R Rulf.K skrev:
Ett standardhus på 120m2 hade i så fall landat på 3,600,000:- - 4,800,000:-.

För ditt lägsta pris för byggnationen på 30,000m2 får man även med en tomt, ett garage och en del mer. Jag har fått ett pris på ett Hjältvadehus Solid 194, med inredd övervåning inkl. allt på 3,800,000:- = 19,587:-.

Det går även att kika på hemnet och hitta fleralet hus med avsevärt lägre m2 kostnad, trots att tomten ingår i priset. Exempelvis:

135m2 (inkl. tomt och allt) 3,495,000:- = 25,888:-/m2
[länk]
Fast det exemplet du länkar till är ett "hus" i en bostadsrättsförening med 5 700 kr i månadsavgift.

Min erfarenhet är att alla säger "åh vad mycket ni betalat det kostar inte mer än 20 000 - 25 000 kr/kvm att bygga hus", innan ens första spadtaget är taget.

Kanske att man kan komma undan med det i optimala byggförhållanden, som genomförs utan minsta lilla motgång och där standarden är motsvarande den i en taskig hyresrätt.

Har man några som helst krav på standard, finish och på läge så sticker det snabbt iväg när allt är slutbetalt.
 
  • Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vi bygger arkitektritat lösvirkeshus med passivhussstandard; Thermomur, betong, putsfasad, vattenburen golvvärme, väl tilltagna aluminium fönsterpartier från Schüco, FTX, bergvärme, över 3m takhöjd osv… Willa Nordic framstår som ett standardhus i min värld och det roliga är att jag betalar mindre än 30kkr/kvm
Superbra jobbat, men det är lite kul att när man postar en fråga kring priser så är det nästan alltid någon som svarar och som har byggt till ett pris man själv bara kan drömma om 😀 så därför är det bra att lämna lite mer info så man förstår varför. T.ex. jag bor på landet, min farsa har grävbolag, min mamma är målare, min bror har elfirma, etc. Kanske inte var så i ditt fall men tycker det förekommer ofta. Som stadsbo i pappersvändarbranchen har man sällan dessa kontakter utan får vända sig till Börje som har grävfirma och privat susar runt i sin Porsche och bor i saltis, hehe.

Min uppfattning om Willa Nordic, som baserar sig på lite efterforskning gjord 2015 (av mig), är att de har en ganska ordinär standard konstruktionsmässigt men bygger arkitektritat och med hög invändig standard. Men om ni har 7,2 m över hade jag gått till en arkitekt som ni gillar direkt istället. Annars hade jag nog kollat runt lite med A-hus eller Myresjöhus och sparat några miljoner..
 
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
P DanielleJ skrev:
De rekommenderade att vi tänkte på det under helgen då de inte vill slösa tid på att göra en specifik offert innan de vet att vi kan gå med på den typen av prisklass.

Därav vet vi ju inte exakt vad som ingår, mer än att det är en totalentreprenad och de gör allt.
Slösa tid?
Välj något annat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
I slutändan blir jag fakturerad för allt som privatperson, så moms är med. Det jag har är billigare inköpspris på material, man får ta hänsyn till att 60-70% av ett bygge är arbetskostnad och även om man kan casha in någon tjänst här och där så betalar man standardpris. Mindre än 30kkr.
Ha, med egen byggfirma betalar du fan ingen moms, försök lura i nån annan det.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ha, med egen byggfirma betalar du fan ingen moms, försök lura i nån annan det.
Å jo då, fast på mycket annat.
D v s tillräckligt.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
MrJay
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ha, med egen byggfirma betalar du fan ingen moms, försök lura i nån annan det.
Jag är kunden så visst gör man det via byggnadskreditiv
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.