Men det "måste" vara möjligt att gå vidare med detta utan att börja dra in jurister? Jag har fått för mig att alla hantverksarbeten har någon form av tioårig garanti eller något sådant. Eller gäller det bara badrum? Då kan de fan inte hålla på och tramsa om att det inte är deras problem efter de första två åren....
 
Jo, mot konsument är en entreprenör alltid ansvarig i tio år. Dock är det bara de första två åren som är garanti, alltså att entreprenören har bevisbördan om de hävdar att det inte är deras fel. Mellan två och tio år är det upp till kunden att bevisa att det är entreprenören som felat. Vilket i det här fallet borde vara självklart, även för Älvsbyhus.
 
Dom hänvisar oss till gar-bo om vi tycker att det är ett byggfel och då får vi betala 20000:- i självrisk och mattan dom sätter upp kostar ca:5000:- så vi förlorar ganska mycket på det.
Är ganska less på Älvsbyhus nu, hoppas att folk läser detta och backar i ett ev husköp, blir det fel så får man ingen respons alls av älvsbyhus.
 
Jag begriper inte det här, om det nu är ett byggfel så är det ju just det som täcks in under de tio år som tillverkaren får stå för sitt arbete. Ni har ju till och med ett försäkringsbolags (Gar-bo) utlåtande på att det är just ett byggfel. Hur förklarar Älvsbyhus det?
 
v-g skrev:
Rättsprocess för 5 papp tror jag (tyvärr) inte är värt det det kan kosta många gånger mer för dig. Detta vet säkert husföretaget också :(
Rättsskydd ingår i hemförsäkringen. Det kostar er som mest självrisken. Prata med IF, dom kanske kan rekomendera en advokat. Ni har ju tydligen svart på vitt att denna matta inte tillåts i våtrum.

Lycka till, /Christer
 
Jag har nu skrivit ett brev till älvsbyhus och hoppas på att dom hör av sig inom kort till mig med ett lämligt svar på hur vi ska lösa detta. Men jag har ju läst om älvsbyhus hur dom behandlar sina kunder, dom tar gärna en tvist, dom har tydligen svårt att ta på sig fel som dom gjort.
Jag återkommer med hur det går!
 
OlofChrister:Och i de flesta fall är det ett tak på denna så när man väl kommit igång så får man stå med allt själv eftersom det är långt ifrån gratis att starta en process.

I 9 fall av 10 så lönar det sig att göra upp i godo ÄVEN om summorna inte kommer upp i de man ursprungligen önskade och man VET att man har rätt. Sen kan ju företag överklaga också och då drar det iväg.

De flesta företag som är oseriösa VET detta och att de löper liten risk att förlora något.

Så ser det ut i praktiken tyvärr. Själva domstolen är gratis men resten kostar. Förlorar du får du även betala motståndarsidans kostnader (tror jag).
 
Jag har 3 arbetsbekanta som håller på med att planera husbygge, de har fått ref. till denna sida och din historia
och sade usch för denna husfirma!
 
Ännu inget svar från Älvsbyhus, vi får se om dom hör av sig senast på måndag. :(
 
Hur gick det? Hörde de av sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.