Dennan4 Dennan4 skrev:
Häftigt, kul att följa projektet.
Gjorde själv vinrum av en matkällare vi har i källaren ifjol, men jag körde bara in hyllor som det var trots ojämnheter. Nu blir man inspirerad att ta tag i det lite mer.

Bygger du hyllor själv senare eller tänker du köpa 'färdiga'?

Bild från mitt 1.5x2m rum:
Har kikat lite på att bygga egna hyllor. Ej svårt , men satan vad dyrt det blir med virket ffa om man skall ha ek
 
O Ossian K Olsson skrev:
Skoj projekt! Hade önskat jag kunde göra något liknande i framtiden.

I min research angående vinkällare har jag märkt en sak, det är så otroligt viktigt med ljussättningen för att få det gå från ”utrymmet” till ”lyxigt vinrum”.

En som gör riktigt fina sådana är det här Instagramkontot.
[länk]
Det var verkligen väldigt fina hyllor han har gjort, men är det inte bättre att dom är praktiska och flaskorna lutar ju på fel håll så korken får ju ingen väta.
Men dom flesta är väl inte så seriösa i sin lagring utan vill mer kunna visa upp fin förvaring, istället för bra förvaring.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Häftigt, kul att följa projektet.
Gjorde själv vinrum av en matkällare vi har i källaren ifjol, men jag körde bara in hyllor som det var trots ojämnheter. Nu blir man inspirerad att ta tag i det lite mer.

Bygger du hyllor själv senare eller tänker du köpa 'färdiga'?

Bild från mitt 1.5x2m rum:
Ser ganska seriöst ut, antar att det finns en tanke bakom grupperingen om 6 flaskor :)
Hur hanterar du indexering/märkning så du vet vad som är vad osv?
 
X xLnT skrev:
Ser ganska seriöst ut, antar att det finns en tanke bakom grupperingen om 6 flaskor :)
Hur hanterar du indexering/märkning så du vet vad som är vad osv?
6 är ju praktiskt då inköpen nästan alltid kommer i 12 eller 6-flaskorskolli. Lätt att se när man provat en flaska också 😋
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
6 är ju praktiskt då inköpen nästan alltid kommer i 12 eller 6-flaskorskolli. Lätt att se när man provat en flaska också 😋
Det var det jag menade :)
 
X xLnT skrev:
Det var det jag menade :)
Jag som missa att det saknades frågetecken i din mening 😆
 
X xLnT skrev:
Ser ganska seriöst ut, antar att det finns en tanke bakom grupperingen om 6 flaskor :)
Hur hanterar du indexering/märkning så du vet vad som är vad osv?
Mest beroende på dom färdiga modulerna jag köpte skulle jag säga!
 
Flytspacklet har gått från välling till hård kaka, så det har börjats mura. Tar lite tid, men är första gången så får väl ge mig själv lite tålamod. Efter en ytterst primitiv ritning i excel (😂) resulterade det hela i att sockeln blir 60 cm hög och löpa längs hela vänstra väggen. Tänkte att det kan bli fint att något fortsätter i nederkant på tegelväggen rakt fram. Var först inne på att sockeln skulle gå i samma höjd hela vägen, samt i vinkel.. Men, vill som sagt koncentrera ögat längs vänsterväggen och låta teglet ta lite plats. Vid väggen rakt fram la jag helt enkelt 9 cm-block som också kan täcka det där gamla WC-avloppet jag inte orkade bila bort. Med lite våld och vilja borde ändå sockeln kunna sluka runt 60-70 flaskor. Sen kommer ju den primära förvaringen ovanpå sockeln. Mobilkameran förvränger perspektivet, men facken i sockeln blir 40x40x30, förutom det i mitten som blir runt 30 brett. Tänkte först mura in en hylla i varje fack, men siktar istället på att göra "kryss" av limfog eller nåt annat material så småningom. Eller bara låta facken vara.

Belysning: Har också börjat snegla på ledlister och lutar åt att köra aluprofiler med led-tejp i 2700 kelvin. Dels en lång list som får löpa hela vägen i övergången mellan sockel och vägg (en trekantprofil med ljus upp på väggen), dels mindre bitar i själva facken. Men som vanligt, jag kanske kommer på nåt nytt fram tills det är dags.

Golv: Hade en idé om att åka iväg till närmaste stenhuggeri och tigga till mig ett par kvadrat skiffer till rimliga pengar. Eller köpa golvtegel. Eller något annat. Ringde dock Combimix som tillverkat flytspacklet och rådfrågade. Inga problem att använda flytspackelkakan som golv förutsatt att jag dammbinder/stärker upp och det inte är alltför mycket trafik/slitage. Så istället för sten, fix och fog blir det en liten flaska Betsil för 349 kr. Budgeten dansar av lycka och vips får jag in aluprofiler, ledtejp, styrning och kablage i budgeten utan problem. Eller ett gäng lagringsdugligt sangiovese. Vi får se.

Här nånstans är jag i projektet nu:
Källare med tegelväggar, betonggolv, stegar, hink, obehandlad yta och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasterP och 21 till
  • Laddar…
Det där kommer att bli galet snyggt när det är klart! :)
 
  • Älska
Gräsand
  • Laddar…
Uppdatering!

Saker tar som vanligt längre tid än vad man tror... Men, nu är jag en bit in i projektet i alla fall. Murar, grundar/slammar, putsar osv. Stökigt och svårt som oerfaren. Tidigare i veckan putsades ena väggen och idag murade jag klart "sockeln". Nu får det brinna några dagar innan det putsas klart, inklusive väggen bakom sockeln. Har tagit upp lite hål för kabelgenomföringar mellan facken (för kommande LED-listen). Uppe på själva sockeln kommer en limfog läggas. Och ja, det lutar åt furu. Tanken är att betsa den till en lite mörkare, kallare brun nyans. Sen ska det byggas vinförvaring som löper upp till teglet. Blir ca 1 meter hög och 2,6 m bred. Enligt kalkylen borde jag få in 9 flaskor i höjd och 18 i bredd, plus ett par hyllplan i mitten. Om jag gör den så stor får vi se, men det är en plan. Totalt räknar jag med att få in mellan 200-250 flaskor. Bets var det ja! Om nån har tips på lättarbetad bets eller andra alternativ så hojta gärna! 🙌

Något irriterande att jag behöver en skiva på drygt 2600 mm, men bygghandeln verkar sträcka sig upp till 2500 mm. Jaja, vem har sagt att det ska vara lätt? Löser i alla fall teknikdelarna till belysningen genom ett litet fack i sockeln närmast ingången på ca 8x25 cm. Elektrikern ska bara komma hit och sätta ett uttag, så är det i princip plug and play.

Mycket planer och så lite verkstad. Det här med LED-lister, transformatorer och styrning var en djungel. Men det ska nog lösa sig. Ser fram emot att avsluta mur- och putsdelarna. Sen blir det att påbörja träarbetet medan putsen får torka till sig några veckor innan målning. Vit sockel och puts ska det vara, eller vad tror folket?

Så här ser det ut idag:
Sparsamt inredd källarlokal med tegelväggar, betonggolv och bänk i gråa nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rått källarrum med tegelväggar, obehandlade betongblock och en liten lampa till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasterP och 9 till
  • Laddar…
Ikea har väl prisvärda måttbeställda bänkskivor?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vad blir det för kylning för att hålla exakt 12 grader året runt?
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ikea har väl prisvärda måttbeställda bänkskivor?
Bra idé! Kollade lite snabbt, men verkade dra iväg över min budget ändå..
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad blir det för kylning för att hålla exakt 12 grader året runt?
Ingen kylning och kommer inte heller hålla exakt 12 grader året runt. Snarare kommer förutsättningarna pendla någon grad +/- över årstiderna, men ligga runt 17 grader i medelvärde.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad blir det för kylning för att hålla exakt 12 grader året runt?
Menar du att TS skrivit just det? (Har inte sett att han gjort det vid en hastig genomgång av tråden.)
Eller menar du att man ska/bör ha det så i en vinkällare? Jag har inte sett någon väl underbyggd teori/erfarenhet att det skulle vara så. Jag har sett rekommendationer om ungefär 14°C och att man ska undvika större temperaturväxlingar. Men inget mer än det.
Rent allmänt när det gäller den här typen av "matvaror" och för längsta hållbarhet är bästa temperaturen några grader över noll för att undvika minsta tendens till frysning. Kanske 4°C? Men antagligen för viner där man vill att de "mognar" utan att det tar för lång tid (man vill dricka dem) är en bättre temperatur betydligt högre. Om det betyder 14, 12 eller 10 grader har jag ingen aning om och har inte sett något skrivet om det heller (annat än vagt angående 14 grader).
När det gäller temperaturen i TS utrymme antar jag att större delen av väggarna har direktkontakt med marken så där har vi en kylande effekt (även om det finns en viss mindre mängd isolering) . Beroende på var huset finns så kan jag tänka mig att marktemperaturen varierar mellan 0 och 15 grader under året. Så då kan man reglera temperaturen genom ventilation till resten av huset. Tack vare den inbyggda temperaturtrögheten i utrymmet lär det räcka med att justera ventilationen som mest en gång per vecka och troligen kan det räcka med en gång per månad eller mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.