Köpte en ny diskmaskin för ett tag sedan. Den beter sig lite annorlunda mot övrig utrustning i hemmet. Jag kör på mikrotik default på 10 minuters lease. Men diskmaskinen syns oftare i loggen än övrig utrusning. Någon ide varför?

Datormeddelandelogg med DHCP-händelser, tidsstämplar, IP-adresser och enhetsnamn markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den kanske kopplar upp sig, "gör sin grej" skitsnabbt, och sedan skickar en release? En del prylar gör så, har jag märkt. Kan du köra en tcpdump i routern så filtrera på port 67 or 68 och se hur det ser ut.
 
T TowaTei skrev:
Den kanske kopplar upp sig, "gör sin grej" skitsnabbt, och sedan skickar en release? En del prylar gör så, har jag märkt. Kan du köra en tcpdump i routern så filtrera på port 67 or 68 och se hur det ser ut.
Jag provade öka leasen till 24h och nu har den slutat så det verkar ha med lease att göra men det förklarar ju inte varför den beter sig annorlunda mot övriga enheter.
 
Ah, så nu med längre leasetid skickar den inte någon release (som jag antar ligger bakom den där deassignloggen i din router)?
 
T TowaTei skrev:
Ah, så nu med längre leasetid skickar den inte någon release (som jag antar ligger bakom den där deassignloggen i din router)?
Precis så det är helt klart kopplat till DHCP leasen. Men, som sagt den förekommer ju sjukt mycket oftare i loggen än andra enheter. Inatt tex höll den på och logga var 10 minut hela natten. Lite mindre på dagen. Mycket skumt.
 
Inte något i loggen sedan igår när jag ändrade lease tiden. 10 minuter är ju onödigt för ett hemma-lan där IP-adresserna inte kommer ta slut på ett tex ett dygn. Men ändå trist inte veta vad som försegår med Siemens diskmaskin
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Intressant. Eller ja, kanske egentligen helt jäkla ointressant för mänskligheten i stort, men jag blir ändå lite nyfiken. :) Jag har sett en del underliga klientbeteenden från iot-prylar, men just det där känner jag inte igen. Det du kan göra att fånga dhcp-trafiken med tcpdump (elelr wireshark) och jämföra paketen vid 10 min respektive 24 h leasetid. Förmodligen är det ingen skillnad där, och då kan det här sorteras in under avdelningen "oförklarliga klientbeteenden" :) ...men OM det är en skillnad så vore det kul att veta.
 
T TowaTei skrev:
Intressant. Eller ja, kanske egentligen helt jäkla ointressant för mänskligheten i stort, men jag blir ändå lite nyfiken. :) Jag har sett en del underliga klientbeteenden från iot-prylar, men just det där känner jag inte igen. Det du kan göra att fånga dhcp-trafiken med tcpdump (elelr wireshark) och jämföra paketen vid 10 min respektive 24 h leasetid. Förmodligen är det ingen skillnad där, och då kan det här sorteras in under avdelningen "oförklarliga klientbeteenden" :) ...men OM det är en skillnad så vore det kul att veta.
Jo, allt fungera ju. Men jag gillar veta varför saker gör som saker gör :D
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
En annan kul grej som iof är totalt orelaterad är att google home pratar svengelska med just diskmaskinen

Visa bilaga 745946
 
S sjoelund skrev:
Det skulle kanske vara att de andra enheterna följer den gamla DHCP-standarden där minimum lease är 1 timme?

[länk]
Tror du verkligen en Oneplus 11 från 2023 skulle göra det? Verkar konstigt.
 
Faktum är att alla enheter snackade mindre i loggen efter ändra leasen till 1 dygn. Men diskmaskinen extra mycket.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror du verkligen en Oneplus 11 från 2023 skulle göra det? Verkar konstigt.
Det skulle inte förvåna mig om mobiltelefoner hade något för att skydda batteritiden om DHCP-lease är ovanligt korta... För att någon programmerare fick för sig att det vore bra.
 
S sjoelund skrev:
Det skulle inte förvåna mig om mobiltelefoner hade något för att skydda batteritiden om DHCP-lease är ovanligt korta... För att någon programmerare fick för sig att det vore bra.
Kanske men den nya leasetiden påverkar även alla enheter även om diskmaskinen påverkades mest. Varit helt tyst i loggen sedan igår.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror du verkligen en Oneplus 11 från 2023 skulle göra det? Verkar konstigt.
Just Oneplus har faktiskt rätt dålig historik när det gäller att följa standarder, men främst då mobil- och wifimässigt. För några år sedan lyckades de tex att strula till sina probe requests så illa att ett av dåtidens vanligaste wifichipsets i APs tokkraschade vid kontakt (vilket förstås är ett dåligt betyg även till wifichipsettillverkaren) :)

Rent generellt brukar mobila telefoner koppla upp och ner sig tämligen frekvent, men det är lite vanskligt att dra slutsatser utifrån routerloggen. Det blir bättre om du fångar all dhcp-trafik och tittar i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.