Jag har ett suttering hus från 1974 , jag har installerat bergvärmepump och nu funderar om jag ska ha golvvärme i källarplan (80kvm) eller radiator ?
Jag har låg takhöjd så jag kan inte ha så mycket isolering som boverket rekommenderas 30cm under golvvärme.

Har någon använder Flooré skiva 50 mm eller någon liknande med 5 cm isolering ?
kan det fungera ?


min bror bör i källarplan så vi väl använder källarplan

https://floore.se/om-golvvarme/extremt-lag-bygghojd/
 
Om du bilar bort den gamla betongplattan, gräver ur grunden och gjuter en ny platta så borde det väl gå bra med höjden?
 
J Josth skrev:
Om du bilar bort den gamla betongplattan, gräver ur grunden och gjuter en ny platta så borde det väl gå bra med höjden?
jag men jag vill unvika bilar jobb :(
 
Annars är det väl bättre att satsa på ventilerat Nivell-golv eller motsvarande samt vattenburna radiatorer. Golvvärme ger väldigt mycket värmeförluster neråt om det inte är tillräckligt med isolering (25 cm) under.
 
Om plattan är oisolerad idag så bör du vara väldigt försiktig med att lägga in golvvärme. Särskilt i ett hus från 70-talet när man införde nya obeprövade byggmetoder som senare visat sig ofta ge problem. Då är det riskabelt att ändra förutsättningarna.

Förutom värmeförluster med (för) lite isolering riskerar du sk. omvänd fuktvandring som innebär att du kan få problem med fukt i olika byggnadsdelar i samband med att golvvärmen stängs av eller används mindre på tex. sommaren. Ett riktvärde är minst 15cm isolering under golvvärme för att undvika risken. Floore-skivan med sin aluminiumfolie kanske gör att man kan ha något mindre men jag har svårt att tro att det skulle räcka med enbart 50mm.

Så om din källare fungerar tekniskt bra idag är nog ventilerade golv och radiatorer det mest trygga valet.
 
Nu vet jag att du vill undvika att bila, men vill ändå flika in att det kan vara värt jobbet.


Vårt källargolv var uppbyggd av grovgjutna plattan, sen efter att alla väggar, dörrkarmar etc var uppbyggda så gjöt man det slutgiltiga betonggolvet.
Så det var ganska enkelt att bila bort den övre gjutningen.
Vi byggde sedan uppreglat golv som är passivt ventilerat samt isolerad, valde utan golvvärme.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-kaellargolv-av-betong.335805/post-3209975
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.