useless useless skrev:
Nästa anhalt blev den kuperade delen av Danmark
Photoshop.... ;)
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur fungerar det med bygglov vid denna typ av ombyggnad. Måste alla renoveringar var klara innan inflyttning. Är bara lite nyfiken.
 
Vilket misslyckande, här sitter jag och läser tråden för första gången 2023.

Otroligt projekt och väldigt fint utfört. Enda kritiken jag kommer på är att TS användarnamn är felaktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hur fungerar det med bygglov vid denna typ av ombyggnad. Måste alla renoveringar var klara innan inflyttning. Är bara lite nyfiken.
Bygglovet behövs för att klassa om huset från Ecklesiastikbyggnad till småhus. För att kunna göra det måste man uppfylla dagens krav på en bostad enligt BBR, dvs det ska finnas tillgänglighetsanpassat badrum, kök, sovrum och sälskapsutrymmen på bottenvåningen mm.
De nödvändiga utrymmena ryms i den delen jag snart är klar med, så jag behöver inte renovera hela huset än...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Photoshop.... ;)
Ja, jag trodde jag hade somnat eller passerat en reva i tidrymden, Men stället finns på riktigt.

https://moensklint.dk/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så otroligt vackert...
Klistermärket är verkligen otroligt vackert.
 
  • Älska
useless
  • Laddar…
useless useless skrev:
Första natten tillbringades på andra sidan sundet i den Danska huvudstaden.

Middag på finrestuarang


[bild]

…och frukost i bilen.


[bild]



Nästa anhalt blev den kuperade delen av Danmark (visste inte att den fanns innan…).

[bild]

[bild]


Där har man bl a Danmarks längsta trappa med ca 600 steg som går ner till stranden.

[bild]


Man har även Danmarks näst längsta trappa för att komma upp från stranden igen. Dessutom lyckades vi tima in de dagar då det var rekordvarmt i hela norra Europa…


Sen gick färden via ett par dagar i Berlin till slutmålet…

[bild]

… Hildesheim flughafen. Som tur var kom vi i tid så det fanns lite plats över på parkeringen.

[bild]


Efter att ha blivit furstligt underhållna åkte vi hem igen.

[bild]

[bild]

[bild]
Vad är det för bil du har inrett?
 
useless useless skrev:
Ja, jag trodde jag hade somnat eller passerat en reva i tidrymden, Men stället finns på riktigt.

[länk]
Det är supervackert där! Första semestern i Danmark.. drog med maken (ny pojkvän då..) dit :love: bodde på ett b&b i närheten (y) stammarna längs gångstigarna var häftiga och vyn över bergen (skiftningarna) mot vattnet var :ok:
 
Immobil Immobil skrev:
Vad är det för bil du har inrett?
Opel Vivaro.
 
Snigla Snigla skrev:
Det är supervackert där! Första semestern i Danmark.. drog med maken (ny pojkvän då..) dit :love: bodde på ett b&b i närheten (y) stammarna längs gångstigarna var häftiga och vyn över bergen (skiftningarna) mot vattnet var :ok:
Ja, vi åkte dit på chans efter att ha letat gratis sevärdheter efter vägen mot Rødby. En väldigt oväntad upplevelse.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Sovrummet

Nästa rum på listan är sovrummet. Samma sak här som tidigare; Bara kasta upp lite ytskikt och fixa finishen. Golvet är original sen huset byggdes.

För att göra det lite mer komplicerat valde jag att bygga någon sorts boasering på väggarna. Fritt ur fantasin med hjälp av lite lister och MDF…

Pågående väggarbete, spacklade väggar, träpanel, arbetsljus, oslipat golv, renovering inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med lite målarfärg ser det helt ok ut tycker jag i alla fall.

Renoveringsarbete, väggpanel, spacklade väggar, verktyg, arbetslampor, skyddsplast på golvet, termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tomt hörn av ett rum med vit panelvägg, stuckatur och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenfördelningsskåpet hamnade bakom en lucka i sovrumsväggen.





Sen tapeter och lister som prickarna över ï. Lite svår att fota då tapeterna är silverfärgade.

Rum med ljus tapet, fönster, elektrisk ljusstake, grått vinterlandskap utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rum med mönstrad tapet, taklampa, dörromfattning, del av fönster och panel. Neutralt och traditionellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon dag ska jag kanske måla dörren till klädkammaren också…


Tak med taklampa och skugga, vitmålat, prydnadslister, rökdetektor, oanvänd krok med etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, min kamera är kass och blir ännu sämre i mina händer. Men taket ser i alla fall ut ungefär så här.
Lampan är bara temporär... :oops:
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 24 till
  • Laddar…
Apropå elpriserna... Eftersom jag har vatten indraget och diverse träpanel etc som inte gillar alltför stora temperatursvängningar är jag tvungen att ha värme på i de renoverade rummen. Eftersom det finns radiatorer och vattenburen golvvärme så blev enklaste lösningen en begagnad elpanna - Dom är väldigt billiga nu för tiden av någon anledning... :thinking:
Nåväl. Den saknar utegivare, men jag har satt dit ett motstånd som simulerar ca +5 grader och skruvat in en "lagom" värmekurva. Med termostater på radiatorerna ligger temperaturen i rummen ganska konstant på 14 grader förutom när det blir nedåt 10-15 minus ute då det sjunker några grader.


Värmepumpens inre visar kompressor, kopplingar, elektriska komponenter och isolering. Märke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då pannan hamnade ute i stora salen som är ouppvärmd så får den bo i en isolerad låda.

Stor skumplastblock ovanpå träbjälkar i ett byggnadsarbetsområde, verktyg och material utspritt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elförbrukning i december: 3086 kWh....
 
  • Gilla
  • Ledsen
Posselosse och 13 till
  • Laddar…
Kul med uppdateringar!
Gillar att du återanvände "vitvaror" från de gamla toaletterna, och hittade ett matchande badkar.
Det enda jag inte är överens med är den ljuslila färgen och vissa tapetval. Men det är ju just sådant som är superenkelt att ändra på jämfört med allt annat.
 
  • Gilla
Fisotto och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben verkar ha somnat vid ratten, så jag tar på mig att fråga hur det går med allt?
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Ja, det var ett tag sen jag uppdaterade något här. Mest för att det har varit ett par riktiga skitår då jag inte har haft ork att göra särskilt mycket mer än långsamt terapiarbete.
Dock inser jag att jag missat att visa hur köket blev. Det var ju en del av bygglovet som hade en deadline, så det har jag i alla fall lyckats få till innan kommunens inspektion.

Ursprungsplanen var att ha diagonalrutigt linoleumgolv, men vi hittade ingen matta i de kulörer vi vill ha och klick-varianten har för stora rutor, så den nya planen blev massivt golv som så småningom ska målas rutigt.

Ett rum under renovering, trägolv delvis lagt, väggar halvfärdiga, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Själva köksinredningen köpte vi billigt av en kompis. Det hade suttit på plats i ett par veckor och var i stort sett oanvänt. Varför vi fick köpa det är en särskild historia jag kan dra senare...
Det är IKEA's stommar med en slät blank lucka. Planen är att så småningom bygga egna luckor i pärlspont eller liknande och måla i någon matchande kulör.

Kök under renovering med omonterade skåpluckor, verktyg och en kamera på stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Måttbeställda bänkskivor med virrvarrmönster från LG kostade nästan lika mycket som resten av köket...
Men det var det värt för att slippa en skarv i hörnet.

Köksbänk, spis, diskho, vita skåp, vit kakelvägg, inbyggd ugn, neutralt, bostadsinteriör, ren, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och sen upptäckte även vi att IKEA's nya köksserie är för hög för alla fristående vitvaror. Vi försökte förgäves att hitta en vanlig underbyggd diskmaskin som passade utan att luckan slutar 18 cm från golvet, men gav upp och skaffade en integrerad.
Spisen fick vi modifiera fötterna lite på för att den skulle nå upp till samma nivå som bänken.

Verktygsände på träyta, svart, möjligen borr- eller skruvverktygstillbehör, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit köksmöbel på svarta hjul över parkettgolv och mönstrad matta. Enkel, opersonlig närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Liknande problem är det med köksfläkten, fast åt andra hållet - Dekorationen som ska täcka röret är bara gjord för takhöjder upp till ca 2,5 meter och det går inte att köpa någon längre variant...

Vit köksfläkt, metallrör, mönstrad tapet, vita kakelplattor. Modern, ren design med en touch av retro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skafferiet är nästan klart det också. Saknas ett fönster och lite målarfärg på dörren.

Kök med träbord, stolar, vit skåpduo, mönstrad tapet och gammaldags trädörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Sen var det bara den traditionella invigningsfesten kvar. viktigt med rätt attribut när man inviger ett kök.

Kök, surströmmingsburk, champagneflaska, fat med jordgubbar, pappersservetter, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bord med svensk mat, surströmming, potatis, knäckebröd, snaps och personer, som förefaller ha en måltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 56 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.