Jag hade nog gjort luckorna enbarty av 22 mm mdf och bara fräst en fals. Det är dock viktigt att gångjärnen in i Mdf´n har tillräckligt långa skruvar - förborra nätt.
 
Hej!

Daniel_N skrev:
Luckor:
Jag föredrar MDF rakt igenom, med syrahärdande lack på blir vattenstänk inget problem. Kräver dock moderna blum-style gångjärn, med gamla gångjärn kommer skruven från kanten vilket är olämplig för mdf. 4+10+4mm mdf är lagom. Cellplast i mitten. Jag gillar bred ram, ca 70mm. Gör till övermått o formatsåga sen. För extra stabilitet gillar jag att göra ramen från ett stycke mdf, dvs ej som ihophäftade remsor utan jag sågar ut mitten på en 10mm mdf istället, ingen risk att remsorna bråkar i limpressen heller. Cellplasten skall vara ca 0,5mm tjockare än ramen. Du måste såga upp den till rätt mått själv i bandsåg. Köp 100mm tjock och såga remsor ur blocket. Köp ej cellplast i färdig tjocklek, den håller ej måttet tillräckligt bra. Var noga i detta moment, tjockleken måste bli precis rätt.
Varför inte köpa färdig tjocklek? Jag har tänkt mig en ram i furu 21x69 och sedan 4mm mdf på båda sidor om den. Mellan tänkte jag lägga 30mm cellplast (färdig tjocklek). Kan det funka?

Vänligen

Magnus
 
Hej,

Som sagt så håller inte färdig cellplast måttet så bra alla gånger, därför sågar jag alltid själv för att få det perfekt. Furu 21x69 är väl planhyvlat från bygghandeln? Det finns nog en viss risk att den inte är överdrivet rak. Om måtten skulle stämma för övrigt är nog 1mm tjockare cellplast än ram i största laget, jag hade haft lite midnre skillnad.
 
  • Gilla
marasgp
  • Laddar…
Hej!

Nu väcker jag en urgammal tråd, men tycker att den var väldigt utförlig och så kanske det är onödigt att göra en likadan tråd.

Nu ska jag i alla fall flytta till nytt och är också sugen på att bygga egna köksluckor i funkisstilen. Men det jag inte förstår är vad som menas med ”ram” i denna tråd? För mig ser ju funkisluckor ut som en hel skiva. Är inte med på det där med frigolit/cellplast heller. Finns det någon som kan göra en skiss i snittet så jag förstår vad som sitter var och varför.
Själv tänker jag ju att det borde vara en skiva, typ 19 mm, som man falsar på baksidan och rundar i hörnen för att sedan måla, men det är kanske för enkelt?
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
C Czekalsky skrev:
Hej!

Nu väcker jag en urgammal tråd, men tycker att den var väldigt utförlig och så kanske det är onödigt att göra en likadan tråd.

Nu ska jag i alla fall flytta till nytt och är också sugen på att bygga egna köksluckor i funkisstilen. Men det jag inte förstår är vad som menas med ”ram” i denna tråd? För mig ser ju funkisluckor ut som en hel skiva. Är inte med på det där med frigolit/cellplast heller. Finns det någon som kan göra en skiss i snittet så jag förstår vad som sitter var och varför.
Själv tänker jag ju att det borde vara en skiva, typ 19 mm, som man falsar på baksidan och rundar i hörnen för att sedan måla, men det är kanske för enkelt?
Lite amatörmässigt med många tvingar. Principen är 6mm masonit eller plywood som limmas på en ram. Sedan fräser man ut så att det blir en så kallad överfallslucka. Testade först med mdf. Mdf blir inte bra - ett sprött material. Det behövs ingen isolering emellan. Se till att skaffa rak kvistfri furu som ram. Färdiga luckorna blev väldigt bra. Det krävs ett bra sågbord och millimeterprecision.
 
  • Träplankor limmas samman, fastklämda av ett flertal svart-röda skruvtvingar, i en arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsbänk med trä och klämmor, såg framme, oorganiserat garage i bakgrunden, DIY-projekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster, rullgardin halvvägs ner, utsikt till trädgård, hylla inomhus, tegelhus och cykel utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
huset Huset och 4 till
  • Laddar…
snyggt! Då fattar jag!
Hur målade du masonitskivorna? Det känns som att det är svårt, men jag har ju aldrig testat iofs

Och när man gör lådfronter, ska man göra en ram även då?
 
Redigerat:
C Czekalsky skrev:
snyggt! Då fattar jag!
Hur målade du masonitskivorna? Det känns som att det är svårt, men jag har ju aldrig testat iofs

Och när man gör lådfronter, ska man göra en ram även då?
Hej, roligt att du är intresserad! Vi köpte ett hus från 1954. Allt var original utom ett spånsive/plastkök från Marbodal. Jag snickrade oss ett eget kök som stämde med huset. Jag utgick från furuskivor. Då jag ville ha lite variation gjorde jag lådfronter av 9mm björkplywood som jag limmade och färre med handtaget, handtag från 50-talet fyndat på Tradera.
 
  • En tom träkista på ett vitdukat bord inomhus, bredvid en flaska och en plastform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med diskbänk, skåp, lådor, disk och spis i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hajjen53 skrev:
Hej, roligt att du är intresserad! Vi köpte ett hus från 1954. Allt var original utom ett spånsive/plastkök från Marbodal. Jag snickrade oss ett eget kök som stämde med huset. Jag utgick från furuskivor. Då jag ville ha lite variation gjorde jag lådfronter av 9mm björkplywood som jag limmade och färre med handtaget, handtag från 50-talet fyndat på Tradera.
En till bild
 
  • Öppen låda med kontorsmaterial, inclusiv tejp och gummiband, mot golvbakgrund. Del av stol synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Jävla autokorrigeringar:)
 
Glömde berätta hur jag målade luckorna. Jag skickade dom för sprutmålning. Däremot lackade jag lådfronterna 5 gånger med förkunnade båtfernissa.
 
En sista dum fråga, men det är ju här man får experthjälp.
Ska man använda oljehärdad masonit eller går det lika bra med icke-oljehärdad?
 
Oljehärdad kan vara olämplig.
Dels kanske det inte funkar med limmet du använder.
Kan kleta när du putsar.
Kan reagera med den färg du använder.

Vanlig masonit har inga nackdelar. Består av enbart träfiber. Tar alla limmer och färger. Är lätt att slipa. Är mjukare än oljehärdad från början. Efter målning lika hård som härdad.

Det är min begränsade erfarenhet i ämnet. Tro för all del på vem du vill. Det är 35 år sedan jag gjorde skåp på det här sättet. Material kan ha utvecklats sedan dess.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Mina luckor håller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.