C
"Risken för vattenskada så liten som möjligt"
= plast matta på väggar o golv :D :D :D

carra för många år sedan skadechef o för ännu längre sedan skadereglerare
 
Snailman
C
Våtrumstapet hos Älvsbyhus är ju ingen plastmatta..... Våtrumstapeter är värdelösa...

carra
 
Hej! Bygger badrum med minerit - dyrare men absolut bättre. Avstår från gips (gipsskivekartongen är returppr med all slags tänkbara tillsatser och papper -dessutom ingår stärkele i gipsslamman som bakerier älskar). Skall dessutom ha duschkabin å leda vattnet direkt till golvbrunn - ej duscha mot golv eller vägg. Se till att ha skapligt luftombyte i våtutrymmet och lägg gärna ett värmegolv. I övrigt tätar jag inte till (timmerhus). alls speciellt.

Luftombyte (ventilation) värmegolv samt duschkabin är nyckeln till problemfria våtutrymmen.
Lycka till
 
Eh, och tätskikt va? Ska du inte ha tätskikt..?
 
Hej!
Mineritplattan vi valt har tätskikt -går att kakla direkt på enligt tillverkaren. Golv blir värmegolv -Yttervägg inget tätskikt.
Ventilation + ej duschning mot vägg eller golv minimierar ev problem bara golvbrunn är bra gjord.
Glenn.
 
Intressant iakttagelse igår när jag pratade med en hantverkare som jag känner som jobbar just med att renovera vattenskadade badrum åt ett av de större försäkringsbolagen:

Jag frågade honom om han hade byggt något badrum sedan reglerna ändrades och jodå, det hade han.
Hur gör ni nu då?
Jo, vi bygger fortfarande som vanligt med gips, för försäkringsbolaget vill inte betala den extra kostnaden som det blir med att använda något annat skivmaterial. :eek:
 
Glebeng skrev:
Hej!
Mineritplattan vi valt har tätskikt -går att kakla direkt på enligt tillverkaren. Golv blir värmegolv -Yttervägg inget tätskikt.
Ventilation + ej duschning mot vägg eller golv minimierar ev problem bara golvbrunn är bra gjord.
Glenn.
Du köper alltså en platta med färdigt tätskikt.....? Du vet väl om att kakelfogen inte är vattentät och att fukt/vatten tar sig in bakom plattorna utan större problem. Hur hade du tänkt göra i skarven mellan skivorna samt skarven mellan golv och vägg? Du skriver att du inte ska duscha mot vägg eller golv, hur duschar man så? Duschkabin?
 
Glebeng skrev:
Hej!
Mineritplattan vi valt har tätskikt -går att kakla direkt på enligt tillverkaren. Golv blir värmegolv -Yttervägg inget tätskikt.
Ventilation + ej duschning mot vägg eller golv minimierar ev problem bara golvbrunn är bra gjord.
Glenn.
Att det går att kakla direkt på betyder väl inte att tätskikt inte behövs. Det där låter som ett jättestort missförstånd tycker jag.
 
jeppeknaster skrev:
Du skriver att du inte ska duscha mot vägg eller golv, hur duschar man så? Duschkabin?
Jo, det stod i första inlägget Glebeng gjorde, att det skulle vara duschkabin. Då kanske inte kraven på tätningsskikt blir så akuta.
 
Sorry, läste dåligt. Nåja, bättre ändå att göra det korrekt. Hur lätt blir det att sälja ett hus då badrummet är ett fuskbygge och enda alternativet är att använda duschkabin. Då är det ju bara för en ev. köpare att göra om och göra rätt. Känns dumsnålt.
 
Minerit VT skall ha tätskikt på båda sidorna från fabrik enl hemsidan och behöver bara tätas i skarvar, hörn och på skruvskallar på plats.
Kan limmas mot gamla väggar också :)
 
Okej, så här ligger det till. Minerit VT har ett tätskikt från fabrik, och förut räckte det att täta skarvarna. Men det tätskiktet uppfyller inte de nya kraven på ångmotstånd, så idag måste man täskikta hela skivorna med ett av de tätskikt som leverantören godkänner. Alltså, det räcker inte att bara täta skarvarna längre.
 
jon_h skrev:
Okej, så här ligger det till. Minerit VT har ett tätskikt från fabrik, och förut räckte det att täta skarvarna. Men det tätskiktet uppfyller inte de nya kraven på ångmotstånd, så idag måste man täskikta hela skivorna med ett av de tätskikt som leverantören godkänner. Alltså, det räcker inte att bara täta skarvarna längre.
Det var som tusan, jag länkade till monteringsanvisningen på deras hemsida i eftermiddag. Där stod det inget annat! Luriga grejer det här :(
 
Ja, leverantörerna ligger våldsamt efter när det gäller att uppdatera sina monteringsanvisningar så att de lirar med de nya reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.