I det här fallet är det högst troligt nolla. Men det varierar.
 
Tokdåre J.EL. skrev:
Nolla är nog det vanligaste, svart dominerade länge som fasledare :)
Det beror på var i Sverige man befinner sig. Det beror nog även på vilken elektriker som varit där. 😉
I Örgryte, Göteborg har jag stött på svart fas och vit nolla. På "min" ort är det oftast vit fas och svart nolla. Det enda man med säkerhet vet är att det aldrig går att lita på färgerna i gamla installationer.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det beror på var i Sverige man befinner sig. Det beror nog även på vilken elektriker som varit där. 😉
I Örgryte, Göteborg har jag stött på svart fas och vit nolla. På "min" ort är det oftast vit fas och svart nolla. Det enda man med säkerhet vet är att det aldrig går att lita på färgerna i gamla installationer.
Hahah väldigt sant. 50-60 talet var helt jävla galet 😂
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det beror på var i Sverige man befinner sig. Det beror nog även på vilken elektriker som varit där. 😉
I Örgryte, Göteborg har jag stött på svart fas och vit nolla. På "min" ort är det oftast vit fas och svart nolla. Det enda man med säkerhet vet är att det aldrig går att lita på färgerna i gamla installationer.
Detta var nog den bästa dosan i detta trapphus från 50 talet, färgerna blandades mer och mer ju högre upp man kom
 
  • Öppen vägguttag med elektriska kablar, möjlig fara, behöver säkras av elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men här är all färger antingen nolla, fas, tändtråd, skyddsjord på en gång. LB-hus från 1961, men det fungerar elen bryr sig inte om färgen på kabeln.

Oorganiserad elinstallation med exponerade kablar och ledningar inne i vägguttag. Potentiell fara. Behöver elektrikers uppmärksamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Som flera sagt redan,du måste mäta.
Kabeln vet inte vilken färg den har och ingen kan säga vad som är vad bara genom att se på färgen.
Livsfarligt att chansa!
 
  • Gilla
G.L.
  • Laddar…
Man kan inte ens lita på att gul/grön är skyddsjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.