Att separera ut elbilsladdningen hade varit bra. Den står för ca 8% av min förbrukning.

Jag har svarat på formuläret utifrån förra årets siffror, nu har jag dock bytt uppvärmning och har en kombination av FLVP och LLVP. Hur svarar jag när jag uppdaterar? LLVP är min tanke...

Jag har ca 50 kvm utrymme (garage, inglasning) som jag håller på 8-10°C. De har jag inte räknat med i husarean som det är just nu.

Jag har även kamin som jag använder när det blir minusgrader.
 
Jag saknar ytjordvärme och solfångare i uppvärmningsalternativen.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
…nu har jag dock bytt uppvärmning och har en kombination av FLVP och LLVP. Hur svarar jag när jag uppdaterar? LLVP är min tanke...

Jag har ca 50 kvm utrymme (garage, inglasning) som jag håller på 8-10°C. De har jag inte räknat med i husarean som det är just nu.

Jag har även kamin som jag använder när det blir minusgrader.
Varför inte LLVP, FLVP och braskamin?
Jämför elförbrukning
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Varför inte LLVP, FLVP och braskamin?
Jämför elförbrukning
Jag ändrar till detnom ett år när jag har nya siffror.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hade varit smidigt om man kunde flagga om inmatad data är för all el, hushållsel eller fastighetsel (värme, vv, ventilationen).
Nu har säkert få enskilda mätare dock...
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
På begäran av @stefancrs så har vi nu ”slängt upp” ett formulär som hjälper oss att jämföra.

[länk]
Fyll gärna i där. :)
Har givetvis gjort så. Fint jobbat ;)
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
En sak jag saknade i formuläret var antal våningar på huset.

Om man jämför en modern enplansvilla med öppen planlösning med ett tvåvåningshus av äldre modell, så antar jag att enplansvillan är billigare att värma med t.ex en luftvärmepump och därigenom få betydligt trevligare siffror för elförbrukning?
 
S Shiraz skrev:
Tänkte kolla hur mycket ni lägger på el. För att få detta enkelt jämförbart så kollar vi november 2018.

Jag börjar:

Förbrukning november 2018: 840kwh
Var: södra skåne
Boyta:160m2
Antal våningar: 1,5
Byggår :2018
Antal i familjen 4
Energiklass B
Uppvärmning: nibe 730 m golvvärme i båda planen
Ventilation: frånluft med ventilation i fönstret
Inomhustemperatur: 22 grader
Nu har jag mer data samma förutsättningar
2021: 743kwh
2022: 674kwh
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
På begäran av @stefancrs så har vi nu ”slängt upp” ett formulär som hjälper oss att jämföra.

[länk]
Fyll gärna i där. :)
Kul, såg nu den här funktionen, så kul att kunna se och jämföra förbrukning med andra!
 
S Shiraz skrev:
Kul, såg nu den här funktionen, så kul att kunna se och jämföra förbrukning med andra!
Men extremt svårt ändå när förutsättningarna är så olika. Jag har inte detaljerad statistik på hur mycket elbilarna laddas med och då är den funktionen förstörd...
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men extremt svårt ändå när förutsättningarna är så olika. Jag har inte detaljerad statistik på hur mycket elbilarna laddas med och då är den funktionen förstörd...
Jo det är sant, men för mig utan elbil kan man ju få någon form av vägledning på hur man ligger till
 
S Shiraz skrev:
Jo det är sant, men för mig utan elbil kan man ju få någon form av vägledning på hur man ligger till
Nja, problemet är att mina siffror och många andras numera är gissningar. Men om du är i samma liga, ja det kan du se.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Jo det är sant, men för mig utan elbil kan man ju få någon form av vägledning på hur man ligger till
De som laddar sin elbil hemma förbrukar enligt vår jämförelse närmare 1 800 kWh mer än de som inte laddar hemma.

Personligen har jag uppskattat att vår egen elbilsladdning hemma ligger på 8 000 kWh (vi har 2 elbilar).

5 550 villaägare utan elbil förbrukar 14 509 kWh:
Statistik över årsförbrukning av energi i villor, jämför topp 20% med genomsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


743 villaägare med elbil förbrukar 16 290 kWh (1 781 kWh mer):
Diagram visar energiförbrukning för villor med elbilsladdning; jämför effektiva och genomsnittliga hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elbilsladdning hemma står för 11 procent av den totala förbrukningen hemma.
 
Och dom du var inne på då varierar användningen kraftigt. Jag laddar min laddhybrid med ca 7kWh varje dag, det ger bara det 2500kWh per år. Hade jag haft en elbil så hade det blivit det dubbla (jag laddar nämligen lika mycket på jobbet också då batteriet är tomt när jag kommer fram).

Frun laddar sin elbil med ungefär 20kWh per vecka i snitt, dvs drygt 1000kWh per år. Hade hon inte kunnat ladda gratis på jobbet också (ibland, det beror på om det finns lediga stolpar eller inte, numera är det sällan lediga stolpar, nästa år blir det nog närmare 40kWh per vecka hemma för hennes bil), så hade det blivit klart mer.

Man skulle behöva ett filter för villorna där man kan ta hänsyn till valfria parametrar för att jämföra (en våning/två våningar/Suterräng, solpaneler eller ej, elbilar, eller ej, FLVP/LLVP/BVP/LVVP etc osv). Då blir det nog lättare att få ut "rätt" statistik att jämföra med.
 
Vår bil talar om hur mycket den laddas, så här ser vår förbrukning ut (vi har solceller sedan april 2021 och skaffade elbil i maj i år):
Linjediagram visar olika kategorier över tid, troligen relaterat till energiförbrukning eller ekonomi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.