Vid vårt fritidshus har vi en kraftig stödmur, ca 40 år gammal som genom åren har stadgat upp en kraftig gräs/jordslänt mot murens baksida och murens framsida markerar ingången till husets källare. Dumt nog har vi låtit syrenbuskar/träd vuxit upp helt nära muren och nu i sommar har muren knäckts troligtvis av syrenträdens kraftiga stammar/rötter. Precis där den stora sprickan uppstått syns inga armeringsjärn, konstigt nog? Vad betyder det?
Jag vill gärna höra era synpunkter och ideer om man kan åtgärda detta på ett säkert sätt och förhoppningsvis även lindrigt ekonomiskt. Eller måste muren tas ner, transporteras bort och bygga ny mur?
Vore tacksam för alla förslag och ideer, bifogar bilder!
 
  • Grön vegetation vid gammal grå betongmur intill röd byggnad och rostig dörr. Skogsbakgrund med ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sprucken betongvägg med gröna växter och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
B Bengt Nilsson skrev:
Precis där den stora sprickan uppstått syns inga armeringsjärn, konstigt nog? Vad betyder det?
Det betyder nog tyvärr att stödmuren är oarmerad, för varför skulle man skippa en bit om man hade armerat den. Kan även vara så att man "procentat" betongen kraftigt för att spara på betongen, dvs man har vräkt i massa sten i gjutningen. Kolla i sprickan så kanske du kan se spår av det?
Har för mig att det finns instrument som kan detektera järn, så du kan ju testa med ett sådant och se om du hittar någon armering i övriga muren.

Eventuellt så kanske det går att bygga på muren med en ny sida som fästs i den gamla, samt den här gången armeras seriöst. Kräver lite kunskap om motgjutning, det blir vissa krafter på formen när man endast formsätter en sida.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är sprickan lika stor hela vägen eller den mindre nertill.
 
J jonaserik skrev:
Är sprickan lika stor hela vägen eller den mindre nertill.
Sprickan är mindre/ smalare nertill och är bredast på mitten av muren, skickar bild Vertikal spricka i betongvägg, tecken på strukturell skada, lite vegetationsväxt vid basen.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Det betyder nog tyvärr att stödmuren är oarmerad, för varför skulle man skippa en bit om man hade armerat den. Kan även vara så att man "procentat" betongen kraftigt för att spara på betongen, dvs man har vräkt i massa sten i gjutningen. Kolla i sprickan så kanske du kan se spår av det?
Har för mig att det finns instrument som kan detektera järn, så du kan ju testa med ett sådant och se om du hittar någon armering i övriga muren.

Eventuellt så kanske det går att bygga på muren med en ny sida som fästs i den gamla, samt den här gången armeras seriöst. Kräver lite kunskap om motgjutning, det blir vissa krafter på formen när man endast formsätter en sida.
Tack för svar, bra tips om instrument som kan detektera järn, ska höra mig för om sådant när jag åker till sommarstugan igen. Finns det risk för att muren kan rasa? - naturligtvis svår fråga, börjar kännas läskigt att passera muren nu!
 

Bästa svaret

Med den infon så har muren sjunkit på den yttre delen, till vänster och inget ovanligt. Mät av sprickan upp till och anteckna, avvakta till i vår och mät igen. Om den inte lutar utåt så har ni tur. Lägg ett vattenpass och kolla loden. Sprickan kan förstärkas på baksidan med med vinkeljärn 2 st 50X50 ca 1,5 meter lång. Bultas med 2 st exspanderbultar som är 50 % av murens tjocklek, varav 1 järn ca 20 cm från topp och det andra ca 70 cm ner. blir till at gräva upp bakom muren. Själva sprickan kan lagas, 1 bräda på framsidan och 1 st på baksidan som är urgrävd, sen vattna rikligt i sprickan och tömma ner lite lösare betong, att vattna är för att inte det ska bli att betongen torkar till innan den fyller sprickan.
Enklast så, annars blir det dyrt att gräva upp, mosa muren och göra en ny.
Det går att gräva ur utanför murens slutända till vänster och gjuta som en större fot 50X50 cm och sätta armeringsjärn i muren och ut i foten, då bär det bättre i ytterkant.
 
  • Gilla
mbennich och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med den infon så har muren sjunkit på den yttre delen, till vänster och inget ovanligt. Mät av sprickan upp till och anteckna, avvakta till i vår och mät igen. Om den inte lutar utåt så har ni tur. Lägg ett vattenpass och kolla loden. Sprickan kan förstärkas på baksidan med med vinkeljärn 2 st 50X50 ca 1,5 meter lång. Bultas med 2 st exspanderbultar som är 50 % av murens tjocklek, varav 1 järn ca 20 cm från topp och det andra ca 70 cm ner. blir till at gräva upp bakom muren. Själva sprickan kan lagas, 1 bräda på framsidan och 1 st på baksidan som är urgrävd, sen vattna rikligt i sprickan och tömma ner lite lösare betong, att vattna är för att inte det ska bli att betongen torkar till innan den fyller sprickan.
Enklast så, annars blir det dyrt att gräva upp, mosa muren och göra en ny.
Det går att gräva ur utanför murens slutända till vänster och gjuta som en större fot 50X50 cm och sätta armeringsjärn i muren och ut i foten, då bär det bättre i ytterkant.
Tack för bra förslag, jag ska följa ditt råd i vår, känns lite bättre nu! Svår fråga kanske, men kommer muren att stå kvar och inte rasa när man börjar gräva bort jord och syrenväxter på baksidan? Vilken typ av hantverkare ska jag vända mig till? Murare? har murare normalt den kunskapen med ex. fastsättning av vinkeljärn m.m. + grävare naturligtvis, eller både och?
 
Svar nej, den kommer inte att ramla, eftersom trycket kommer från baksidan och det är i ytterändan som ev. förstärkning en ska vara. Det tar inte långt tid att gräva upp på baksiden ca 80 cm ner och ca 1 meter åt sidorna från sprickan. Lagom jobb en solig dag. det som är viktigt nu först är att se om muren lutar utåt, det finns lite bot för att staga upp den där med. Mät av med ett vattenpass eller ett snöre med en liten vikt på som hängs på murens överkant, lutar den då utåt så blir det en glipa nertill. Mät och kom tillbaka med resultatet.
 
Det låter klart bra att den inte kan ramla. Nästa gång jag åker ner till stugan ( är nu vinterförberedd ) ska jag göra dina föreslagna mätningar. Återkommer till dig så snabbt jag kan, tack! Men det går ju inte att handgräva sig ner tyvärr, p.g.a. alla kraftiga syrenträd. Får väl anlita grävare? Förtätad buskage, gröna blad, gul slang, bakom betongstruktur, otukt trädgård, dold bakgrund, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från marknivå genom grönt bladverk och kvistar mot en bil i det avlägsna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bengt Nilsson skrev:
Det låter klart bra att den inte kan ramla. Nästa gång jag åker ner till stugan ( är nu vinterförberedd ) ska jag göra dina föreslagna mätningar. Återkommer till dig så snabbt jag kan, tack! Men det går ju inte att handgräva sig ner tyvärr, p.g.a. alla kraftiga syrenträd. Får väl anlita grävare?[bild][bild]
Du har inget större träd eller sten i närheten som du kan dra upp Syrenen från?
Köpa ett 3000kg kedjeblock/dragblock så mycket ketting du behöver, sen lägga en dag på det. Vet inte hur mycket sten, rötter och stubbar, modell träd, jag dragit upp på det sättet nu i sommar...
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Oj, oj, det låter intressant, tack för tips, ska kolla läget vad jag i så fall kan fästa i
 
B Bengt Nilsson skrev:
Oj, oj, det låter intressant, tack för tips, ska kolla läget vad jag i så fall kan fästa i
Byggde om kedjeblocket jag hade,tog bort kedjan som man drar i och svetsade på en 1/2" hylsa. Tog så lång tid att dra i kedjan men om man bara ska dra upp enstaka saker så är kanske den insatsen inte värt besväret. Kedjeblocket och kettingen går såklart att använda till så mycket mer sen.

Sen så tog jag stora sladdborrmaskinen och körde 👌
 
Med en vass spade, ett spett och en tigersåg med flera rivningsblad blir du av med syrenen på en dag. En vass yxa är också bra att ha. Syrener har kraftiga rötter men de är inte på något sätt omöjliga att bli sv med. Behåll 1,5 meter av stammen så har du en hävarm att jobba med. Är det helt omöjligt att gräva har du också fortfarande ett fäste ett fäste att dra I.
Efterrsom det är sommarstugan så avsett hellre en vecka så kan du köra två timmar per dag.
 
Tack för svar! - det blir då att jobba hårt på vårkanten, har ju minst 10-15 st kraftiga syrener växande mot muren, se bifogade bilder. Kommer att prova de olika förslag jag fått hittills, är ju ekonomiskt bra att slippa ta hit en dyr grävare!
 
B
Det där gräver man ju inte bort i brådrasket för hand.

Jag hade nog försökt hitta en lokal grävare.

Alternativt döda syrenen nu och ge sig på rötterna om 3år för hand, när de ruttnat en hel del på plats, och hoppas läget med stödmuren inte försämrats under tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.