Hej!

Vi vill installera en luft/vatten-värmepump, men är osäkra på om det kommer fungera bra med det radiatorsystem vi har idag då det verkar krävas ganska hög framledningstemperatur. Vi har haft fyra värmepumpsleverantörer som varit hemma och kollat. Två säger "det är inga problem", en annan säger "det borde fungera men ni kan behöva byta ett par radiatorer", och den sista säger "Det kommer inte bli lönsamt, satsa på en luft/luft till i källaren". Jag har ingen stor kunskap om detta och blir tokig på att alla säger olika, behöver er expertis.

Vi bor i ett enplanshus med källare (112+110=222kvm) i Örebro. Idag har vi 2-glasfönster, ingen tilläggsisolering, och värmesystemet består av ett en-rörsystem med kombipanna (olja/el) där vi endast använder elpatronen, samt en gammal luft/luft-värmepump. Det finns även en gammal luft/vatten-pump som är kopplad till retur-ledningen, men denna är avstängd då den enligt förra ägaren aldrig fungerat bra och har inte använts på väldigt länge.

Vi har snålat på värmen under de 2 vintrarna vi har bott i huset och mest kört luft/luft med lite stödvärme på vissa radiatorer under de kallaste månaderna (ca 18 000 kwh förra året). Därav vet jag inte vilken framledningstemperatur som krävs för att få ett behagligt inomhusklimat vid olika temperaturer, det finns inte heller någonstans att läsa av framledningtemperatur på pannan. De senaste veckorna har jag försökt göra egna tester med en stek-termometer på tillopp & retur vid shuntventilen. Jag har öppnat alla radiatorer i källaren fullt och stängt alla radiatorer på övervåningen (separata slingor). Därefter har jag försökt ställa in shuntventilen (manuell) så gott jag kunnat för att få ca 20-21°C i källaren. Temperaturen utomhus har varit ca 0-4°C. Framledningstemperaturen som krävdes för detta skiftade mellan 44-58°C!

Idag (2°C ute, 20°C i källaren) har jag haft en firma här som gjorde nogrannare temperaturmätningar på tillopp (53°C), retur (49°C) samt på radiatorerna (39-47°C). De tyckte att vi borde få ut mer värme ur elementen med en så hög framledning och föreslog att spola rent systemet samt byta termostater på elementen, om det kan vara något som kärvat fast. Vad tror ni om det? Är det värt det? Har ni några andra idéer för att sänka framledningstemperaturen? Kan man byta ut några få element, och i så fall, var i kedjan är det bäst att byta? Har inte råd eller lust att göra någon gigantisk investering som att byta ALLA element eller bygga om till två-rörsystem. Hur hade ni gjort i vår situation?

Radiatorer:
I källaren finns 8st enkla & 1st dubbelt, där uppe finns 4st enkla & 6st dubbla, varierande storlek. Bifogar lite bilder.

Tilläggsfråga:
Nedan är de värmepumpar vi har fått förslag på. Hade ni valt någon av dessa eller någon helt annan?
Thermian verkar vara ny på marknaden, det står att den klarar en framledningstemp. upp till 70°C vid utomhustemp ner till -20°C.
1. Misubishi Ecodan/Zubadan 12kW
2. Panasonic T-Cap All in one 16kW
3. Thermia iTec XT 14kW
 
  • Ett pannrum med en grön värmepanna och isolerade rör, bredvid en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element framför fönster på trägolv, vita väggar, rosa gardiner, svart fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett element under ett fönster, matta, trägolv, interiör, hemmiljö, del av lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement vid vägg, brunt golv, gråa väggar, inomhus, skuggor, enkel vit radiator, rörkoppling synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller skjutmått som mäter en termostatventil framför ett element på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt element på brun vägg över trägolv med termostatventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller mätskala vid rör med vit tätning; måttbestämning vid hantverksarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elementvärmare på vägg i ett hörn med betonggolv och strukturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med pannor, rör, värmeväxlare och möbler i ett förrådsutrymme eller pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så låg framledning som möjligt, helst inte över 45 grader
 
Ett par år gammal jämförelse mellan max framledningstemperatur för Daikin TopGrade, NIBE F2120 och Mitsubishi Ecodan:
Linjediagram som visar jämförelse av framledningstemperatur för luft/vatten vid olika temperaturer för olika system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satsa på en modell med erkänt goda egenskaper när det gäller hög framledningstemperatur! Samt tilläggsisolera gärna huset där det är möjligt.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Så låg framledning som möjligt, helst inte över 45 grader
Jag ligger runt 50-55 grader när det är runt 0 grader ute. Så frågan är vad jag kan göra för att få ner framledningstemperaturen.
 
J Josth skrev:
Ett par år gammal jämförelse mellan max framledningstemperatur för Daikin TopGrade, NIBE F2120 och Mitsubishi Ecodan:
[bild]
Satsa på en modell med erkänt goda egenskaper när det gäller hög framledningstemperatur! Samt tilläggsisolera gärna huset där det är möjligt.
Den där grafen var ju intressant! Zubadan avviker ju rejält. Skulle vilja se en sådan grad för thermia iTec XT.
 
Jag skulle börjat med att sparka till den luftvatten vp som du har,... kör du med elpatron så ligger det ju 1:1 och om minsta liv kan ges i LVVP-n så är det bättre.
modell på den?. ...
Radiatorerna ser värmekrävande ut tyvärr... kolla på blocket/marketplace efter sådana med plåtar emellan vattendelen för att kunna få ner framledningstemperaturen
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Montera nån eller två fläktkonvektorer i källare för att få bättre spridning av värmen å därmed lägre framledningstemp
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
Jag skulle börjat med att sparka till den luftvatten vp som du har,... kör du med elpatron så ligger det ju 1:1 och om minsta liv kan ges i LVVP-n så är det bättre.
modell på den?. ...
Radiatorerna ser värmekrävande ut tyvärr... kolla på blocket/marketplace efter sådana med plåtar emellan vattendelen för att kunna få ner framledningstemperaturen
Bentone står det på den, modell/årsmodell vet jag inte tyvärr. Tanten vi köpte huset av sa att den inte fungerat och var trasig. Men jag kanske ska göra ett försök ändå.

Var i radiatorslingan ska man byta ut element för bäst effekt? (Om man bara ska byta några stycken).
 
J Jocke94 skrev:
Jag ligger runt 50-55 grader när det är runt 0 grader ute. Så frågan är vad jag kan göra för att få ner framledningstemperaturen.
Det första man ser är en shunt som är manuell på pannan. Bör vara automatisk för bästa comfort, rätt temp mot temp utomhus. Det andra som syns är att ni har ett gammalt 1-rörssytem och kanske lite klena element för lågtempdrift. Denna typ av system har ett lite grövre rör i golvet med påstick upp, påsticket är ett rör med en vägg i, och i matarröret så sitter det som en liten vinge som gör att flödet går upp på ena sidan och ner på andra sidan till elementet. denna vinge kan med tiden rosta upp och då blir det dålig värme på just det elementet. Dom element som har två rör, där sitter det en förträngning mellan påsticken med samma resultat som med ett rör. 1-rörs av den typen är ett högtempsystem och det kunnde/kan oljepannan/elpatron leverera. Att byta element är inget man gör så där bara, för att inte riva upp golven, så kan det bli att lägga rören synliga och då rekommenderas 2-rörssystem. Oavsett vad som görs med rör, så är det en dyrbar historia
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
V Vector skrev:
Montera nån eller två fläktkonvektorer i källare för att få bättre spridning av värmen å därmed lägre framledningstemp
Det har jag också funderat på om det är värt. Var i radiatorslingan ska man sätta fläktkonvektorn i så fall? Sist? Eller på returledningen? Vi har ganska dum planlösning för värmespridning känns det som. Bäst kanske är vid pannan?
 
  • Svartvit planritning, markerar rum, möjlig källare, svenskt, tvättstuga, förråd, allrum, toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Det första man ser är en shunt som är manuell på pannan. Bör vara automatisk för bästa comfort, rätt temp mot temp utomhus. Det andra som syns är att ni har ett gammalt 1-rörssytem och kanske lite klena element för lågtempdrift. Denna typ av system har ett lite grövre rör i golvet med påstick upp, påsticket är ett rör med en vägg i, och i matarröret så sitter det som en liten vinge som gör att flödet går upp på ena sidan och ner på andra sidan till elementet. denna vinge kan med tiden rosta upp och då blir det dålig värme på just det elementet. Dom element som har två rör, där sitter det en förträngning mellan påsticken med samma resultat som med ett rör. 1-rörs av den typen är ett högtempsystem och det kunnde/kan oljepannan/elpatron leverera. Att byta element är inget man gör så där bara, för att inte riva upp golven, så kan det bli att lägga rören synliga och då rekommenderas 2-rörssystem. Oavsett vad som görs med rör, så är det en dyrbar historia
Exakt, väldigt svårt att justera värmen med manuella shunten. Man får justera flera gånger om dagen för att få den temperatur man vill ha.

Rören kan begränsa framledningstemperaturen även om man byter till nya element. Är det vad du säger? Är det ett stort jobb att undersöka om ”vingen” är rostig? Och kan man i så fall byta ut denna?
 
Har inte heller sett något smutsfilter på rören till elementen. Om det skulle vara massa skit i systemet, kan en urspolning sänka framledningstemperaturen något?
 
M
Du har säkerställt att det inte är luft i systemet?
Jag monterade ett magnetitfilter när jag bytte till luft/vatten från att i början haft oljepanna. Detta filter ska dra till sig rostpartiklar och andra metallavlossningar inuti systemet för att inte sätta igen värmeväxlaren.

Annars sägs ju att ett högtemperatursystem inte riktigt är anpassat för värmepump som gärna vill arbeta med lägre temperatur. Min LVVP är på 6kW och jag har ungefär lika stort hus som dig och den måste stötta med 3kW elpatron för att hålla 22gr inomhus när det går ned mot nollan. 12kW och 16kW som du hänvisar till låter dom otroligt hög effekt, men du bor längre norr ut än mig så det kanske stämmer.

Men ska du få det att lira 100 med en LVVP så gissar jag att du behöver byta till modernare radiatorer. Ska du behålla befintlig värmekälla så måste du införskaffa en automatisk shunt.
 
J Jocke94 skrev:
Det har jag också funderat på om det är värt. Var i radiatorslingan ska man sätta fläktkonvektorn i så fall? Sist? Eller på returledningen? Vi har ganska dum planlösning för värmespridning känns det som. Bäst kanske är vid pannan?
Jag skulle då dra en ny matning till den eller dem så man vet att flöde finns. Sen kan man ju diskutera var dom gör störst nytta... på vägg in mot allrummena eller i allrummena. Sitta i allrummen å titta på film är väl inte så trevlig kanske
 
  • Gilla
Jocke94
  • Laddar…
Beroende på hur ni tänker idag, men en automatisering av shunten betalar sig och har ni fundering på att byta ut till någon annan värmekälla så går det att sälja den senare. det med att få reda på om den s.k flärpen är dålig, så finns det bara ett sätt, dålig värme på elementet, då har nästa element lika värme som det första. Men mycket svårt att säga något om det. Att bara byta element blir svårt då de nya oavsett 1-rörs eller 2 -rörs har inte någon kopplingsmöjlighet till det ni nu har. Nu kommer kylan så det bästa är att ha det som det är nu och tänka annat till nästa sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.