Hej! Det är tomt i kranen i ungefär 1 minut efter det tar slut på vatten i systemet, då startar hydropressen pumpa i mer vatten. Om man låter kranen vara öppen medans hydropressen är i gång så fortsätter den vara igång tills en stund efter man stänger kranen igen. Men då man öppnar kranen igen efter den stannar så blir det tomt i kranen igen efter en stund.

Jag har testat att justera tryckströmbrytaren lite men det verkar som att den inte gör någon skillnad alls på vilken bar den stannar och startar på.

För att klargöra: Om jag har kranen öppen så åker allt vatten ut tills det blir 0 Bar på barometern på hydropressen, efter 1 minut så börjar den pumpa upp till 5 bar om jag har stängt kranen efter det slutar rinna. Då kranen är stängd så sitter den och pumpar på 5 bar i ungefär 1 minut, om jag har kranen öppen medans den pumpar så sitter den på omkring 2 bar. Men till slut så slutar den pumpa och allt vatten tar slut.

Vad tror ni problemet är? Är tryckströmbrytaren trasig?
 
  • Bild på en pump (booster set) med tekniska specifikationer, märkt med CE, ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grå vattenpump med orange motor och mätare, märkt "Profi", monterad på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat förtrycket?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Har du kollat förtrycket?
Ja det har jag. Hade problem tidigare i år med att den gjorde flera pumpningar efter varandra, då var problemet att det var för lite luft i gummiblåsan. Men nu är det inga sådana korta pumpningar.
 
Det är inte det som är felet. Felet ligger någonstans i tryckbrytaren.
Hydropressen är bara tanken, den kan inte starta.
 

Bästa svaret

Alla tryckströmbrytare fungerar och är uppbyggda på samma sätt, troligtvis är det skit i din, eller i röret som går till den. Det går att lossa skruvarna undertill och göra rent. Den sitter nu direkt på kärlet och det gör att skit kommer i den. Brytaren ska helst sitta på ett rör rakt upp och ca 30 cm upp. Med skit så tar det en stund innan trycket har fallit så start blir. Här en länk, inte samma fabrikat, men principen densamma.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
 
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Alla tryckströmbrytare fungerar och är uppbyggda på samma sätt, troligtvis är det skit i din, eller i röret som går till den. Det går att lossa skruvarna undertill och göra rent. Den sitter nu direkt på kärlet och det gör att skit kommer i den. Brytaren ska helst sitta på ett rör rakt upp och ca 30 cm upp. Med skit så tar det en stund innan trycket har fallit så start blir. Här en länk, inte samma fabrikat, men principen densamma.
[länk]
Okej, tack så mycket för svaret! Jag ska ta och kika mer på det imorgon och se om jag förstår mig på det. Annars kommer jag tillbaka med fler bilder och frågor 👍
 
Ser jag fel med placeringen på brytaren, ser ut som att den sitter direkt på pumphuset, är det så, så är det en konstig placering, men för att sälja en pumpautomat färdig för drift, så blir det kanske så. Normalt ska den sitta på tryckröret som går ut till huset för att fungera bra i mitt tycket. Har inte sett sådant förut.
 
Krilleman
J jonaserik skrev:
Ser jag fel med placeringen på brytaren, ser ut som att den sitter direkt på pumphuset, är det så, så är det en konstig placering, men för att sälja en pumpautomat färdig för drift, så blir det kanske så. Normalt ska den sitta på tryckröret som går ut till huset för att fungera bra i mitt tycket. Har inte sett sådant förut.
Det finns flera varianter som har samma lösning.

Så fel är det inte.

Blå luftkompressor med tryckmätare, motor, tank, och elkabel. Industriellt verktyg för komprimerad luft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk vattenpump med manometer, tryckbrytare och anslutningar för hushålls- eller industribruk.

Grön luftkompressor med tryckmätare och motor monterad ovanpå tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Alla tryckströmbrytare fungerar och är uppbyggda på samma sätt, troligtvis är det skit i din, eller i röret som går till den. Det går att lossa skruvarna undertill och göra rent. Den sitter nu direkt på kärlet och det gör att skit kommer i den. Brytaren ska helst sitta på ett rör rakt upp och ca 30 cm upp. Med skit så tar det en stund innan trycket har fallit så start blir. Här en länk, inte samma fabrikat, men principen densamma.
[länk]
Hej, du nämnde att man ska se till att det är trycklöst innan man skruvar upp, menar du då att man ska låta en kran vara öppen så att vattnet tömms eller menar du något annat?
 
Kan jag skruva upp den som är inringad? Jag har väldigt svårt att kunna nå åt skruvarna som sitter
 
  • Rördelar och anslutningar nära svart maskindel, möjligt läckage, markerat med orange cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste tömma allt så det blir trycklöst, sen koppla bort vid din markering, du behöver inte lossa några kablar men se till att stickproppen är ur. Återkom med resultatet.
PS Ta det lite försiktigt när du delar grejerna, sitter ett gummimembran mellan brytaren och plattan under, så den inte fastnar på båda och kan gå sönder, den kan sitta kvar på brytaren för ovanför den finns ingen skit.
 
J jonaserik skrev:
Du måste tömma allt så det blir trycklöst, sen koppla bort vid din markering, du behöver inte lossa några kablar men se till att stickproppen är ur. Återkom med resultatet.
PS Ta det lite försiktigt när du delar grejerna, sitter ett gummimembran mellan brytaren och plattan under, så den inte fastnar på båda och kan gå sönder, den kan sitta kvar på brytaren för ovanför den finns ingen skit.
Själva muttern som sitter mellan tryckbrytaren och pumpen verkar vara en del av brytaren så då jag skruvar på den så roterar hela brytaren också. Och det går då absolut inte eftersom kablarna sitter fast. Och om jag tar av kablarna så kommer själva tryckbrytaren rotera in i vattenröret till brunnen. Verkar som att det ända jag kan göra är att avinstallera hela skiten eller hitta en 2 cm lång skruvmejsel
 
Ja du ser, det är julkalendern ny lucka nya överraskningar. bara bita i äpplet och gilla läget verkar det som.
 
J jonaserik skrev:
Ja du ser, det är julkalendern ny lucka nya överraskningar. bara bita i äpplet och gilla läget verkar det som.
Får väl bli att vänta tills jag blir bemannad av en mer kunnig person så vi kan göra det rent i den. Du vet inte om vilka konsekvenser det kan finnas om pumpen pumpar in 5 bar vatten då den egentligen bara ska vara mellan 1.4-2.9. Kan rören i huset förstöras eller minskas bara livstiden av hydropressen?
 
Det med att den ger så högt tryck klarar nästan allt , det med vatten och så är designat för 10 bar, som en nödlösning, om du stänger pumpen öppnar någon KV-kran och samtidigt som trycket sjunker kan knacka hårt på det röret som är till brytaren. Blir kanske att ha en järnten och hammare till hands, då kan det ev, släppa lite skit i röret till bytaren, men ingen garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.