Medlem
· Västerbotten
· 125 inlägg
Får man installera en fristående kamin, typ Jøtul F 100 utan benen, i en befintlig öppen spis?
Alltså att man ställer in den och instellerar den i min befintliga öppen spis. Har hittat en begagad Jutöl F8 som jag vill installera om det är möjligt.
Vad är det som skiljer en "fristående" mot en insats kamin?
Alltså att man ställer in den och instellerar den i min befintliga öppen spis. Har hittat en begagad Jutöl F8 som jag vill installera om det är möjligt.
Vad är det som skiljer en "fristående" mot en insats kamin?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Generellt sett så måste du visa att skorstenen klarar de högre rökgastemperaturerna från en modern kamin..
Om kaminen du tänkte köpa är gammal kanske den inte uppfyller nyare krav och därmed inte går att "nyinstallera" alls..
Själva ombyggnaden brukar kräva bygganmälan, så börja med att läsa lite på din kommuns hemsida...
Om kaminen du tänkte köpa är gammal kanske den inte uppfyller nyare krav och därmed inte går att "nyinstallera" alls..
Själva ombyggnaden brukar kräva bygganmälan, så börja med att läsa lite på din kommuns hemsida...
Medlem
· Västerbotten
· 125 inlägg
Skorstenen är godkänd för att elda i som det är just nu. Alltså som en öppen spis.Dan_Johansson skrev:Generellt sett så måste du visa att skorstenen klarar de högre rökgastemperaturerna från en modern kamin..
Om kaminen du tänkte köpa är gammal kanske den inte uppfyller nyare krav och därmed inte går att "nyinstallera" alls..
Själva ombyggnaden brukar kräva bygganmälan, så börja med att läsa lite på din kommuns hemsida...
Kaminen som jag tänker köpa är en välkänd modell där det går att hitta all information som man behöver för att installera den.
https://www.jotul.se/produkter/braskaminer/jotul-f-8-td
Jag har hört med byggnadsnämnden och det behövs en bygganmälan för att göra bytet.
Det borde inte vara någon fara men kolla med dom som ska besikta den.J jontesjostrom skrev:
Vad som kan ställa till det är uppställningskrav sidan, att den vill ha 10cm bak och sidorna mot obrännbar omslutning, gissningsvis för att kaminen ska kunna göra sig av med värmen och inte smälta typ. Mät innan du köper. Annars får du väl slå bort lite mer av sidorna i öppna spisen.
En insatskamin är konstruerad och testad för att inte ha det problemet.
Du får göra en snygg anslutning mot skorstenskanalen, finns installationskit med inmurningsstos för ändamålet.
Är det så att rökkanalen inte kommer rakt ner i kåpan på öppna spisen utan bottnar längre in mot skorstenen kan du behöva mura ett fall mot kaminen eller montera en sotlucka så det går att göra rent.
Slutligen behöver rökkanalen vara tillräckligt tät, återkommande brandskyddskontroll görs mot lagen om skydd mot olyckor, då ska det bara inte vara uppenbart farligt att använda eldstaden.
Nyinstallation går mot plan och bygglagen, vid den besiktningen läckagemäter man idag kanalen och överstiger det 2 l/sm2 får du täta kanalen.
Medlem
· Västerbotten
· 125 inlägg
Ok. Hittade "uppställningsvillkor" till modellen. Där står det 10 cm till icke brännbara ämnen.V vinylskiva skrev:Det borde inte vara någon fara men kolla med dom som ska besikta den.
Vad som kan ställa till det är uppställningskrav sidan, att den vill ha 10cm bak och sidorna mot obrännbar omslutning, gissningsvis för att kaminen ska kunna göra sig av med värmen och inte smälta typ. Mät innan du köper. Annars får du väl slå bort lite mer av sidorna i öppna spisen.
En insatskamin är konstruerad och testad för att inte ha det problemet.
Du får göra en snygg anslutning mot skorstenskanalen, finns installationskit med inmurningsstos för ändamålet.
Är det så att rökkanalen inte kommer rakt ner i kåpan på öppna spisen utan bottnar längre in mot skorstenen kan du behöva mura ett fall mot kaminen eller montera en sotlucka så det går att göra rent.
Slutligen behöver rökkanalen vara tillräckligt tät, återkommande brandskyddskontroll görs mot lagen om skydd mot olyckor, då ska det bara inte vara uppenbart farligt att använda eldstaden.
Nyinstallation går mot plan och bygglagen, vid den besiktningen läckagemäter man idag kanalen och överstiger det 2 l/sm2 får du täta kanalen.
Tror ni att det går bra om det avståndet bara blir 8,5 cm? På sidorna i alla fall.
Baktill och ovanför finns det tillräckligt med utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
100 mm är väl 100 mm om man ska vara hård, vilket en installationsbeskrivning från tillverkaren borde vara.
Kan du inte knacka ner delar av det eldfasta teglet i den öppna spisen så du får ytterligare 1.5cm?
Kan du inte knacka ner delar av det eldfasta teglet i den öppna spisen så du får ytterligare 1.5cm?
Jag kan väl tycka att bättre ställe att sätta något varmt finns väl inte.O [old rusty] skrev:
Kan du elda rakt på väggarna i en öppen spis så måste detta bli svalare.
Att börja knacka ner försämrar ju bara.
Blir inte rökgaserna svalare från en kamin?Dan_Johansson skrev:Generellt sett så måste du visa att skorstenen klarar de högre rökgastemperaturerna från en modern kamin..
Om kaminen du tänkte köpa är gammal kanske den inte uppfyller nyare krav och därmed inte går att "nyinstallera" alls..
Själva ombyggnaden brukar kräva bygganmälan, så börja med att läsa lite på din kommuns hemsida...
Man tar väl vara på en större del värme som inte skickas upp i skorstenen.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Tja, det var den förklaringen jag fick från kommunen, när jag bytte ut en "Keddy superfire" öppen spis ...
Skulle gissa att det beror på att en öppen spis drar igenom såpass mycket mer luft än en insats.. Keddy påstod att en superfire drog ut 300 kbm i timmen, medan insatsen klarade sig på 5-15 kbm ... (med reservation för att siffrorna dragna ur minnesbanken)
Skulle gissa att det beror på att en öppen spis drar igenom såpass mycket mer luft än en insats.. Keddy påstod att en superfire drog ut 300 kbm i timmen, medan insatsen klarade sig på 5-15 kbm ... (med reservation för att siffrorna dragna ur minnesbanken)
Det beror väl på om avståndet behövs för att "kyla" själva kaminen eller om det är för att den blir så varm så att den inte ska riskera att förstöra den icke brännbara väggen.A Argastesnickaren skrev:
Avståndet är garanterat för att skydda kaminen, inte för att skydda den icke-brännbara väggen..A Argastesnickaren skrev:
Och jag tror att avståndet mest är för att skydda väggen.O [old rusty] skrev:
Är ju stor skillnad på hur en vanlig vägg med en typ brandskydds skiva är uppbyggd jämfört med hur väggarna i en öppen spis är byggd.
Säger inte att jag har rätt, jag har haft fel många gånger
Kanske, Jag tror det är för att hålla nere kaminens temperatur.A Argastesnickaren skrev:
Annars hade det ju varit rimligt att ge möjligheten att ställa dikt an väggen om väggen var t.ex. insidan av en befintlig eldstad som rimligtvis klarar av kraftiga temperaturer.
Riktiga insatser har också distanskrav, just för att kyla kaminen, så där är standard att ta ner eldfast tegel för att uppnå distanserna som jag förstått det.
Väggen är ju dessutom specad i instruktionerna:
"Firewall requirement: The firewall must be at least 100 mm thick and be made of brick, concrete-stone or light concrete. Other materials and constructions with satisfactory documentation may also be used"
Bästa svaret
Jag har gjort detsamma - installerade en begagnad Vermont Castings Intrepid II i min öppna spis. Anledningen var att det var väsentligt mycket billigare än en insats och att den öppna spisen är så stor att det hade krävts en rejäl pjäs på säkert 15kW för att fylla ut, alternativt stora täckgaller. Nu har jag också en kokplatta för en låg kastrull om strömmen går.
Jag fick rådet att spara lite av benen för att få bättre cirkulation runt kaminen. Anslutningen hade jag helst gjort lite högre upp i skorstenen (ovanför spiselkransen) för att få plats med ett värmegaller, men det tyckte muraren var lite för krångligt. Jag har satt två kaminfläktar ovanpå och det ger hyfsad effekt. Om man har för stor skorstensarea så kan man sätta i ett insatsrör (det blir dock snabbt dyrt om skorstenen är lång och man kan ju förlora en del värme som annars tas upp av en murad skorsten)
Gällande tillstånd pratade jag först med sotaren för att få en förhandsbedömning, sen gjorde jag en bygganmälan. Därefter installation och besiktning. Skickade in ritningar, prestandadeklaration och besiktningsprotokoll till kommunen för startbesked.
Jag fick rådet att spara lite av benen för att få bättre cirkulation runt kaminen. Anslutningen hade jag helst gjort lite högre upp i skorstenen (ovanför spiselkransen) för att få plats med ett värmegaller, men det tyckte muraren var lite för krångligt. Jag har satt två kaminfläktar ovanpå och det ger hyfsad effekt. Om man har för stor skorstensarea så kan man sätta i ett insatsrör (det blir dock snabbt dyrt om skorstenen är lång och man kan ju förlora en del värme som annars tas upp av en murad skorsten)
Gällande tillstånd pratade jag först med sotaren för att få en förhandsbedömning, sen gjorde jag en bygganmälan. Därefter installation och besiktning. Skickade in ritningar, prestandadeklaration och besiktningsprotokoll till kommunen för startbesked.
Vi bygger en liknande lösning med en Jötul F500. Går utmärkt att få igenom hos sotaren. Rökgastempen är högre ur järnspisen än från öppnaspisen, så kolla skorstenen noga innan konvertering, det vad vår sotare sa till oss. IOM vi går från öppenspis med kanske hög hastighet på rökgaser, till spis med lägre hastighet på rökgaser med vid högre temp.
Själv har jag lite svårt att förstå dessa olika förhållanden.
Själv har jag lite svårt att förstå dessa olika förhållanden.