A AndersS skrev:
Finns olika lösningar beroende av hur access/stamnätet är byggt.
Man kan t.ex. sätta ett extra skåp/FOS vid fastighetsgränsen och blåsa i en 12-fiber till det nya skåp, dvs man nyttjar den ducten som var avsed för fastigheten från början och sedan nya duct från nya skåpet till respektive hus. Men man måste alltid göra en fiberkontroll i stamnätet att det finns ledigt.
Tänkte mest på om det inte var möjligt av olika orsaker.
Hur gör man då?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är inga problem att ha flera abonnenter på samma fiber. Så fungerar det i hyreshus. Varje abonnent har sin egen IP-adress. Det är dock fastighetsägaren som "köpt" anslutningen. När det gäller villor så vill leverantören inte ha mer än en IP per anslutning. Antag att A har "köpt" fiberanslutning för 20 000. B som bor intill vill också ha en anslutning. Ska det kosta 0 eller 20 000? Eller 30 000?? för det blir ju en efterinstallation.
Enklast är att kontakta den som äger fibern och be om offert. Den tekniska biten är inget problem. De finns flera olika lösningar. Kan tom vara så att det är enklast att blåsa in en fiber till. I mitt hus kan jag se att det faktiskt kommer in fyra fiber, men bara en används.
lilytwig lilytwig skrev:
Det är inga problem att ha flera abonnenter på samma fiber. Så fungerar det i hyreshus. Varje abonnent har sin egen IP-adress. Det är dock fastighetsägaren som "köpt" anslutningen. När det gäller villor så vill leverantören inte ha mer än en IP per anslutning. Antag att A har "köpt" fiberanslutning för 20 000. B som bor intill vill också ha en anslutning. Ska det kosta 0 eller 20 000? Eller 30 000?? för det blir ju en efterinstallation.
Enklast är att kontakta den som äger fibern och be om offert. Den tekniska biten är inget problem. De finns flera olika lösningar. Kan tom vara så att det är enklast att blåsa in en fiber till. I mitt hus kan jag se att det faktiskt kommer in fyra fiber, men bara en används.
lilytwig lilytwig skrev:
Det är inga problem att ha flera abonnenter på samma fiber. Så fungerar det i hyreshus. Varje abonnent har sin egen IP-adress. Det är dock fastighetsägaren som "köpt" anslutningen. När det gäller villor så vill leverantören inte ha mer än en IP per anslutning. Antag att A har "köpt" fiberanslutning för 20 000. B som bor intill vill också ha en anslutning. Ska det kosta 0 eller 20 000? Eller 30 000?? för det blir ju en efterinstallation.
Enklast är att kontakta den som äger fibern och be om offert. Den tekniska biten är inget problem. De finns flera olika lösningar. Kan tom vara så att det är enklast att blåsa in en fiber till. I mitt hus kan jag se att det faktiskt kommer in fyra fiber, men bara en används.
Vad är b som bor intill, ett hus på din egna tomt
eller en grannfastighet?
 
A A-Man_08 skrev:
Vad är b som bor intill, ett hus på din egna tomt
eller en grannfastighet?
B är den som vill ha en extra fiber.
 
lilytwig lilytwig skrev:
B är den som vill ha en extra fiber.
Men ts fråga gäller inte ju inte extra fiber.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är inga problem att ha flera abonnenter på samma fiber. Så fungerar det i hyreshus. Varje abonnent har sin egen IP-adress. Det är dock fastighetsägaren som "köpt" anslutningen. När det gäller villor så vill leverantören inte ha mer än en IP per anslutning. Antag att A har "köpt" fiberanslutning för 20 000. B som bor intill vill också ha en anslutning. Ska det kosta 0 eller 20 000? Eller 30 000?? för det blir ju en efterinstallation.
Enklast är att kontakta den som äger fibern och be om offert. Den tekniska biten är inget problem. De finns flera olika lösningar. Kan tom vara så att det är enklast att blåsa in en fiber till. I mitt hus kan jag se att det faktiskt kommer in fyra fiber, men bara en används.
Vad är det som ska blåsas in, vad är det ts ska betala 30 000 för?
 
A A-Man_08 skrev:
Men ts fråga gäller inte ju inte extra fiber.
Nej precis. TS har redan två fiber, men undrar om han kan dela den. Svar på den frågan har han redan fått. Sedan har nya frågeställningar dykt upp om fberanslutningar i allmänhet.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
FWIW, jag har två bostadshus på fastigheten. Det ena, där jag bor, har fiber indraget. Från första routern är en nätverkskabel dragen till det andra bostadshuset där det finns en wifirouter. Har haft det huset uthyrt tidigare.
Tekniskt är det naturligtvis hur enkelt som helst att lösa, problemet är ju att du som hyresvärd blir en ISP när du delar med dig av ditt abonnemang till en hyresgäst.
Om din hyresgäst pysslar med såpass allvarliga saker att polisen eller Säpo kommer och knackar på dörren så gäller det att du har väldigt bra koll på dina trafikloggar.

Själv skulle jag aldrig låta en hyresgäst använda sig av mitt abonnemang. Speciellt inte om Chat Control 2 röstas igenom i förslagets nuvarande form...
 
S SCB skrev:
Tekniskt är det naturligtvis hur enkelt som helst att lösa, problemet är ju att du som hyresvärd blir en ISP när du delar med dig av ditt abonnemang till en hyresgäst.
Om din hyresgäst pysslar med såpass allvarliga saker att polisen eller Säpo kommer och knackar på dörren så gäller det att du har väldigt bra koll på dina trafikloggar.

Själv skulle jag aldrig låta en hyresgäst använda sig av mitt abonnemang. Speciellt inte om Chat Control 2 röstas igenom i förslagets nuvarande form...
Tror knappast att någon hyresvärd delar med sig av ett tjänsteabonnemang.
 
TRJBerg
S SCB skrev:
Tekniskt är det naturligtvis hur enkelt som helst att lösa, problemet är ju att du som hyresvärd blir en ISP när du delar med dig av ditt abonnemang till en hyresgäst.
Om din hyresgäst pysslar med såpass allvarliga saker att polisen eller Säpo kommer och knackar på dörren så gäller det att du har väldigt bra koll på dina trafikloggar.

Själv skulle jag aldrig låta en hyresgäst använda sig av mitt abonnemang. Speciellt inte om Chat Control 2 röstas igenom i förslagets nuvarande form...
Nu blir jag ju inte en "ISP", det krävs lite mer för att uppfylla den definitionen.
Men givetvis är det legala problem som du nämner. Lösningen är förstås egen fiber och eget abonnemang på fibern (fiberleverantören).
 
lilytwig lilytwig skrev:
Tror knappast att någon hyresvärd delar med sig av ett tjänsteabonnemang.
Bland privata hyresvärdar förekommer det absolut, och det är säker ganska vanligt också när någon hyr/hyr ut ett hus eller stuga på tomten eller liknande.
Jag har flera exempel från kollegor och bekanta som har eller erbjuder internetacces på det viset.. Jag brukar alltid rekommendera dom att tänka en gång till om det är bra.

Som hyresvärd vill inte jag bli inblandad i en polisutredning rörande en hyresgäst med allt vad det innebär och som hyresgäst skulle inte jag vilja att min värd kan kartlägga mitt internetanvändande.
.. Ja. Man blir nog lite paranoid när man jobbar med it-säkerhet och integritetsskyddsfrågor. 🫤
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Är väl skönt att kunna skylla eventuell olagligt verksamhet på hyresgästen 🤣
 
T Tjalve_85 skrev:
Rent fysiskt är det nog redan så. Men ska du dela abonnemang med grannen så får ni dra en egen kabel.
Obs. Jag tror inte nån leverantör tillåter att du gör så dock. Kolla deras avtal/villkor.
Ingen som koller kolla dock.
Vi hör till samma familj och vi bor på samma adress, det är två hus på tomten och jag bor i det ena huset. Känns bara onödigt att betala ca 12000kr/år istället för att dela på det, vi har t.e.x bara en sophämtningsavgift som vi delar på.
 
V Viking66 skrev:
Vi hör till samma familj och vi bor på samma adress, det är två hus på tomten och jag bor i det ena huset. Känns bara onödigt att betala ca 12000kr/år istället för att dela på det, vi har t.e.x bara en sophämtningsavgift som vi delar på.
Då hade jag kört ett abonnemang till alla.

Har du bild på skåpet du nämner?
Hur kommer det sig att det funnits 2 anslutningar är det 2 olika fastigheter som slagit ihop?
 
Du behöver inte del den fysiska fibern, ha ett abonnemang och en router sedan dra det vidare till nästa hus med kabel där du sätter en switch.
Eller överför trådlöst mellan husen.
 
A AndersS skrev:
Har aldrig sett det DWDM på en FTTH-anslutning, är ju inte gratis och få FOS/brunnar som har el indraget.😉
Precis, de SFPerna är inte gratis precis , filtrena har väl kommit ned i skaplig nivå. DWDM är verkligen Off Topic för denna lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.