1 466 787 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Kollar man elbilarna och hur jag tycker dom i "Niceness" är så är det nog mer så här:A AndersS skrev:
AUDI<VW<Cupra<Skoda
Dvs:
ID3<Born
Q4<ID4<Enyaq
Audi bilarna är plottriga och fula som stryk, iallafall inredningen
VW känns lite billiga, men gillar växelspaken på ID4/ID3/Born bäst
Cupra känns lite mysig och sportig, bra och clean, även om utsidan känns lite väl mycket "boyracer"
Skoda är clean, sofistikerad och allmänt nice bara.
Apropå ID3 så har hemtjänsten här sådana. Tror de fungerar bra för ändamålet, verkar inte som det klagas på själva eldriften.Johannes Carlsson skrev:
Men... de sista dagarna med snö så har de haft framkomlighetsproblem med just ID3orna. Tror inte det beror på däcken för bilarna är nya i år så de borde vara fräscha.
Utan det verkar vara bakhjulsdriften som spökar.
I övrigt kör man Renault - Clio, Megane och Dacia Duster och de har inte haft några problem i snön.
Svarar på mitt eget inlägg, men tänker i andra banor. Det sätter också press på andra biltillverkare att utveckla flera modeller av elbilar vilket är positivt för oss kunder.A AndersS skrev:
Ser med fram emot kommande utbud och nya modeller.
Jag för min del har bedömt hur det låter från politiker och andra människor som påverkar saker och ting, - OCH vad de gör ...
Jag har vidare bedömt hur det låter från bilindustrin, och kollat vad de gör.
Och jag har därefter bestämt mig för att jag tror att elbilen blir livskraftig, det blir inget nytt motorgas/etanolbil/biogas-haveri, utan detta är här för att stanna (åtminstone för en överskådlig tid framåt).
Och då kommer allt annat i paketet med, dvs naturligtvis kommer det att komma allsköns modeller och typer av bilar så småningom (branschen ska ju ställa om, då måste de bli lika kompletta som förut, på sikt, med olika varianter), och det kommer annat, så till sist kommer det vara som igår, fast bara med en lite annan motorkonstruktion och bränsle ("lite annan", ska läsas ironiskt).
Skulle jag tro att detta bara är en fluga, och att elbilen kommer vara iskall om 5 år, skulle jag vänta mig någt annat.
Jag har vidare bedömt hur det låter från bilindustrin, och kollat vad de gör.
Och jag har därefter bestämt mig för att jag tror att elbilen blir livskraftig, det blir inget nytt motorgas/etanolbil/biogas-haveri, utan detta är här för att stanna (åtminstone för en överskådlig tid framåt).
Och då kommer allt annat i paketet med, dvs naturligtvis kommer det att komma allsköns modeller och typer av bilar så småningom (branschen ska ju ställa om, då måste de bli lika kompletta som förut, på sikt, med olika varianter), och det kommer annat, så till sist kommer det vara som igår, fast bara med en lite annan motorkonstruktion och bränsle ("lite annan", ska läsas ironiskt).
Skulle jag tro att detta bara är en fluga, och att elbilen kommer vara iskall om 5 år, skulle jag vänta mig någt annat.
och en annan anledning till är att elbilen inte är en fluga är att den bidrar till en bättre luft kvalitet i städerna genom att släppa ut noll avgaser.Mikael_L skrev:Jag för min del har bedömt hur det låter från politiker och andra människor som påverkar saker och ting, - OCH vad de gör ...
Jag har vidare bedömt hur det låter från bilindustrin, och kollat vad de gör.
Och jag har därefter bestämt mig för att jag tror att elbilen blir livskraftig, det blir inget nytt motorgas/etanolbil/biogas-haveri, utan detta är här för att stanna (åtminstone för en överskådlig tid framåt).
Och då kommer allt annat i paketet med, dvs naturligtvis kommer det att komma allsköns modeller och typer av bilar så småningom (branschen ska ju ställa om, då måste de bli lika kompletta som förut, på sikt, med olika varianter), och det kommer annat, så till sist kommer det vara som igår, fast bara med en lite annan motorkonstruktion och bränsle ("lite annan", ska läsas ironiskt).
Skulle jag tro att detta bara är en fluga, och att elbilen kommer vara iskall om 5 år, skulle jag vänta mig någt annat.
Man flyttar problemet någon annanstans ungefär samma som när man flyttade fabrikerna från storstäderna..
Tråden handlar om ifall det är för tidigt, och så länge det är brist på vettiga begagnade elbilar är det väl uppenbart för tidigt för de som inte vill köpa en ny bil?A Avemo skrev:
Sen har jag länge argumenterat för att andrahandsvärdet på elbilar (batterierna) tyvärr kommer att leda till att det kommer finnas väldigt få begagnade elbilar i de lägsta prisklasserna. Det lär vara få som säljer en elbil för 20 000 om man kan få 50 000 för batterierna.
Köper en "ny" begagnad bil för några tusenlappar om den inte går att laga billigare.Fairlane skrev:
Det handlar om likviditet för de som är nya på arbetsmarknaden. De har svårt att få lån, de har inga sparpengar att ta av ännu. De kan kanske spara ihop 10-20 tusen på ett år, men att spara ihop 100 000 tar då 10 år.
Alla bilar börjar som nya, det är inte för tidigt att köpa en sådan, vill man ha en bil som nyss började säljas men den ska vara 15år gammal, då är man lite för tidigt ute, det har inget med elen att göra. Jag är sugen på en billig begagnad Merca W214 med några år på nacken, även där för tidigt!N Nerre skrev:Tråden handlar om ifall det är för tidigt, och så länge det är brist på vettiga begagnade elbilar är det väl uppenbart för tidigt för de som inte vill köpa en ny bil?
Sen har jag länge argumenterat för att andrahandsvärdet på elbilar (batterierna) tyvärr kommer att leda till att det kommer finnas väldigt få begagnade elbilar i de lägsta prisklasserna. Det lär vara få som säljer en elbil för 20 000 om man kan få 50 000 för batterierna.
Ja, det kommer ta tid innan elbilarna kommer ner i så långa värden, om de ens gör det. Köparen måste därför räkna på totalkostnaden för åkdonet, inköpsvärdet blir sekundärt.N Nerre skrev:Tråden handlar om ifall det är för tidigt, och så länge det är brist på vettiga begagnade elbilar är det väl uppenbart för tidigt för de som inte vill köpa en ny bil?
Sen har jag länge argumenterat för att andrahandsvärdet på elbilar (batterierna) tyvärr kommer att leda till att det kommer finnas väldigt få begagnade elbilar i de lägsta prisklasserna. Det lär vara få som säljer en elbil för 20 000 om man kan få 50 000 för batterierna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Jaha, du tänker dig skrotningspremier på 75' eller så för att billigaste bilen ska hamna runt 100'. Så högt tror jag inte man tänkt sig.N Nerre skrev:Köper en "ny" begagnad bil för några tusenlappar om den inte går att laga billigare.
Det handlar om likviditet för de som är nya på arbetsmarknaden. De har svårt att få lån, de har inga sparpengar att ta av ännu. De kan kanske spara ihop 10-20 tusen på ett år, men att spara ihop 100 000 tar då 10 år.
10-20' kan man spara som nyexad sjuksköterska och då tar det 10 år att komma upp i 100'? Ska vi gissa på 30-40 år innan man närmar sig snittlönen för en sjuksyrra? Eller ska vi tolka det som att du drar alla extremer du kan för att få ihop dina argument? (Billigaste bilen 100', 10 år för att spara ihop det etc tyder på det)
Ja och Nej, hur många mil kör man per år och tid man behåller bilen, samt var bilen laddas.Jonatan79 skrev:
Inköpspriset kommer nog alltid att vara primärt viktigt för många.
Den var ju begagnad =) Glömde jag att tillägga. Jag sålde den när den gått ca 20 000 mil. Gick in och kollade och jag hade den mellan 2016-2020 tydligen. Bytte bromsarna sista året jag hade den.Mikael_L skrev:Då var det ju en ganska ny bil då, och då kan jag tycka att du fick fixa rätt mycket med tanke på att den troligen bara var några enstaka år gammal.
Men visst är jag med om att det är väldigt anekdotisk bevisföring av mig, att basera en åsikt om ett bilmärke på endast några månaders ägande av en enda bil av märket ifråga.
Dock tycker jag dock att det är många som har verkar ha dåliga erfarenheter av Renault.
Inga andra saker registrerade innan jag köpte den heller.
Tyvärr är den skrotad idag då en spårvagn körde över den =) (eller på den)
Men renault innan 2010 ska man undvika helt, de gjorde en uppryckning efter det nämligen.
Tråden heterN Nerre skrev:
"För tidigt att köpa elbil? Räckvidd"
Vilket indikerar att det var tillräcklig räckvidd som var huvudfrågan, inte om det är begagnad eller ny, eller ens pris.
Sen har vi nu ändå diskuterat precis alla aspekter ändå, och lite till, och det mesta är draget flera varv vid detta laget (och du är inte det minsta skyldig till den allra mesta tomgången, utan bara till en mycket liten del (och jag är också skyldig till en del, så är det sagt)).
Men jag håller med dig, bristen på begagnade EV att köpa är ett problem.
Det ibland absurt höga priset på de begagnade som finns är likaså ett problem.
Och det finns ingen annan lösning än tid, det måste gå en tid innan vi har en ordentlig sådan här marknad.
Men inte ens då finns det något som löser just din användning av bilen, om du inte ändrar hur du använder bilen kommer du få vänta ännu längre. Det har jag förståelse för.
Vi har just nu inte någon rimlig möjlighet att byta "2'a-bilen" mot en EV, bara för att den går alldeles för få mil om året, så det blir löjligt dyr värdeminskning som står och händer varenda dag här på garageuppfarten. Vidare så brukar denna användas för någon långresa lite då och då, och det utgör väl typ hälften av de mil den går varje år.
Så denna bil har i princip samma problem som din bil har.
Jag har dock inte brytt mig nämvärt att nämna detta i denna tråd, det här är nog rätt lätt att förstå för de flesta, jag behöver inte skriva om det.