Någon som testat något likt denna jigg?
Bild på verktyg för träbearbetning, inkluderar klämma, stjärnformade knoppar och diverse fästmetall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkar det?
 
Har inte testat den, för mig fungerar vanlig rundfil utan mall tillräckligt väl till kapsågning, skulle jag klyva med kedja finge jag väl skaffa slipapparat.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker den här varianten funkar bra: [länk]

Se bara till att få rätt fildiameter för aktuell kedja.
Den typen är bra minskar risken för höknäbb.
 
A AndersS skrev:
Den typen är bra minskar risken för höknäbb.
Exakt, och om man vill specialslipa sin kedja en smula för ökad klyvförmåga är det enkelt fixat med en brantare vinkel.

När jag jobbade i skogen som huggare för ett antal decennier sedan körde vi bara med rundfil på frihand men då bytte vi kedjor betydligt oftare också, höknäbbar hann aldrig utvecklas fullt ut.

Som fritidsskogsbonde är man litet mer noga med att använda kedjan sin tekniska livslängd ut om det inte är för mycket besvär.

En mall för att kolla ryttarna, och en flatfil behövs också om man ska köra sågkedjorna sin fulla livslängd.
 
De här klarar man sig långt med.
Fällknivar och filar för kedjesåg underhåll, STIHL-märkning, på orange och svart tygfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte sågat mycket alls, men efter att ha filat mina kedjor med mall och fil förstår jag inte varför jag skulle använda något annat. Går snabbt som attan och ger ett riktigt bra resultat. Tror att maskiner och andra påhitt bara skulle ta mer tid att sätta upp.
 
tensiden tensiden skrev:
Jag har inte sågat mycket alls, men efter att ha filat mina kedjor med mall och fil förstår jag inte varför jag skulle använda något annat. Går snabbt som attan och ger ett riktigt bra resultat. Tror att maskiner och andra påhitt bara skulle ta mer tid att sätta upp.
Det går snabbare med maskin, men inte behöver man investera i en riktig kjedjeslip om man bara hugger ved och virke för eget bruk, då duger filarna gott.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går snabbare med maskin, men inte behöver man investera i en riktig kjedjeslip om man bara hugger ved och virke för eget bruk, då duger filarna gott.
Hänger inte med riktigt här. "Riktig kedjeslip"... vem använder sådana och när? Professionella skogshuggare använder inte dylika efter vad jag förstått (iofs det var många decennier jag arbetade i detta). Det var rundfil, och byta kedja när det inte räckte. Upplys mig gärna om när och under vilka förhållanden dessa maskindrivna kedjeslipar är vettiga att investera i och använda. Att det skulle gå snabbare med maskindrivna kedjeslipar ställer jag mig mycket tveksam till. Jag filar en motorsågskedja på 5 minuter med ovan nämnda verktyg, typ vid varje tankning.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hänger inte med riktigt här. "Riktig kedjeslip"... vem använder sådana och när? Professionella skogshuggare använder inte dylika efter vad jag förstått (iofs det var många decennier jag arbetade i detta). Det var rundfil, och byta kedja när det inte räckte. Upplys mig gärna om när och under vilka förhållanden dessa maskindrivna kedjeslipar är vettiga att investera i och använda.
Om man slipar maskinkjedjor, om man slipar motorsågskjedjor på förtjänst tex småmaskin service.

För hemmabruk brukar det räcka med rund och flatfil.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man slipar maskinkjedjor, om man slipar motorsågskjedjor på förtjänst tex småmaskin service.

För hemmabruk brukar det räcka med rund och flatfil.
Ok, visste inte att det fanns en sådan gren i näringen men visst det verkar väl rimligt. Bra sågkedjor är dyra och fixar man inte att slipa på egen hand så kanske det kan vara värt att leja bort för några tior.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, visste inte att det fanns en sådan gren i näringen men visst det verkar väl rimligt. Bra sågkedjor är dyra och fixar man inte att slipa på egen hand så kanske det kan vara värt att leja bort för några tior.
Skördarkjedjor slipas med maskin, såvitt jag vet fanns/finns tjänsten hos vissa motorsågsservicefirmor också.
Vill man slipa med maskin som konsument skulle jag rekomendera Dremmel och användning av Oregons slipstift.
 
Rundfil, flatfil och ögon. Det har jag klarat mig på när mina små-huggningar utförs. Kedjan håller så länge den håller. Blir klart större problem när jag gått på något i träden, sten eller gammal spik, då brukar den kedjan knappt gå att fila upp igen. Har slagit av flera tänder några gånger. Då kan det hända att några fula ord dyker upp. Sen har jag inte haft med mig flera kedjor ut i början, det kan vara ett surt uppvaknande. Gå/åka tillbaka för att hämta en ny kedja😳
 
En trädfällare jag pratade med sa att de alltid använde fil på fältet för att skärpa eggen, men om de kom åt en spik eller sten bytte de kedja och på verkstan fixade flera kedjor på en gång i en slip
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.