Mikael_L Mikael_L skrev:
Börja med att kika på vad den splitt nya förbränningsbilen du har tänkt köpa istället kostar och vilka av dess egenskaper som är viktiga för valet.
Sen letar du bland elbilar och kollar om du hittar något inte alltför dyrt som matchar, så kan du sen räkna.
Glöm inte att räkna med skatt och värdeminskning och sånt. Malusen på skatten belastar bränslebilen rätt hårt om man inte kör många mil.

Värdeminskning är en svår sak att just idag bedöma.
ICE värde kan falla som en sten framöver, det är ingen omöjlig spekulation.
EV har haft ett löjligt högt andrahandsvärde, det tror jag inte man ska räkna med. Tvärtom så tror jag att nypris på EV snart kommer börja falla, när produktionsvolymer på både bilarna och komponenter kommer ikapp efterfrågan, Och blir nya EV billigare så ramlar ju även andrahandsvärdet ner.

Jag gissar dock att i framtiden kommer ICE tappa värde lite snabbare än EV - min gissning alltså.
Jag brukar istället räkna på skillnaden mellan bilarna i pris, försäkring, service osv och sedan räkna på hur lång tid det tar att tjäna igen elbilen om restvärdet är noll. Det ger en bra indikation om vad som är billigast. När jag räknade på min laddhybrid på detta sättet så blev den mycket billigare än motsvarande bensinare (med mina körvanor).
 
Mikael_L
Jag misstänker att majoriteten som säger att de inte kan räkna hem en elbil utgår ifrån sin egen situation som är den att de absolut inte skulle (kunna) köpa en ny bil, därför så räknar de på en 5 eller 15 år gammal ICE-bil och jämför med en ny elbil, eller möjligen en några enstaka år gammal med vansinnigt uppumpat begg-pris.

Det är ju totalt fel att räkna så, men ändå på sätt och vis korrekt, för det är ju de två valen som finns i deras situation.

Så är man inte i situationen att man bläddrar i bilkatalogerna och väljer och vrakar bland nya bilar i medium-segmentet eller högre, så kan man idag nog inte räkna hem en elbil så lätt, och det beror ju bara på bristen på begagnade elbilar. Detta kommer ju förstås på sikt lösa sig, men det ligger ändock i framtiden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
ICE värde kan falla som en sten framöver, det är ingen omöjlig spekulation.
Eller så behålls det oväntat högt då nyproduktionen mer och mer enbart handlar om elbilar men relativt många ändå kommer att anse att de behöver en "skaplig begagnad" ICE-bil. Heller ingen omöjlig spekulation.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror fortfarande på ett kommande rejält prisfall.
Jag vågar dock inte försöka gissa om hur långt fram i tiden, för en bra tid framåt kommer det du skriver att gälla.

Och det måste först och främst bli ett bra utbud av rimligt prisade begagnade EV på marknaden, vidare så kanske mer laddinfrastruktur också behöver komma på plats, innan ICE kallnar helt.

Så i vilket fall är det inget jag håller andan medan jag väntar på.
Det kommer inte hända nästa år, kanske inte 2025 heller, vem vet, det kanske händer först om 10 år.
Jag sätter inga pengar på någon gissning här.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Möjligen att det blir ett procentuellt större fall på nya ICE bilar, men samma risk för elbilar nu när det kommer nya billiga elbilar som har lägre nypris än en 4 år gammal Tesla Model 3. Visst kortare räckvidd men många verkar nöja sig med ca 350km WLTP. (50kWh Corsa-e t.ex.)

Jag räknar iskallt med 10% per år och tror det i huvudsak kommer hålla sig så framöver. Bränslepriser diesel 25:-/l och Bensin 20:-/l, el... 3:-/kWh i snitt mellan hemmaladdning och ute?

Tycker man bör räkna rent ekonomiskt med kostnad, och undvika cashflow som många tänker när dom går ner till noll i restvärde blir så konstigt och missvisande. På ett år tappar bilen en viss summa (typiskt 10%) av dagens inköpspris eller motsvarande värde om man redan äger bilen. lägg till kostnad för försäkring, skatt, service & reparation, låneränta, kapitalkostnad samt drivmedel.

Bild på tabell med bilmodeller, priser och månadskostnader för 1250 mil/år.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror fortfarande på ett kommande rejält prisfall.
Jag vågar dock inte försöka gissa om hur långt fram i tiden, för en bra tid framåt kommer det du skriver att gälla.

Och det måste först och främst bli ett bra utbud av rimligt prisade begagnade EV på marknaden, vidare så kanske mer laddinfrastruktur också behöver komma på plats, innan ICE kallnar helt.

Så i vilket fall är det inget jag håller andan medan jag väntar på.
Det kommer inte hända nästa år, kanske inte 2025 heller, vem vet, det kanske händer först om 10 år.
Jag sätter inga pengar på någon gissning här.
En 10 år gammal Nissan Leaf med ca 10000 mil och fortfarande runt 70% batterikapacitet kvar får man för 75000kr ungefär (har sett några sådana ute på marknaden). Om man jämför med en lika gammal benisn-Nissan i samma storleksklass så är den inte så mycket dyrare. Om man litar på att batterierna inte skall gå sönder så är den nog rätt billig att äga under fem år framåt.
 
Mikael_L
Ja jag är 100% med på att det höga andrahandsvärdet på EV inte är sunt, inte är livskraftigt.
När volymen av tillgängliga begagnade EV ökar, samtidigt som tillverkarna börjar tillverka billigare modeller samt att produktionskapaciteten stiger, så kommer detta att "rätta till sig".

Hur man sen gör sin kalkyl går ju att diskutera, de flesta väljer väl att räkna så det blir som man vill, dvs så man kan motivera det köp man är sugen på - så har åtminstone jag alltid gjort.

Men en värdeminskning bör man ju ha med, den är väl inte heller linjär, utan kraftig 1-3 år av de första åren från nybil, sen väl ganska nära linjär i ett antal år (alltså egentligen snabbare fallande värde i början även då, men inte lika övertydligt), för att till sist ha en i princip avstannad värdeminskning, utan då bestäms värdet i princip bara av skick och om man bytt saker osv, och framförallt om den fortfarande klarar sig genom besiktningen.
Då jag i väldigt stor del av mitt liv ägt bilar främst i sista kategorin, så vet jag ganska väl hur det är med den kategorin av bilar.
Och jag inser ju också att jag på den tiden detta gällde, skulle fått vänta i många år nu på att EV hade varit ett möjligt köp för mig.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
En 10 år gammal Nissan Leaf med ca 10000 mil och fortfarande runt 70% batterikapacitet kvar får man för 75000kr ungefär (har sett några sådana ute på marknaden). Om man jämför med en lika gammal benisn-Nissan i samma storleksklass så är den inte så mycket dyrare. Om man litar på att batterierna inte skall gå sönder så är den nog rätt billig att äga under fem år framåt.
Med det 24kWh batteriet som fanns då, ja då får man väl ca 7 mils körsträcka på varje laddning, (lite längre på sommaren), så det gäller att man inte har för långt att pendla.
Men visst, det finns många bilar som nästan aldrig går över 5 mil på en dag, man kanske pendlar på tvärsen i Storstockholm, vilket alla vet är ett bedrövligt företag att försöka sig på med kollektivtrafik.
 
Spontant så kan en elbil ha ett högre skrotvärde än en förbränningsbil, batteriet kan eventuellt återbrukas som reservdel eller del i ett batteripack (har hört om folk som funderar på om man bara kan ställa en bil med V2G på uppfarten).
Och jag tänker mig att batteriet kommer inneha ett visst värde i metallerna.
Jag tänker lite som att en bil alltid var värd minst skrotpremien en gång i tiden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med det 24kWh batteriet som fanns då, ja då får man väl ca 7 mils körsträcka på varje laddning, (lite längre på sommaren), så det gäller att man inte har för långt att pendla.
Men visst, det finns många bilar som nästan aldrig går över 5 mil på en dag, man kanske pendlar på tvärsen i Storstockholm, vilket alla vet är ett bedrövligt företag att försöka sig på med kollektivtrafik.
Eller om man pendlar in från landsbygden utanför (som saknar kollektivtrafik, jag måste köra halva sträckan för att nå kollektivtrafiken och där finns det inga parkeringar så jag måste köra 75% av sträckan för att kunna parkera vid kollektivtrafiken) och in till Göteborg som jag gör...
...men nu gör jag det med en laddhybrid istället.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag är 100% med på att det höga andrahandsvärdet på EV inte är sunt, inte är livskraftigt.
När volymen av tillgängliga begagnade EV ökar, samtidigt som tillverkarna börjar tillverka billigare modeller samt att produktionskapaciteten stiger, så kommer detta att "rätta till sig".

Hur man sen gör sin kalkyl går ju att diskutera, de flesta väljer väl att räkna så det blir som man vill, dvs så man kan motivera det köp man är sugen på - så har åtminstone jag alltid gjort.

Men en värdeminskning bör man ju ha med, den är väl inte heller linjär, utan kraftig 1-3 år av de första åren från nybil, sen väl ganska nära linjär i ett antal år (alltså egentligen snabbare fallande värde i början även då, men inte lika övertydligt), för att till sist ha en i princip avstannad värdeminskning, utan då bestäms värdet i princip bara av skick och om man bytt saker osv, och framförallt om den fortfarande klarar sig genom besiktningen.
Då jag i väldigt stor del av mitt liv ägt bilar främst i sista kategorin, så vet jag ganska väl hur det är med den kategorin av bilar.
Och jag inser ju också att jag på den tiden detta gällde, skulle fått vänta i många år nu på att EV hade varit ett möjligt köp för mig.
Jag har kollat runt lite och många är skrämmande nära 10% per år just nu oavsett ålder, pris och typ. Finns säkert någon som sitter på mer samlad statistik för detta
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Just första jobbet brukar många för det första inte vara bundna med en familj, barn osv som måste bo på samma ställe, för det andra så anpassar man sitt boende och pendling till arbetet.
Anpassar sitt boende? Vet du hur bostadsmarknaden ser ut idag? :)

Min första bil gav jag 3000 för, den var 23 år gammal då. Dotterns första bil kostade 6000, den var i alla fall äldre än 15 år.
 
J JohanLun skrev:
Likaså, många lågavlönade jobb ligger inte i citykärnan utan i områden utanför, där det finns billigare bostäder.
Jag vet inte var du bor, men på de flesta ställen ligger t.ex. stora industrier och sjukhus ganska långt från bostäder. Det är väl helt enkelt så att i kommunernas detaljplaner så skiljer man på industriområden och bostadsområden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hur mycket tänker du att skrotningspremien ska höjas för att det ska vara realistiskt att folk måste säga upp sig från jobbet?
Jag har ingen åsikt om skrotningspremiens storlek. Det jag pratar om är att det är dumt att försöka få bort billiga bilar från marknaden för att det finns ett behov av dem.

Det är klart att billiga och gamla är inte riktigt samma sak, men de bilar som kostar under 20 000 brukar vara gamla. Dyker det upp 10 år gamla elbilar för under 20 000 är det ju inget snack om saken, men det lär dröja länge till dess. Framförallt eftersom batterierna har ett skrotvärde som överstiger 20 000.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
därför så räknar de på en 5 eller 15 år gammal ICE-bil och jämför med en ny elbil, eller möjligen en några enstaka år gammal med vansinnigt uppumpat begg-pris.
Det är ju just för att det är så många som propsar på att de ska köpa en ny elbil istället för begagnad ICE-bil.

Jag räknar själv på på årskostnaden (inte milkostnaden), och att köpa en ny bil (oavsett bränsle) blir i princip alltid dyrare än att köpa en några år begagnad bil. Och då kommer vi till det här med bristen på vettiga begagnade elbilar. Det lär dröja några år till innan den marknaden börjar se rimlig ut för oss som brukar köpa begagnad bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.