Har efter två dagar i det (för oss) nya huset, byggt -47, konstaterat att två av elementen på övervåningen inte blir varma alls. Värmen är vattenburen och på det ena elementet är både fram- och returrör iskalla, oavsett hur det vrids på termostaten. Det andra elementet har ett kallt framrör, men returen (!) är lite svagt ljummen. Vi har provat att lufta elementen lite grann, det kom vatten direkt i båda. Alla övriga element, på både över- och undervåning, verkar fungera fint. Min sambo tror att det ev kan vara fel på ventilerna, men då borde det väl i alla fall vara varmt i röret fram till ventilen?

Finns det någon som kan dela med sig av goda råd och felsökningstips? ALLT är välkommet.
 
När jag sätter igång värmen på hösten igen efter sommarens stillestånd, brukar jag om jag inte får värme i elementet enligt knep från VVS-killen vi hade under ombyggnaden, ta av termostaten och ge stiftet en rejäl kyss med hammaren. Oftast hjälper det, det verkar som om det 'fastnar' när det är inaktivt under sommaren.
 
Dels termostaterna, men det kan väl även vara luft kvar i systemet eftersom det är på övervåningen ?
Att det kommer vatten direkt spelar ingen roll, fickan med luft kan ligga var som helst ...
 
Tusen tack för tipsen!

På kvällens "att göra"-lista står nu fippel med stiftet och en grundlig luftning av elementen. Återkommer imorgon om det fortfarande inte är varmt.
 
Aji skrev:
Tusen tack för tipsen!

På kvällens "att göra"-lista står nu fippel med stiftet och en grundlig luftning av elementen. Återkommer imorgon om det fortfarande inte är varmt.
Skulle nog sätta en slant på stiftet, Men va inte allt för våldsam då du ska motionera i gång den..
Själv använder jag bara flatsidan på hammaren o trycker in stiftet men går inte det så får du nog picka lite lätt, Du kan även behöva en polygrip för att dra ut stiftet oxå...
 
  • Gilla
MarithaE
  • Laddar…
Jag tror förvisso att termostaterna har stått fullt öppna hela sommaren och hösten men jag ska prova. Förre ägaren sa att han alltid reglerade temperaturen med pannan och aldrig justerade på elementen. Finns separat varmvattenberedare så pannan har varit avstängd sommartid.

Men vad jag inte förstår är varför inte ens röret upp till termostaten är varmt om det nu är den som kinkar.
 
Du behöver inte justera elementen på sommaren för att få detta fenomenet. Eftersom det är varmt så behöver du inget varmvatten i elementet, och då sätter sig stiftet i 'stängt'-läge och där fastnar det. Under vintern så trycker termostaten in stiftet för att släppa in varmvatten, och låter stiftet dra sig ut igen när det blivit tillräckligt varmt.

Jag stänger också av pannan på sommaren, men det har som sagt inte med det att göra.
 
Citat: Men vad jag inte förstår är varför inte ens röret upp till termostaten är varmt om det nu är den som kinkar.

Om det inte cirkulerar vatten i elementet (termostaten stängd) så blir inte heller röret varmt för då cirkulerar det inte i det heller.
Varmvattnet går förbi elementet och passerar således inte elementet. Vet inte hur jag skall förklara - hoppas att du förstår mitt luddiga svar. :)

/Funkis
 
Det luddiga svaret är förstått. Tackar.

Vi lyckades inte få bort termostaten, är av någon sort som vi inte har på övriga element där de bara kan skruvas av. Men hur som helst så verkar det som att vi när vi (med milt våld) försökte få bort termostaten lyckades ruska igång flödet, för nu är faktiskt båda elementen varma. Hurra!

Tack för hjälpen!!!
 
  • Gilla
MarithaE
  • Laddar…
Du har nog luft i ledningne upp till exp.kärlet som ligger troligtvis på vinden. Är sedan högsta elementen kopplat på samma ledning skiter det sig.
Kolla att du fyllt upp exp kärlet först. Lufta sedan, nerifrån och uppåt.

Ett råd är att du låter cirk.pumpen snurra året om på lägsta fart just för att inte sätta igen kanaler och ev ventiler och sånt. Jag stänger aldrig av pumpen.
Hälsningar,
Skalman
 
Ett råd är att du låter cirk.pumpen snurra året om på lägsta fart just för att inte sätta igen kanaler och ev ventiler och sånt. Jag stänger aldrig av pumpen.
Bra råd. Men stäng av den då du vill göra en ordentlig avluftning av elementen. Ibland så kan ventilen vara helt körd och då är det bättre att byta ut den, vilket i och för sig inte görs riktigt lika lätt som att "dunka" stift.
 
Jag blir inte riktigt klok på våra element. Lika plötsligt som de började bli varma har de återigen blivit kalla. Och varma igen. Känns inte som att jag litar på dem, så jag skulle gärna få hjälp att "bryta mig in" i dem. Så här ser termostaten ut som vi inte lyckas få bort (ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten). Den måste ju gå att lossa på något sätt men hur? Det vita röret mellan termostat och element är i plast så man vågar ju inte ta i för kung och fosterland...
 
  • IMGP0613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väll bara att skruva loss den med en skiftnyckel?

Du kan pröva att öppna alla termostater fullt i hela huset så får dom lite motion och sen stänger du alla utom dom två som är dumma.

MMA säljer en utbytes insats som du lätt monterar om du är händig och kan läsa en bruksanvisning. Man bara tappar ner värmesystemet låter själva termostaten va kvar och lossar bara termostatdelen (vredet) sen "bryter" du dig in i termostathuset och monterar dit utbytes delarna.
 
vrid termostaten max i moturs riktning å knacka några gånger på den kromade delendom termostaten är konterad på/röret.
 
Bör kanske förtydliga att jag bara vill få bort den såpass mycket så att jag kommer åt stiftet. Att demontera den för att byta ut blir väl nästa steg om vi inte får ordning på den.

CarMan: Jag antar att ditt råd gäller om man vill komma åt stiftet? I så fall ska det provas ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.