Bond Vagabond,
På blocket finns nu en beg. elnätsansluten SolarEdge-växelriktare SE5k på 5 kW, 3-fas, för 5000 kr.
Anges vara idriftsatt sept 2017 och tagen ur drift juli 2023, dvs 6 år gammal.
SolarEdge växelriktarna har 12 års garanti standardmässigt, alltså 6 år kvar.

Alla solcellspaneler kopplade till en SolarEdge-växelriktare måste vara anslutna till en SolarEdge-effektoptimerare.
När en solcellspanel är kopplad till effektoptimeraren, ger effektoptimeraren ut endast en säkerhetsspänning på 1 Volt. (först när växelriktaren ger klartecken till alla effektoptimerare börjar de öka spänningen, och det gör den först när man slår på växelriktaren)
Seriekopplar man säg 18 st effektoptimerare i serie blir totala säkerhetsspänningen blott 18 Volt. Det gör att det är ofarligt att koppla med dem.
Som sagt, varje solcellspanel behöver en effektoptimerare, t.ex. SolarEdge S440 på 440 W, kostar ca 700 à 800 kr/st.

Du har på blocket även en beg. elnätsansluten SolarEdge-växelriktare, 3-fas, på 9 kW, för 8000 kr, den är klart bättre, då större. När du har monterat paneler på carporten, och ser hur bra funkar, vill du förmodligen lägga några paneler även på enfamiljshustaket. Det går bra att bygga ut med en SolarEdge-växelritare, panelerna kan vara i olika väderstreck och takvinklar.

Betydligt bättre kvalitet på SolarEdge än de kina budget-grejer du hittat på internet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K
Kika på apsystems. Optimerare och växelriktare direkt på taket. Vet inte kostnaden men borde vara kostnadseffektivt med 8 panel
 
Mikroväxelriktare som Knekttjocken hänvisar till, och som tillverkar 1-fas, 230 Volt, som monteras på varje solcellspanel, de kostar ganska mycket, ca 2000 kr/st. Kanske kan sådana vara kostnadsmässigt om man avser endast att ha 2 à 4 solcellspaneler och framtida inte tänker bygga ut, och nöjer sig med 1-fas 230 Volt. Men sådana måste elnätsanslutas också, och anmälas till elnätsbolaget, likt vanliga växelriktare. Så det kommer att bli förhållandevis hög elektrikerfaktura frö en sådan liten produktion som det blir. Då kan man undra om det inte är bättre att avstå sådan mikroväxelriktar-anläggning, det är helt enkelt alltför liten anläggning. Ger alltför litet.
 
Redigerat:
Det billigaste och effektivaste sättet att bygga solpaneler är att ansluta dem till en en varmvattenberedare före den vanliga beredaren. Visserligen laddar de inte elbilen men återbetalningstid en ligger (utifrån mina beräkningar) på långt under fem år (5 är är om elen inte kostar något). Det jag räknade på var tre paneler direkt kopplade till varmvattenberedarens elpatron (med säkringar, värmeövervakning mm). Visserligen inte lagligt att göra själv, men om man har koll på vad man gör så är det låga risker med en anläggning av denna typ.

I mitt fall kan jag dessutom använda överskottsvärme på vår och höst till att värma huset med, så jag får ned avbetalningstiden ytterligare. Detta genom att jag använder en oanvänd elpatron i värmesystemet som också värmer varmvattnet. Planerad installation är till våren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det billigaste och effektivaste sättet att bygga solpaneler är att ansluta dem till en en varmvattenberedare före den vanliga beredaren. Visserligen laddar de inte elbilen men återbetalningstid en ligger (utifrån mina beräkningar) på långt under fem år (5 är är om elen inte kostar något). Det jag räknade på var tre paneler direkt kopplade till varmvattenberedarens elpatron (med säkringar, värmeövervakning mm). Visserligen inte lagligt att göra själv, men om man har koll på vad man gör så är det låga risker med en anläggning av denna typ.

I mitt fall kan jag dessutom använda överskottsvärme på vår och höst till att värma huset med, så jag får ned avbetalningstiden ytterligare. Detta genom att jag använder en oanvänd elpatron i värmesystemet som också värmer varmvattnet. Planerad installation är till våren.
Kostnaden för varmvatten är i min erfarenhet ganska låg. Har man dessutom värmepump av något slag som producerar varmvattnet är den nästan försumbar för mig och min sambo. Förstår inte riktigt vitsen att ha solceller bara för varmvatten.
 
B Bond Vagabond skrev:
Ska bygga en carport. Taket blir ca 18 kvm. Skulle vilja ha ett mindre solcellspaket installerat i första hand för att ladda elbilen men så klart där övrig el också går in i kåken.

Vad för solcellspaket krävs? Vill ha så billigt som möjligt.
Vill man pula själv så är det köparens marknad nu. Många säljer växelriktare för 4-5 tusen för att dom ska byta till hybrid och köra checkwatt. Solceller har sjunkit rejält i pris. Jag har själv försökt bli av med ett gäng överblivna paneler i flera veckor men det är noll intresse.
 
G gnilrub skrev:
Kostnaden för varmvatten är i min erfarenhet ganska låg. Har man dessutom värmepump av något slag som producerar varmvattnet är den nästan försumbar för mig och min sambo. Förstår inte riktigt vitsen att ha solceller bara för varmvatten.
3 kWh per dag i vårt hus trots kompressor i frånluften (FLVP). Låt oss säga att det blir tillräckligt med varmvatten för att täcka 250 dagar per år, det blir bara där 750 kWh per år som solpanelerna skulle kunna spara in. Då det i vårt fall också skulle värma elementen i tre rum så kan man plocka ut ytterligare där. Främst på våren dock.

Jag funderar även på om diskmaskinen skulle kunna få 40-gradigt vatten (via en gammal duschblandare) och därmed få ytterligare nytta av varmvattnet. Åtminstone vår diskmaskin har första sköljningen i lätt uppvärmt vatten (20-gradigt skulle jag tro), sedan är allt vatten varmt. Tvättmaskinen använder ju kallvatten också, så där är det ingen idé.
 
pacman42 pacman42 skrev:
3 kWh per dag i vårt hus trots kompressor i frånluften (FLVP). Låt oss säga att det blir tillräckligt med varmvatten för att täcka 250 dagar per år, det blir bara där 750 kWh per år som solpanelerna skulle kunna spara in. Då det i vårt fall också skulle värma elementen i tre rum så kan man plocka ut ytterligare där. Främst på våren dock.

Jag funderar även på om diskmaskinen skulle kunna få 40-gradigt vatten (via en gammal duschblandare) och därmed få ytterligare nytta av varmvattnet. Åtminstone vår diskmaskin har första sköljningen i lätt uppvärmt vatten (20-gradigt skulle jag tro), sedan är allt vatten varmt. Tvättmaskinen använder ju kallvatten också, så där är det ingen idé.
Kopplar du till en helt vanlig elpatron eller någon specifik för ändamålet?
 
G gnilrub skrev:
Kopplar du till en helt vanlig elpatron eller någon specifik för ändamålet?
Helt vanlig, eller rättare sagt jag har en 11kW trefas elpatron i min FLVP som idag inte används då jag enbart använder kompressorn i pannan. Parallellkopplar då dessa tre patroner och lägger direkt solpanelerna över dem (kontaktor för styrning och även säkringar naturligtvis).

11 kW ger 16A på 230V. Vilket i sin tur ger ca 14,4 ohm/per fas idag.

Räknar vi då med 3*30V och 13 A som är max på de paneler jag tittat på så får vi 562 W per slinga, dvs nästan 1,7 kW. Det blir nog tillräckligt. Skulle man gå upp till fyra paneler så blir det istället 3kW (P=U*U/R), så det är relativt sett bättre med fler paneler om man bara har någonstans att göra av med elen. Här skulle man kunna fundera på om det kanske är bättre med fyra paneler ändå för att få mer energi på framförallt våren (kostar ju bara 1300kr till + priset för två takfästen extra), men jag har ingenstans att göra av med överskottet på sommaren så...

Faktum är att jag funderar på om man jag skulle skaffa mig en UPS-lösning som laddas av solelen också. Men då drar ju batterierna snabbt iväg i pris.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Helt vanlig, eller rättare sagt jag har en 11kW trefas elpatron i min FLVP som idag inte används då jag enbart använder kompressorn i pannan. Parallellkopplar då dessa tre patroner och lägger direkt solpanelerna över dem (kontaktor för styrning och även säkringar naturligtvis).

11 kW ger 16A på 230V. Vilket i sin tur ger ca 14,4 ohm/per fas idag.

Räknar vi då med 3*30V och 13 A som är max på de paneler jag tittat på så får vi 562 W per slinga, dvs nästan 1,7 kW. Det blir nog tillräckligt. Skulle man gå upp till fyra paneler så blir det istället 3kW (P=U*U/R), så det är relativt sett bättre med fler paneler om man bara har någonstans att göra av med elen. Här skulle man kunna fundera på om det kanske är bättre med fyra paneler ändå för att få mer energi på framförallt våren (kostar ju bara 1300kr till + priset för två takfästen extra), men jag har ingenstans att göra av med överskottet på sommaren så...

Faktum är att jag funderar på om man jag skulle skaffa mig en UPS-lösning som laddas av solelen också. Men då drar ju batterierna snabbt iväg i pris.
Hur tänkte du göra med MPPT styrningen? Utan sådan kommer du att få klart lägre verkningsgrad ur dina paneler om du kopplar dem direkt mot elpatronen. Panelerna har rätt hög inre resistans så de har i stort identisk Isc som Imp. Så lastar du dem hårt kommer spänningen att sjunka markant.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur tänkte du göra med MPPT styrningen? Utan sådan kommer du att få klart lägre verkningsgrad ur dina paneler om du kopplar dem direkt mot elpatronen. Panelerna har rätt hög inre resistans så de har i stort identisk Isc som Imp. Så lastar du dem hårt kommer spänningen att sjunka markant.
Mycket bra aspekt som jag inte riktigt hade tänkt på, tänkte på den men insåg inte hur stor påverkan den skulle ha.

Resistansen i solpanelen ligger runt 2,8 ohm. Med elpatron på 3 st á 14,4 ohm så utgör detta runt 1/3 av den totala resistansen med enbart 750W som resultat, inte så bra. Det räcker iofs på sommaren, men knappast på vår och höst.

Jag tänker glatt ignorera detta och se vart jag hamnar i praktiken. Jag får lära av misstagen helt enkelt, men det är kanske ett bra argument att ändå satsa på fyra paneler istället för tre. Då ökar effekten till drygt 1,3 kW i alla fall. Hmm, får grubbla vidare på detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Visserligen inte lagligt att göra själv, men om man har koll på vad man gör så är det låga risker med en anläggning av denna typ.
Nog beskriver du en apparat på det sätt du kopplar det. Lagen säger farlig för människor och om man parallelkopplar det hela så borde man hamna rätt med de paneler vi har idag (jag har dock inte räknat).
 
M merbanan skrev:
Nog beskriver du en apparat på det sätt du kopplar det. Lagen säger farlig för människor och om man parallelkopplar det hela så borde man hamna rätt med de paneler vi har idag (jag har dock inte räknat).
Effekter räcker för att det inte skall vara lagligt
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Men jag tycker nog inte att din VVB är en starkströmsanläggning och således är det inget elinstallationsarbete. Det är ju mer en form av apparat.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
B Bond Vagabond skrev:
Ok! Tips på något billigt paket man kan installera själv då? Behöver inte täcka alla 18 kvm, utan snarare kanske runt 10 kvm.
Det enda du får installera själv är om du håller dig till max 50Volt, dvs i praktiken max en eller möjligen två solceller.
Kopplar du detta till en rejäl batteribank, och sen en inverter, som du sedan kan ladda bilen med så kan du i teorin få det att funka.

Men säg att bilen har ett 50 kwh batteri, då behöver du en batteribank på minst lika mycket, säg 60 kwh med förluster. Ett 12V/24V system som skall klara de amperetalen sdom krävs då, via en inverter, är dock inte lätt att dimensionera (och det ska hålla äver tid, med temperaturer osv)

Annars är en solcellsanläggning för att ladda elbilen en bra idé. Men du får INTE sätta upp den själv. Inte ens panelerna i sig själva, möjligen fästen till dessa.

Så tricket är att hitta en elektrikes som kan sätta upp och koppla in det.

"Enligt elsäkerhetslagen 27 § kan du få fängelse i upp till ett år om du installerar dina solceller på egen hand. De här reglerna finns för att skydda både dig och personer i din omgivning från brand eller elchocker. Undantaget är såklart om du själv är auktoriserad elinstallatör (minst AL enligt 3 § i ELSÄK-FS 2017:4)"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.