1 470 067 läst · 24 286 svar
1470k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag känner mig rätt säker på att jag inte kommer kunna få dig att förstå hur det fungerar, eller ska jag kanske säga att "hur jag anser att det fungerar".N Nerre skrev:Jag tror du missar poängen. Bil är lösningen för många idag, att ta bort den lösningen gör att fler får problem.
Att det finns en massa andra orsaker till att inte kunna jobba har ju inget med bilar att göra, där är bilen ingen lösning idag så att billiga bilar försvinner kommer inte att påverka de sakerna.
Så vi kan nog stoppa här.
Jag förstår precis hur du menar, det var dessutom så jag tänkte när jag var yngre.
Men verkligheten är inte rigid, det vet jag idag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 356 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 356 inlägg
Jag ser att du konsekvent duckar frågan, men du får ev chans till. Jag skriver lite större så kanske du ser frågan den här gången...N Nerre skrev:
Hur mycket tänker du att skrotningspremien ska höjas för att det ska vara realistiskt att folk måste säga upp sig från jobbet?
Det var väl inte så många år sedan Tesla hade stor problem med lönsamhet.
Tesla har väl varit nära att konkursa flera gånger.trähandtag skrev:
Likaså spaceX, Twitter/X osv.
Det verkar vara ett signum för Musk, att ta sig an nåt omöjligt.
Jag tror superentreprenörer nästan MÅSTE ha nån diagnos, de måste våga göra det andra inte vågar. De måste kunna köra över folk. Musk och Jobs verkar vara ytterst otrevliga människor, ändå har de förändrat vår värld. Troligen hade innovationerna kommit ändå, men många år senare och kanske inte lika bra utförda. Jag ser på både Apple och Tesla med stor skepsis. Å ena sidan är det innovativa produkter där klimatnytta, design, frihet, innovation alla står i centrum. Å andra sidan är det produkter där Musk resp Jobs har bestämt in i minsta detalj vad man får eller inte får göra. Och båda verkar vara totala assholes i det att de kan ge någon som kämpat vid deras sida kicken över dagen och höja nån annan till skyarna.
Men vad man än tycker. Produkterna ÄR något utöver det vanliga. Och både Apple och Tesla har varit konkursmässiga och nere för räkning men vänt till seger.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 530 inlägg
Kanske krävs den typen av karaktär för att verkligen få igenom det som ingen annan klarat tidigareJ JohanLun skrev:Tesla har väl varit nära att konkursa flera gånger.
Likaså spaceX, Twitter/X osv.
Det verkar vara ett signum för Musk, att ta sig an nåt omöjligt.
Jag tror superentreprenörer nästan MÅSTE ha nån diagnos, de måste våga göra det andra inte vågar. De måste kunna köra över folk. Musk och Jobs verkar vara ytterst otrevliga människor, ändå har de förändrat vår värld. Troligen hade innovationerna kommit ändå, men många år senare och kanske inte lika bra utförda. Jag ser på både Apple och Tesla med stor skepsis. Å ena sidan är det innovativa produkter där klimatnytta, design, frihet, innovation alla står i centrum. Å andra sidan är det produkter där Musk resp Jobs har bestämt in i minsta detalj vad man får eller inte får göra. Och båda verkar vara totala assholes i det att de kan ge någon som kämpat vid deras sida kicken över dagen och höja nån annan till skyarna.
Men vad man än tycker. Produkterna ÄR något utöver det vanliga. Och både Apple och Tesla har varit konkursmässiga och nere för räkning men vänt till seger.
Det blir verkligen all or nothing så alla "medelmåttor" som bromsar åker och endast de som strävar mot det extrema är kvar.
Det gäller sådana och alla andra som ska göra extraordinära saker, normala människor gör inte onormala saker. De flesta som innehar världsrekord i någon idrott är heller inte speciellt "normala".J JohanLun skrev:Tesla har väl varit nära att konkursa flera gånger.
Likaså spaceX, Twitter/X osv.
Det verkar vara ett signum för Musk, att ta sig an nåt omöjligt.
Jag tror superentreprenörer nästan MÅSTE ha nån diagnos, de måste våga göra det andra inte vågar. De måste kunna köra över folk. Musk och Jobs verkar vara ytterst otrevliga människor, ändå har de förändrat vår värld. Troligen hade innovationerna kommit ändå, men många år senare och kanske inte lika bra utförda. Jag ser på både Apple och Tesla med stor skepsis. Å ena sidan är det innovativa produkter där klimatnytta, design, frihet, innovation alla står i centrum. Å andra sidan är det produkter där Musk resp Jobs har bestämt in i minsta detalj vad man får eller inte får göra. Och båda verkar vara totala assholes i det att de kan ge någon som kämpat vid deras sida kicken över dagen och höja nån annan till skyarna.
Men vad man än tycker. Produkterna ÄR något utöver det vanliga. Och både Apple och Tesla har varit konkursmässiga och nere för räkning men vänt till seger.
Att underkasta sig vad som krävs för att prestera på de nivåerna kostar mer än vad de flesta vill lägga in.
Självklart, det har trots allt varit stora investeringar längs vägen, för en startup, och de har vuxit sig ganska stora på kort tid. Då ingår det mycket risk och många investeringssteg där kostnaderna är högre än intäkterna.trähandtag skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 447 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 447 inlägg
Elon Musk är ett galet geni, med allt vad det innebär, både gott och ont, och att han inte kan låta bli att lägga sig i sådant han inte borde (imho).D djac skrev:Det gäller sådana och alla andra som ska göra extraordinära saker, normala människor gör inte onormala saker. De flesta som innehar världsrekord i någon idrott är heller inte speciellt "normala".
Att underkasta sig vad som krävs för att prestera på de nivåerna kostar mer än vad de flesta vill lägga in.
Vill man få en liten inblick i hur hans hjärna fungerar och bredden av kunskap han besitter, så rekommenderar jag denna rundtur med guidning av Elon själv (i 2 delar). Kanalen drivs av en mycket skärpt och trevlig person som heter Tim Dodd. Han är själv uttagen till besättningen på Starships första bemannade resa (som ska flyga runt månen och tillbaka).
Det är väl fortfarande i princip omöjligt att räkna hem kalkylen elbil vs förbränningsbil om man kör typ under 1500 mil per år?
Byggveteran
· 2 340 inlägg
Precis så är det.M mothership skrev:
Kör själv väldigt lite då bor och jobbar inom cykelavstånd så jag kan ha råd med en lite roligare bil som körs väldigt lite
Däremot kan jag aldrig räkna hem någon nyare bil oavsett drivmedel.
Har däremot en kompis som är säljare och inne på sin andra Tesla.
Hans första var en 3a med stora batteriet som gjorde noll till hundra på 3,3 sekunder.
Den såldes efter 7500 mil på strax under 2 år och hade en total kostnad på under 18 kr milen då allt utom kapital kostnad är inräknat.
Det blev en Tesla igen för hans del
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 781 inlägg
Går man på den rent ekonomiska aspekten så handlar det väl om vad man tror om framtiden.
Kommer (inköpspris-säljpris*) vara mindre än (inköpspris-säljpris*) + dyrare drivmedel* + dyrare service.
* är okända som vi endast kan spekulera i. Hur mycket tror vi en elbil respektive en förbränningsbil förlorar i värde, samt hur tror vi el och drivmedelspriser kommer förändras under tiden.
Personligen tror jag på ökande drivmedelspriser, samt sjunkande intresse för förbränningsbilar samt ett fortsatt intresse för elbilar.
Kommer (inköpspris-säljpris*) vara mindre än (inköpspris-säljpris*) + dyrare drivmedel* + dyrare service.
* är okända som vi endast kan spekulera i. Hur mycket tror vi en elbil respektive en förbränningsbil förlorar i värde, samt hur tror vi el och drivmedelspriser kommer förändras under tiden.
Personligen tror jag på ökande drivmedelspriser, samt sjunkande intresse för förbränningsbilar samt ett fortsatt intresse för elbilar.
Börja med att kika på vad den splitt nya förbränningsbilen du har tänkt köpa istället kostar och vilka av dess egenskaper som är viktiga för valet.M mothership skrev:
Sen letar du bland elbilar och kollar om du hittar något inte alltför dyrt som matchar, så kan du sen räkna.
Glöm inte att räkna med skatt och värdeminskning och sånt. Malusen på skatten belastar bränslebilen rätt hårt om man inte kör många mil.
Värdeminskning är en svår sak att just idag bedöma.
ICE värde kan falla som en sten framöver, det är ingen omöjlig spekulation.
EV har haft ett löjligt högt andrahandsvärde, det tror jag inte man ska räkna med. Tvärtom så tror jag att nypris på EV snart kommer börja falla, när produktionsvolymer på både bilarna och komponenter kommer ikapp efterfrågan, Och blir nya EV billigare så ramlar ju även andrahandsvärdet ner.
Jag gissar dock att i framtiden kommer ICE tappa värde lite snabbare än EV - min gissning alltså.