Mikael_L Mikael_L skrev:
Gillberg är en duktig megafon, men hans ev akademiska meriter är inget jag hört talas om.

Utbildning


Gillberg påbörjade 1963 akademiska studier vid Uppsala universitet i syfte att bli jurist. Men han sadlade snabbt om och studerade istället bland annat kemi, genetik och mikrobiologi. Han blev fil. kand. 1966 och fil. lic. 1969 i mikrobiologisk genetik.


Saxat från Wikipedia
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
You rang.

Björn Gillberg pratar i egen sak när han propagerar för metan som drivmedel. Det gör att han tappar trovärdighet som journalist och f.d. forskare. Gillberg valde redan på 70-talet en (mycket framgångsrik) agendadriven journalistik framför forskningen. Det är inget fel i sig, men man får uttalanden utifrån hans egenintresse, som alla andra med en tydlig agendan. Ååmpn

Nej, han är inte en meriterad forskare. Han har avbrutna forskarstudier och ett hedersdoktorat till sitt namn.

Det råder det helt klart delade meningar om.

Vad finns det för hinder?
Skrev du fel när du skrev metan?
Metan föräldlad till fordonsgas/ biogas är ju ett jättebra bränsle.
 
S sinuslinus skrev:
Skrev du fel när du skrev metan?
Japp. Metanol skulle det varit. Det är det Gillberg pysslar med i Värmlandsmetanol.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur mycket skog behöver du odla för att få fram metanol så det räcker för att ersätta svenskt behov av fossilt bränsle?
Det räcker gott och väl med det avfall som blir av nuvarande avverkning. Som sagt kolla Björn Gillberg på tuben. Men han kanske är för gammal för att lyssna på av yngre besserwissrar. Han är dock väldigt kunnig inom miljöområdet. Kolla där så får du svar.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det räcker gott och väl med det avfall som blir av nuvarande avverkning. Som sagt kolla Björn Gillberg på tuben. Men han kanske är för gammal för att lyssna på av yngre besserwissrar. Han är dock väldigt kunnig inom miljöområdet. Kolla där så får du svar.
Eller hur?
Länka gärna till vilket klipp och ungefär hur långt in.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det räcker gott och väl med det avfall som blir av nuvarande avverkning. Som sagt kolla Björn Gillberg på tuben. Men han kanske är för gammal för att lyssna på av yngre besserwissrar. Han är dock väldigt kunnig inom miljöområdet. Kolla där så får du svar.
Jag har bara sett ett klipp av Björn Gillberg. Jag kan inte själv bedöma helheten av problemet. Men klippet jag såg var mycket välgjort om syftet är att sprida vilseledande information. I början var det namngivna källhänvisningar på allt han sade. Sedan skiftade det till mindre och mindre hänvisning till källor för att när det kom till slutet helt utan någon som helst källhänvisning slå fast att metanol från svensk skog var det bästa ur miljösynpunkt.

Han är säkert duktig. Och mycket av det han säger är säkert sant. Men när han är selektiv med källorna och kommer fram till att det bästa för miljön är att gynna företaget där han är VD så tycker i alla fall jag att man bör dra öronen åt sig. Men om det är något särskilt klipp du tycker är bra så länka gärna.
 
  • Gilla
lop3r och 7 till
  • Laddar…
Metanol är helt idiotiskt som bränsle till förbränningsmotorer.
Jäkligt giftigt och innehåller ca halva energivärdet jämfört med bensin.
Gillbergs idéer var helt misslyckade redan från början. Bättre i så fall att göra HVO av den där skogsråvaran om det nu skall kokas soppa på det. Men bäst är att elda upp det i fjärrvärmeanläggningar eller i villapannor i form av pellets.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Fairlane
Det är mycket möjligt att metanol skulle vara en utmärkt produkt för att driva bilar, i Sverige. Etanol fungerar faktiskt väldigt bra, rätt använd. Scania kör exempelvis lastbilar på det i Brasilien. Sen kommer då ett litet problem, övriga länder. När etanol slog i Sverige så var det egentligen bara en biltillverkare som satsade på det, Saab. Övriga gjorde minsta möjliga för att få ut en bil som kunde ge skatterabatt, men rekommenderade sen ofta kunderna att inte tanka E85, eller tanka bensin lite då och då, inte officiellt, men det var vad folk på verkstaden ofta sa för att det blev problem med bilarna. Saab-bilarna hade inte de problemen. Så vad skulle hända om Sverige skulle bestämma att vi skulle satsa på etanol? Vilken biltillverkare skulle gå all-in?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har säkrat med 25A men i mitt avtal står det 20A, billigt, rekommenderas 🤩
Har du mixtrat med mätaren också så inte Vattenfall skickar en räkning på 10 kkr nästa år?
Samt: Vad säger försäkringsbolaget om kåken brinner upp?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur mycket skog behöver du odla för att få fram metanol så det räcker för att ersätta svenskt behov av fossilt bränsle?
Det är väl en ickefråga eftersom vi i huvudsak går över till eldrivet, direkt eller via vätgas.
 
R RogerHql skrev:
Det är väl en ickefråga eftersom vi i huvudsak går över till eldrivet, direkt eller via vätgas.
Ibland stöter man på folk som menar på att vi inte behöver elbilar, att använda biobränsle läser allt, gärna baserat på avfall från skogen och slaktavfall.

Dessvärre har dessa sällan räknat på vilka arealer som verkligen krävs för att få fram de mängder vi verkligen behöver för ett ersätta fossila bränslen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Även om deras ammoniak motor blir revolutionerande så kommer det ta år innan infrastrukturen finns på plats.

Bara kolla på deras vätgasbil Miria kul att behöva åka till Arlanda för att tanka en gång veckan skulle ge mig mer ångest än att ta elbilen till fjällen 🤪
Not so fast! MIRAI: Räckvidd 450 km?

och 100 till på G!
https://vatgas.se/fakta/utbyggnad-av-vatgastankstationer-tanka-vatgas-vatgastankstationer/
 
  • Kartbild över Skandinavien med röda markeringar, troligtvis visar intressepunkter eller platser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag ogillar egentligen tanken att alla fordon ska drivas med ett enda bränsleslag.
En mix av lokalproducerad syntetdiesel, metan, alkohol och el tror jag är framtiden. Människors och transporters behov ser så olika ut att ett enda drivmedel knappast är lämpligt.
Tex de som idag kör på metan kör ofta en enda rutt dagligen och behöver bara ett eller två tankställen. Ändå sparar man fruktansvärt många kubikmeter fosilt bränsle på just de transporterna.Det finns ingen anledning att utrusta precis varenda mack med alla världens olika drivmedel.
Som världen ser ut idag och framåt borde vi verkligen värna om lokalproducerat drivmedel.
Jag har fler avgasrör och cylindrar än de flesta men är faktiskt mån om miljön och vill inte sota ner världen mer än nödvändigt. Vi måste nog bränna bränsle i många årtionden till och då kan vi gott göra det på mest miljövänliga vis.
 
Fairlane
R RogerHql skrev:
Not so fast! MIRAI: Räckvidd 450 km?

och 100 till på G!
[länk]
Det finns alltså 6 ställen att tanka på i hela landet, och då klagar folk på problemet att ladda elbilar?

Organisationen Vätgas Sverige har funnits i 16 år, och man har 6 stället att tanka på, men snart 100 till (vad nu ens 100 till egentligen skulle innebära)? Jag tror inte det kommer så snabbt och även om vi skulle ha det om 5 år så kan det jämföras med ~2700 (?) bensinstationer, inte mycket att hänga i julgranen.
Sen saknas det ju bilar också, och det är ju ingen storsatsning bland tillverkarna, så det lär dröja länge innan det blir en verklighet.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.