Anonymiserad 535817 skrev:
Det jag funderar på är klinkers i burspråket (har överblivet från hallen). Annars går det en list som separerar vardagsrummen men då är det ändå 40 kvm som behöver bytas. Grejen är att vi försöker sälja huset, så har inte riktigt tid att dra igång hur stora projekt som helst.
Har du några bilder på det hela? Är det redan genomslipat på ett synligt ställe är det ju inte så mycket att välja på. I alla fall det som är genomslipat behöver åtgärdas om du inte vill spara det till köparen. Men det är lättare att komma med förslag om man vet hur det ser ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Lägg upp en bild så vi får se hur det ser ut.
Att byta hela golvet är nog en bra ide rent ekonomiskt.

/W
 
A
Har inte slipat sönder golvet utan bara grävt i kanten med en kniv och konstaterat att det är svart rakt igenom och att det jäkligt tunt slitskickt… har ingen bild på där jag (läs min fru) har grävt, men det kommer att bli svårt att dölja 🙃
 
  • Hörn av ett rum med trägolv, vit vägg, svart objekt, skugga, kabel, oavslutad fogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Här är en bild
 
  • Ett hörn av ett rum, trägolv, skadad list, slitage eller reparation, gråaktig vägg, dåligt underhåll eller ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Bild på tjockleken
 
  • Närbild på trägolv vid en väggkant med en synlig spricka och oskarpt fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Lägg upp en bild så vi får se hur det ser ut.
Att byta hela golvet är nog en bra ide rent ekonomiskt.

/W
Är inte det svindyrt, många hundra per kvadratmeter
 
M
Det där är parkettgolv av absolut billigaste sort som inte är slipbart. Det tål inte heller något då träskiktet är så tunt.

Ett riktigt slipbart kvalitets golv av 1-stavs ekparkett kostar kring tusenlappen per kvadratmeter.
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
A
M mnils skrev:
Det där är parkettgolv av absolut billigaste sort som inte är slipbart. Det tål inte heller något då träskiktet är så tunt.

Ett riktigt slipbart kvalitets golv av 1-stavs ekparkett kostar kring tusenlappen per kvadratmeter.
Jag känner mig lurad då det stod i beskrivningen att det var parkettgolv i alla rum, men jag anser att detta är fanér och att vi fått oriktig information när vi köpte huset. Ett dolt fel alltså
 
  • Haha
  • Gilla
K@tten och 4 till
  • Laddar…
Anonymiserad 535817 skrev:
Jag känner mig lurad då det stod i beskrivningen att det var parkettgolv i alla rum, men jag anser att detta är fanér och att vi fått oriktig information när vi köpte huset. Ett dolt fel alltså
Tittar man på byggmarknader så kallas det parkett när det är trä i ytskiktet och laminat annars. Detta oavsett tjocklek. Det är inte ett fel att ytfaneret är tunt. Möjligen är det dålig kvalitet. Du kan ju också tänka på att om inte detta inträffat så hade du sålt huset och sagt att det var parkett. Skulle du då tycka att det var rätt om köparen kom tillbaka om några år och ville ha pengar av dig?

Bespara dig tiden att försöka få detta till ett dolt fel. Men om du tar ett par bilder på helheten kanske du kan få förslag på var man kan skarva golvet utan att det ser ut som den nödreparation det är fråga om.
 
  • Gilla
TSkoogh och 22 till
  • Laddar…
M
Man brukar kalla alla golv som har trä uppåt för parkett, i princip alla är fanerade frågan är bara hur tjockt lagret är. De som inte har trä är laminatgolv , typ perstorpsplatta.
Massiv stavparkett finns också men det är knappt någon som sätter idag då det är dyrt och kräver väldigt mycket jobb och skicklighet för att bli fint. Massiv 1-stavs ekparkett har jag aldrig hört talas om, det måste vara olösligt med tanke på vad ek kostar och att man måste ha långa fina plank.
 
  • Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Tittar man på byggmarknader så kallas det parkett när det är trä i ytskiktet och laminat annars. Detta oavsett tjocklek. Det är inte ett fel att ytfaneret är tunt. Möjligen är det dålig kvalitet. Du kan ju också tänka på att om inte detta inträffat så hade du sålt huset och sagt att det var parkett. Skulle du då tycka att det var rätt om köparen kom tillbaka om några år och ville ha pengar av dig?

Bespara dig tiden att försöka få detta till ett dolt fel. Men om du tar ett par bilder på helheten kanske du kan få förslag på var man kan skarva golvet utan att det ser ut som den nödreparation det är fråga om.
Vi har nu skrivit till mäklaren och bett att få beskrivningen ändrad just för att vi inte ska gå ut med falsk information. Om vi hade sålt huset och nya köparen hade kommit till oss med det så hade ansvaret legat då den vi köpte av som gett os felaktig information. Sen får inte golv med sliktskikt tunnar än 2,5 mm kallas för parkett utan ska benämnas fanér.

https://www.golvbranschen.se/rad-ri...-deras-egenskaper/vad-klassas-som-parkettgolv

Se exemplet i grön ruta:
https://www.ekonomifokus.se/bostad/hitta-maklare/salja-bostad-ansvar-som-saljare/comment-page-1
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan inte golvet ha blivit slipat med åren och därför är nu så pass tunt?
 
  • Gilla
Ancec09 och 11 till
  • Laddar…
A
Konra jakob vesterberg1 skrev:
Kan inte golvet ha blivit slipat med åren och därför är nu så pass tunt?
Huset var tio år när vi köpte det och det stod inte någonting om att det varit slipat (brukar få lista sådana saker som gjorts). Slitskicktet är lika tjockt i garderoberna som knappast blivit slipade, så det är osannolikt
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Anonymiserad 535817 skrev:
Om vi hade sålt huset och nya köparen hade kommit till oss med det så hade ansvaret legat då den vi köpte av som gett os felaktig information. Sen får inte golv med sliktskikt tunnar än 2,5 mm kallas för parkett utan ska benämnas fanér.

[länk]

Se exemplet i grön ruta:
[länk]
En enkel lappning av golvet kommer inte att bli osynlig. Men det kan bli mycket snyggare än det genomkarvade. En noggrann snickare kan passa in en bit ek så att det ser acceptabelt ut. Sedan var du själv inne på att lägga klinker i nischen och lägga en list över skarven. Jag är tveksam till dina möjligheter att alls få golvet till att vara ett dolt fel. Men om det är möjligt så kommer det att innebära extremt mycket mer tid och möda än en reparation av skadan.
 
  • Gilla
FolkeF
  • Laddar…
Spackla i med någorlunda liknande färg eller byt om du hade bitar att ta av. Lägg inte några jätteansträngningar eller byt ut hela golvet bara. Det ska bara se ok ut, vill köparna ha annat golv är det bättre de väljer det själva.

Och. Gör er av med kattfan, har de väl börjat pinka inne så är det förgjort att få dem att sluta med det.
 
  • Gilla
  • Wow
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.