useless useless skrev:
Liknande problem är det med köksfläkten, fast åt andra hållet - Dekorationen som ska täcka röret är bara gjord för takhöjder upp till ca 2,5 meter och det går inte att köpa någon längre variant...

[bild]
Angående köksfläkten.. (beror lite på hur mycket ni vill spendera)

Men man skulle ju kunna ha i åtanke också.. att få en plåtis (eller göra själv) att tillverka ett skydd/rör/täcksidor.. i samma stil som det som sitter nu.. fast som går hela vägen (inkl kurvan..).. upp och mot väggen

Dvs. som börjar direkt mot själva kåpan.. och skulle det vara svårt att få det snyggt.. eller bara vill ha en extra touch.. så gör man ett likadant "metallfärgat" band.. mellan kåpan och det "nya röret" :) (skulle det vara som så att det är en svag nyansskillnad i vitt .. försvinner den lite med metallbandet.. eller ja.. det lurar ögat)

Sen vill jag bara lägga till att skafferiet är jättefint!!
Ser fram emot att se det invändigt när ni börjat fylla :D
(hyllor, lådor osv.. inredningsmässigt)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bygglovet kostade exakt 7777:-. Förvånansvärt billigt tycker jag, men det beror kanske på att jag hade gjort så otroligt bra förarbete... 😉. Sen var ju inte hela huset med i bygglovet, utan jag hade medvetet begränsat alla ritningar till den fjärdedel av bottenvåningen som skulle inrymma de nödvändiga utrymmena. Och till skillnad från ett komplett nybygge så behövs det inga situationsplaner, hållfasthetsberäkningar, etc (och jag slapp energiberäkningarna).
Sen hade väl inte jag klagat om det kostat det dubbla heller. Det är inte där de stora pengarna ligger.

I övrigt hanteras det som ett vanligt nybygge med slutbesiktning och kontroll att man har ett låsbart medicinskåp och barnskydd till spisen innan det blir godkänt.



För övrigt har jag ett barnskydd till spisen till salu om det är någon som har en nära förestående slutbesiktning... Nytt i kartong.
Har själv bara sökt bygglov till typ uteplats/plankbyggen osv.. inget större. Så jag vet inte riktigt om de har en fast avgift på "ett bygglov" punkt - eller om det skiljer mellan olika "lov" (beroende på vad man gör).

Jag bara insåg att det kanske eg skulle ha begärts någon form av lov (eller anmälan eller nått) för att ha byggt till avlopp/toalett osv ien lada/garage (?)
 
richardtenggren
Snigla Snigla skrev:
Angående köksfläkten.. (beror lite på hur mycket ni vill spendera)

Men man skulle ju kunna ha i åtanke också.. att få en plåtis (eller göra själv) att tillverka ett skydd/rör/täcksidor.. i samma stil som det som sitter nu.. fast som går hela vägen (inkl kurvan..).. upp och mot väggen

Dvs. som börjar direkt mot själva kåpan.. och skulle det vara svårt att få det snyggt.. eller bara vill ha en extra touch.. så gör man ett likadant "metallfärgat" band.. mellan kåpan och det "nya röret" :) (skulle det vara som så att det är en svag nyansskillnad i vitt .. försvinner den lite med metallbandet.. eller ja.. det lurar ögat)

Sen vill jag bara lägga till att skafferiet är jättefint!!
Ser fram emot att se det invändigt när ni börjat fylla :D
(hyllor, lådor osv.. inredningsmässigt)
Lite som jag skrev i #160, fast mitt inlägg var lite mer kortfattat :D
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Lite som jag skrev i #160, fast mitt inlägg var lite mer kortfattat :D
Ja du var inne på "rätt spår" helt klart 👍 men alldeles för kortfattat hehe..

Man kunde ju tolka det som att de bara skulle förlänga det (efter det befintliga tog slut - vilket också är en tanke!).. medans jag försökte förklara (mycket kortfattat.......) att min tanke var att ta bort det helt och göra en ny hela vägen :)

Själv har jag inget rör/skydd på våran.. det står i hallen sedan vi satte upp fläkten för hm 8 år sedan (skäms)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag vet inte hur lätt (läs dyrt) det är för en plåtslagare att göra ett snyggt skydd som är vinklat 90 grader. Som sagt var är nog planen just nu att göra en "låda" uppe under taket och kanske hitta ett skydd som reservdel till fläkten och skarva på det befintliga.

Men jag ligger inte sömnlös och funderar på det direkt. Köket används än så länge ganska sporadiskt när vi har gäster. Allt som är gjort hittills är ju egentligen bara det nödvändiga för att uppfylla bygglovet och kommunen har väl inte direkt några synpunkter på det estetiska.
Men nästa år har jag kanske fått in golv, fönster och ett värmesystem i resten av huset så vi kan flytta in där på riktigt...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Sen vill jag bara lägga till att skafferiet är jättefint!!
Ser fram emot att se det invändigt när ni börjat fylla :D
(hyllor, lådor osv.. inredningsmässigt)
Du kan få en bild på en gång då det redan är fyllt med prylar (varav 80% kanske inte ska vara där...) 😉


Förvaringsrum med hyllor, köksartiklar, porslin, lådor och påsar i oordning. Soligt ljusinsläpp till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
en bild på [skafferiet] då det redan är fyllt med prylar (varav 80% kanske inte ska vara där...)
Låter som vilket skafferi som helst. 👍
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, det är för en annan tråd helt klart. Byggnadsnämnden ska se till att plan och bygglagen följs. Så vid ny- och ombyggnation samt ändrat användningsområde krävs en granskning.
En del tycker det inkräktar för mycket på den individuella friheten men det finns såklart fördelar. Vi lämnar det där.
Med sådan lagstiftning finns det givetvis fördelar för skattebetalarna, men …
 
useless useless skrev:
Jag vet inte hur lätt (läs dyrt) det är för en plåtslagare att göra ett snyggt skydd som är vinklat 90 grader. Som sagt var är nog planen just nu att göra en "låda" uppe under taket och kanske hitta ett skydd som reservdel till fläkten och skarva på det befintliga.

Men jag ligger inte sömnlös och funderar på det direkt. Köket används än så länge ganska sporadiskt när vi har gäster. Allt som är gjort hittills är ju egentligen bara det nödvändiga för att uppfylla bygglovet och kommunen har väl inte direkt några synpunkter på det estetiska.
Men nästa år har jag kanske fått in golv, fönster och ett värmesystem i resten av huset så vi kan flytta in där på riktigt...
Går inte täckplåten att köpa som reservdel, om du kan köpa 2st och kapa 45 graders snitt?
Behöver inte lackas och troligtvis extremt mycket billigare än plåtslagare och lack.

Edit, sjukt coolt projekt 👍👍👍👍👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Går inte täckplåten att köpa som reservdel,
Jo, jag hoppas på det. Hittade inget på nätet, men man får väl ringa och fråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det var ett tag sen jag uppdaterade något här. Mest för att det har varit ett par riktiga skitår då jag inte har haft ork att göra särskilt mycket mer än långsamt terapiarbete.
Dock inser jag att jag missat att visa hur köket blev. Det var ju en del av bygglovet som hade en deadline, så det har jag i alla fall lyckats få till innan kommunens inspektion.

Ursprungsplanen var att ha diagonalrutigt linoleumgolv, men vi hittade ingen matta i de kulörer vi vill ha och klick-varianten har för stora rutor, så den nya planen blev massivt golv som så småningom ska målas rutigt.

[bild]


Själva köksinredningen köpte vi billigt av en kompis. Det hade suttit på plats i ett par veckor och var i stort sett oanvänt. Varför vi fick köpa det är en särskild historia jag kan dra senare...
Det är IKEA's stommar med en slät blank lucka. Planen är att så småningom bygga egna luckor i pärlspont eller liknande och måla i någon matchande kulör.

[bild]


Måttbeställda bänkskivor med virrvarrmönster från LG kostade nästan lika mycket som resten av köket...
Men det var det värt för att slippa en skarv i hörnet.

[bild]


Och sen upptäckte även vi att IKEA's nya köksserie är för hög för alla fristående vitvaror. Vi försökte förgäves att hitta en vanlig underbyggd diskmaskin som passade utan att luckan slutar 18 cm från golvet, men gav upp och skaffade en integrerad.
Spisen fick vi modifiera fötterna lite på för att den skulle nå upp till samma nivå som bänken.

[bild]

[bild]



Liknande problem är det med köksfläkten, fast åt andra hållet - Dekorationen som ska täcka röret är bara gjord för takhöjder upp till ca 2,5 meter och det går inte att köpa någon längre variant...

[bild]


Skafferiet är nästan klart det också. Saknas ett fönster och lite målarfärg på dörren.

[bild]




Sen var det bara den traditionella invigningsfesten kvar. viktigt med rätt attribut när man inviger ett kök.

[bild]

[bild]
Hej Useless! så kul att få se ditt kök, Skumpa helt rätt till invigningsfest, men surströmming? Fast kanske skulle jag vända på frågan, skumpa till surströmming? Hos mig blir det i så fall renat! Skål!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Champagne och surströmming - Det bästa av två världar.

Men det gick ner lite akvavit också...
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det var ett tag sen jag uppdaterade något här. Mest för att det har varit ett par riktiga skitår då jag inte har haft ork att göra särskilt mycket mer än långsamt terapiarbete.
Dock inser jag att jag missat att visa hur köket blev. Det var ju en del av bygglovet som hade en deadline, så det har jag i alla fall lyckats få till innan kommunens inspektion.

Ursprungsplanen var att ha diagonalrutigt linoleumgolv, men vi hittade ingen matta i de kulörer vi vill ha och klick-varianten har för stora rutor, så den nya planen blev massivt golv som så småningom ska målas rutigt.

[bild]


Själva köksinredningen köpte vi billigt av en kompis. Det hade suttit på plats i ett par veckor och var i stort sett oanvänt. Varför vi fick köpa det är en särskild historia jag kan dra senare...
Det är IKEA's stommar med en slät blank lucka. Planen är att så småningom bygga egna luckor i pärlspont eller liknande och måla i någon matchande kulör.

[bild]


Måttbeställda bänkskivor med virrvarrmönster från LG kostade nästan lika mycket som resten av köket...
Men det var det värt för att slippa en skarv i hörnet.

[bild]


Och sen upptäckte även vi att IKEA's nya köksserie är för hög för alla fristående vitvaror. Vi försökte förgäves att hitta en vanlig underbyggd diskmaskin som passade utan att luckan slutar 18 cm från golvet, men gav upp och skaffade en integrerad.
Spisen fick vi modifiera fötterna lite på för att den skulle nå upp till samma nivå som bänken.

[bild]

[bild]



Liknande problem är det med köksfläkten, fast åt andra hållet - Dekorationen som ska täcka röret är bara gjord för takhöjder upp till ca 2,5 meter och det går inte att köpa någon längre variant...

[bild]


Skafferiet är nästan klart det också. Saknas ett fönster och lite målarfärg på dörren.

[bild]




Sen var det bara den traditionella invigningsfesten kvar. viktigt med rätt attribut när man inviger ett kök.

[bild]

[bild]
Kollade du också på Mauri lever som en miljardär en dag?
Jag gjorde det med grabbarna här hemma och någon dag senare impulsköpte jag en Guldkula. 😎
 
Jag fick den i present. Men kan nog hända att jag köper fler någon gång.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det kan vara ett alternativ. Jag tänkte börja med att måla spiroröret så kanske man inte ser det så mycket. Nästa steg blir kanske en liten låda över den horisontella delen och ett längre skydd på den vertikala.
Kanske är försent nu om du inte säljer fläkten du har. Men fjäråskupan kan nog fixa en custom made fläkt med kanal för att passa dig.
Vi har en frihängande custom från dem för att passa ryggåstak med högt till tak. Det blev otroligt bra. De är dock inte speciellt billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.