D
Sänker jag ner sensorerna i hålet så kan jag dessutom utföra testet lite då och då.

Kretsarna som slits är dc så sensorerna (lösa ledare) kommer nog rosta sönder ganska snabbt men men
 
Låter som en plan!
 
D
Den lär inte vara billig.
 
D
Kan jag kontaminera drickat genom att köra typ en sån här kabel?
 
  • Telefon-/larmkabel, 50 meter, vit, flera färger inuti, produktkod 44-277, pris 99,90, tillgänglig i varuhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drar jag upp slangarna ur vårat borrhål någon gång kommer jag nog fästa en liten plastslang på slangpaketet. Sen kan man med manometer och tryckluft mäta vattenpelaren vid behov.
Visst hade det vart ballt med nått elektroniskt så man kan följa i en app i mobilen hur vattenståndet står men handen på hjärtat... man kollar någon gång sen vill man bara att det ska komma vatten utan krångel.
 
D
Jo men visst är det så men jag vill mäta tillrinningen någorlunda rättvisande för att sedan trycka och mäta igen.

Tänker att en hemmagjord mätutrustning för 200-300 kr kan det vara värt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
D
Min ejektor hänger på 55m djup, är det därifrån jag ska räkna mitt magasinerade vatten och upp till grundvattennivån?

Eller är det från slutet av sugslangen?
 
D
jag fortsätter er att fråga kring min tillrinning och vattenförsörjning.

Jag har ett till borrhål på tomten. Det står på ritningen att det ger 5L/h. Hålet har aldrig använts eftersom tillrinning var så dålig så testades på det andra annat stället och fick då 20l/h.

Ska jag chansa och trycka även det första hålet? Är det rimligt att tro att tillrinningen kan öka från 5l/h?
 
  • En svartvit bild med text och symboler, möjligen ritning eller schema, med måttangivelser och otydlig handskrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Min ejektor hänger på 55m djup, är det därifrån jag ska räkna mitt magasinerade vatten och upp till grundvattennivån?

Eller är det från slutet av sugslangen?
Rimligen det vatten som är tillgängligt för pumpen. Så från sugslangens intag, om pumpen kan använda vattnet ända dit ner.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Men det är väl när det kommer luft vid ejektorn som pumpen inte får mer vatten?

Alltså vattnet hämtas från slutet av sugslangen (11 m ner från ejektorn) men när nivån sjunker till ejektorn slutar pumpen få vatten?

Är det inte så det fungerar.
 
D Derbyboy skrev:
Men det är väl när det kommer luft vid ejektorn som pumpen inte får mer vatten?

Alltså vattnet hämtas från slutet av sugslangen (11 m ner från ejektorn) men när nivån sjunker till ejektorn slutar pumpen få vatten?

Är det inte så det fungerar.
Nej det går en bit längre teoretiskt då som vanligt ca: 10 m därav slanglängden. Det skyddar drivpumpen från att torrköras när drivvattnet bara cirkulerar och inget netto levereras till din hydrofor. Detta märker du när utloppstrycket närmar sig ca: 1 bar och därför jag nämnde tidigare att du bör strypa till lite högre tryck om du kan tappa så hårt att du ligger över kapaciteten på anläggningen.

Så kör nu pumpen till dess det är tomt och räkna med lite under djupet ejektorn sitter. Det behöver inte göras märkvärdigare än så och du kan upprepa med olika väntetider för att uppskatta tillrinningen.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Verkligen värdefullt!

Min lilla mätutrustning jag ska bygga men en Shelly Uni skulle jag kunna köra på 12v AC istället för med DC (som jag brukar). Är det att föredra framför DC? Har läst att det ska minska korrosionen.

Jag ska ju bara ha två ledare nära varandra för att de ska få kontakt när de når vatten. Kanske rostat direkt även med AC.
 
AC är bättre men i praktiken i ditt fall spelar det säkert mindre roll. Du får tänka på att ingången på pucken är rejält högimpediv i princip en resistans i häradet 0.5 - 1 Mohm så det blir inget Hybrit med den elektrokemin. :)
Men givetvis korroderar det lite extra pga aktiva elen i kretsen.
 
D
haha, fattar noll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.