B Bästerortarn skrev:
Mjo i.o.f.s. men om det inte är det första jobbet direkt efter plugget borde han väl ha insett risken för dropp/söl etc. och maskerat en halvmeter ut också.
Det kan man tycka är en självklarhet.
 
K
B Bästerortarn skrev:
Det är du inte ensam om. Den åsikten har heller inget stöd i juridiken så ........

Nu kanske jag är trög men hur kan det inte vara lika mycket färgstänk på den mörkgrå grunden 🤔 men framförallt, hur fan kan man som yrkesman lämna ett jobb i det skicket?
Sockeln är väl målad efter att väggen är målad.
 
  • Gilla
malarmaster och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Nja, att de missat att täcka är en del av arbetet som de beställts att utföra. Att se till att färg bara hamnar där färg ska vara får nog anses i det breda "fackmannamässigt utfört" det går inte riktigt jämföra med att elda upp ett hus. Det behöver inte drivas som skadeståndsärende. Vill de inte ta bort färgen själva (de har rätt att i först hand försöka) kan man anlita någon och sedan söka ersättning för kostnaden, precis som om det hade gällt andra brister i urförandet. Eldar de upp ett hus har de inte rätt att försöka bygga ett nytt, så det blir lite praktiska skillnader.
Jag håller med om att företaget ska åtgärda. Ska inte ge mig in i någon lång juridisk diskussion.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Vi anlitade en målare till att måla om ett hus vi äger långt ifrån där vi bor. Firman fick betalt och vi har tittat till det först nu flera månader senare.

Målaren har sprutmålat och lyckats kladda riktigt mycket, t.ex. på markplattor framför huset och på garagefönster osv.

Vad ska/kan man göra? Be honom fixa? Reklamera? Be om pengar tillbaka, isf vad är rimligt?

Bifogar en bild. Förstår inte hur en "professionell" målare ens lyckas med detta.
Ja, här ser det ut som målaren vet hur man ska måla själva objektet i alla fall.. det var värre hemma hos mig där entreprenören ansåg att arbetet var slutfört och det såg ut som på bilderna efteråt..trappmattan blev dessutom helt förstörd av byggdamm och färgkladd… alla väggar var belagda med tapet som skulle tas bort och väggarna skulle målas… och han kallade sig proffs han med!!
 
  • Vit vägg med ljusströmbrytare och digital termostat, plastskydd på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kant på vägg, skarpa kontraster, med spilld färg eller skador. Minimalistisk och abstrakt i komposition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två färgade väggytor möts i en skarp linje, skiljer ljusgrå och mörkare beige toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa inomhus, röda räcken, grått stegmattor, vita linjer, orangea markeringar, kakelgolv, perspektiv uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad vit ljusströmbrytare vid ett hörn, grå vägg, del av dörrkarm synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Be dom komma och städa efter sig. Är det ett seriöst bolag så löser dom det. 👌
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R RT-Hasse skrev:
Ja, här ser det ut som målaren vet hur man ska måla själva objektet i alla fall.. det var värre hemma hos mig där entreprenören ansåg att arbetet var slutfört och det såg ut som på bilderna efteråt..trappmattan blev dessutom helt förstörd av byggdamm och färgkladd… alla väggar var belagda med tapet som skulle tas bort och väggarna skulle målas… och han kallade sig proffs han med!!
Tråkigt men du får väl skapa en egen tråd.
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
T toffeh skrev:
Vi anlitade en målare till att måla om ett hus vi äger långt ifrån där vi bor. Firman fick betalt och vi har tittat till det först nu flera månader senare.

Målaren har sprutmålat och lyckats kladda riktigt mycket, t.ex. på markplattor framför huset och på garagefönster osv.

Vad ska/kan man göra? Be honom fixa? Reklamera? Be om pengar tillbaka, isf vad är rimligt?

Bifogar en bild. Förstår inte hur en "professionell" målare ens lyckas med detta.
Tvätta bort färgen eller byta ut plattorna är ju det minsta du kan kräva
 
Jag har kontaktat målaren och bett honom åtgärda kladdet. Inte fått något svar än men vi får väl se.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Att sprutmåla den sortens fasad med den sortens färg är väl även det en smula tveksamt ?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Att sprutmåla den sortens fasad med den sortens färg är väl även det en smula tveksamt ?
En vanlig träfasad är inga problem att sprutmåla. Gäller bara att efterstryka med pensel. Sen kan jag inte se vilken färg som används, så jag antar det inte är problem med färgen.

Det vi ser på plattorna är klassisk overspray, dvs målaren har säkert inte sprutat vinkelrätt mot fasaden, inte använt rätt tryck, antagligen inte använt rätt munstycke dvs ett linjemunstycke.

Har du belägg för tveksamheten?
 
K
L lukewalker skrev:
En vanlig träfasad är inga problem att sprutmåla. Gäller bara att efterstryka med pensel. Sen kan jag inte se vilken färg som används, så jag antar det inte är problem med färgen.

Det vi ser på plattorna är klassisk overspray, dvs målaren har säkert inte sprutat vinkelrätt mot fasaden, inte använt rätt tryck, antagligen inte använt rätt munstycke dvs ett linjemunstycke.

Har du belägg för tveksamheten?
Men då blir det ju penselmålat och inte sprutmålat.

Gör man som du säger så har man bara lagt på färgen med sprutan för att sen måla som vanligt med pensel.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
K K. L skrev:
Men då blir det ju penselmålat och inte sprutmålat.

Gör man som du säger så har man bara lagt på färgen med sprutan för att sen måla som vanligt med pensel.
Det är så du använder färgsprutan för att måla en fasad. Det blir små bubblor i färgen som du jobbar bort med penseln. Ingen seriös färgleverantör påstår något annat.

Jag hade inte velat att någon sprutmålat min fasad utan att eftersläta med pensel eller roller.
 
L lukewalker skrev:
Det är så du använder färgsprutan för att måla en fasad. Det blir små bubblor i färgen som du jobbar bort med penseln. Ingen seriös färgleverantör påstår något annat.

Jag hade inte velat att någon sprutmålat min fasad utan att eftersläta med pensel eller roller.
Vilken total rappakalja. Absolut ingen kunnig sprutmålare skulle komma på tanken att efterstryka med pensel. Enda gången det kan förekomma, är om sprutan är lite felintställd, så det kommer för mycket färg på ett ställe. Sen finns det folk som tror att färgen ska arbetas in i träet. Men om du sågar isär en målad bräda. Hur långt in är det färgat? Ingenstans, annat än yttersta porerna möjligtvis. En spruta finfördelar färgen till närapå gasform, som sedan trycks in/på det som ska målas. En pensel gör ingen skillnad efteråt.
Om du sedan tänker efter. Varför skulle någon först investera i en färgspruta. Sedan krångla med att ta med, packa upp, blanda färg, maskera, samt göra rent sprutan efteråt. Om man sen ändå ska penselmåla allting? Låter det rimligt.
 
A AG A skrev:
Vilken total rappakalja. Absolut ingen kunnig sprutmålare skulle komma på tanken att efterstryka med pensel. Enda gången det kan förekomma, är om sprutan är lite felintställd, så det kommer för mycket färg på ett ställe. Sen finns det folk som tror att färgen ska arbetas in i träet. Men om du sågar isär en målad bräda. Hur långt in är det färgat? Ingenstans, annat än yttersta porerna möjligtvis. En spruta finfördelar färgen till närapå gasform, som sedan trycks in/på det som ska målas. En pensel gör ingen skillnad efteråt.
Om du sedan tänker efter. Varför skulle någon först investera i en färgspruta. Sedan krångla med att ta med, packa upp, blanda färg, maskera, samt göra rent sprutan efteråt. Om man sen ändå ska penselmåla allting? Låter det rimligt.
Tro vad du vill jag bara berättar för dig hur man skall göra. Du maskerar inte in hela kåken ifall du skall sprutmåla den. Du använder kanske sprutan till att lägga på färgen på 95% av kåken, resten penselmålar du. Man finner en balans i vad som är värt att maskera eller bara penselmåla, man behöver inte sparmåla med sprutan. Du tjänar sjuka mängder tid även ifall du efterslätar.

Vem är du att påstå att du har rätt ? Jag har rätt tro mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L lukewalker skrev:
Tro vad du vill jag bara berättar för dig hur man skall göra. Du maskerar inte in hela kåken ifall du skall sprutmåla den. Du använder kanske sprutan till att lägga på färgen på 95% av kåken, resten penselmålar du. Man finner en balans i vad som är värt att maskera eller bara penselmåla, man behöver inte sparmåla med sprutan. Du tjänar sjuka mängder tid även ifall du efterslätar.

Vem är du att påstå att du har rätt ? Jag har rätt tro mig.
Jag är ju inte annat än pensionerad målare, med sprutmålning som huvudsyssla. Så vem är jag att veta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.