electroluxaren skrev:
jo jo men är det hela längden eller bara den biten man ser? det blir ju en hel del översättningsmissar från mandarin.
Skulle ju vara skumt att byta materialet mitt i röret, men jag tänker inte skära upp isoleringen och kolla 😀. Aluminiumrör är väl inte särskilt flexibla, eller kan man böja dem utan att de går sönder?
 
D Doldaskruvar skrev:
Aluminiumrör är väl inte särskilt flexibla, eller kan man böja dem utan att de går sönder?
Ja. En gång...
 
D Doldaskruvar skrev:
Skulle ju vara skumt att byta materialet mitt i röret, men jag tänker inte skära upp isoleringen och kolla 😀. Aluminiumrör är väl inte särskilt flexibla, eller kan man böja dem utan att de går sönder?
Resultatet oavsett om det är aluminium eller koppar är att dessa inte skall modifieras. Vill man göra det är det bäst att ta andra rör och även köpa en helt annan pump
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
richardtenggren
electroluxaren skrev:
Nu har tom jag kollat och detta är modellen utan handske, dvs. förfyllda rör med ventiler i var ände, fanns iaf förr i två olika längder.
Nu vet jag inte hur dessa rör ser ut i dag men förr var dessa i aluminium med koppar i ändarna, dessa går då inte att korta av och skarva på ett säkert sätt.
Jag hade varianten utan handske, så bör vara samma som TS. Hela rörlängden var av koppar.

Så därför menar jag att det går löda, alternativt använda flare-kopplingar om man vill anpassa längden. Men det tar ju bort vitsen med att köpa en variant med snabbkopplingar, men det går 😂
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hade varianten utan handske, så bör vara samma som TS. Hela rörlängden var av koppar.

Så därför menar jag att det går löda, alternativt använda flare-kopplingar om man vill anpassa längden. Men det tar ju bort vitsen med att köpa en variant med snabbkopplingar, men det går 😂
det jag upptäckt med dessa rör är att de inte har europeisk diameter utan är lite lite tunnare vilket gör att de glider i flareverktygen, troligtvis är toleranserna på rören vida och det kanske går på andra kinesiska rör. Så lödning får man rikta in sig på
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
A
D Doldaskruvar skrev:
Skulle ju vara skumt att byta materialet mitt i röret, men jag tänker inte skära upp isoleringen och kolla 😀. Aluminiumrör är väl inte särskilt flexibla, eller kan man böja dem utan att de går sönder?
Jag har sett det för att lag ville korta av och gick bet, man märker ingen skillnad på flexibiliteten första böjen...
 
  • Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
Nu är den i vart fall beställd och ligger och väntar på Jula i Uddevalla🙂
Tack alla! väldigt bra input som hjälpte mig att ta beslutet att satsa på denna.
Vet nu också vad jag har att planera för och kommer definitivt inte att korta rören🙂
Kanon Doldaskruvar att du dela med dig av måtten på rören, tack!
 
  • Gilla
Doldaskruvar och 1 till
  • Laddar…
D Doldaskruvar skrev:
Skulle ju vara skumt att byta materialet mitt i röret, men jag tänker inte skära upp isoleringen och kolla 😀. Aluminiumrör är väl inte särskilt flexibla, eller kan man böja dem utan att de går sönder?
Aluminium är egentligen inte en metall med en egenskap utan många beroende på hur den är gjord och i normala fall så är billiga prylar ofta inte av lika hög(Dyr?) kvalitet som dyra.
Aluminium framställs av bauxit som innehåller aluminiumoxid.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
T tuxer skrev:
Nu är den i vart fall beställd och ligger och väntar på Jula i Uddevalla🙂
Tack alla! väldigt bra input som hjälpte mig att ta beslutet att satsa på denna.
Vet nu också vad jag har att planera för och kommer definitivt inte att korta rören🙂
Kanon Doldaskruvar att du dela med dig av måtten på rören, tack!
de rör som sitter fästa i innedelen är 60cm, så totalt är det alltså 5m rör som kommer med och det är alltså exakt maxlängd enligt specen på systemet.
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
richardtenggren
M maxmsm skrev:
Aluminium är egentligen inte en metall med en egenskap utan många beroende på hur den är gjord och i normala fall så är billiga prylar ofta inte av lika hög(Dyr?) kvalitet som dyra.
Aluminium framställs av bauxit som innehåller aluminiumoxid.
Aluminium är ett grundämne, olika aluminiumlegeringar får lite olika egenskaper beroende på legeringsämnen och mängd, precis som för stål(järnlegeringar) :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Aluminium är ett grundämne, olika aluminiumlegeringar får lite olika egenskaper beroende på legeringsämnen och mängd, precis som för stål(järnlegeringar) :)
Visst är det så, men det utvinns ur bauxit som jag skrev.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Hej!
Jag kan inte hitta gummiproppen för att plugga igen det andra dräneringshålet. Kom den med i förpackningen för er andra som redan har installerat pumpen?
 
D Doldaskruvar skrev:
Hej!
Jag kan inte hitta gummiproppen för att plugga igen det andra dräneringshålet. Kom den med i förpackningen för er andra som redan har installerat pumpen?
Det vill säga det hålet där inte slangen sitter En öppen grå väska med skumskydd och en barnartikel med ugglemotiv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anvisningar för korrekt placering av avloppsslang och säkerhetsföreskrifter för elektriska arbeten i instruktionsbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Doldaskruvar skrev:
Det vill säga det hålet där inte slangen sitter [bild][bild]
Ser likadant ut på min. Hittar heller inte någon lös plugg. Jag tror att det är gummipluggen som redan sitter i.
Om du känner på den den så är det gummi och det känns som man kan dra ut den. Att det ser ut som ett hål är nog bara att pluggen är "inverterad".
 
T tuxer skrev:
Ser likadant ut på min. Hittar heller inte någon lös plugg. Jag tror att det är gummipluggen som redan sitter i.
Om du känner på den den så är det gummi och det känns som man kan dra ut den. Att det ser ut som ett hål är nog bara att pluggen är "inverterad".
Aha!!
Stort tack för hjälpen 🤗
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.