R Rkarlsson skrev:
Så det tar 8 timmar att lyfta en rigg 2 ggr ?
Det kanske blir 8 timmar för att man lyfter in riggen på morgonen och vill att kranen ska stanna kvar under dagen och sedan lyfta ut riggen på kvällen.
 
M maxmsm skrev:
Det kanske blir 8 timmar för att man lyfter in riggen på morgonen och vill att kranen ska stanna kvar under dagen och sedan lyfta ut riggen på kvällen.
Det är ju inte riktigt rimligt med en kranbil. Mobilkran är det andra förutsättningar men inte kranbil som ju är en vanlig lastbil med kran :p
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ju inte riktigt rimligt med en kranbil. Mobilkran är det andra förutsättningar men inte kranbil som ju är en vanlig lastbil med kran :p
Alla vet inte skillnad på en kranbil och en mobilkran.
 
M maxmsm skrev:
Alla vet inte skillnad på en kranbil och en mobilkran.
Väldigt sant. Jag tänkte på en lastbil med en bra kranarm.Eftersom jag annat skulle kallat det för lyftkran.
Det är inte heller rätt. men mindre fel😋
 
A ajn82 skrev:
1350*8*1,25=13500, så en bra bit under 15000 skulle jag säga
Väldig sällan blir 8 timmar. Ofta börjar dom köra mot arbetsställen runt 06. Arbetet på huset kanske börjar 07/08. Jobbet klar kanske 15/16. Sen ska lyftas tillbaka och börja köra tillbaka till depån. Rusningstrafik i Sthlm gör att du kanske är tillbaka vid 18.

Så summa summarum 12x1350=16,200kr till företaget som tar jobbet åt en kund. Påslag ca 15% = 18630kr + moms till kund=ca 23.000kr
 
A AkuAnkka skrev:
Väldig sällan blir 8 timmar. Ofta börjar dom köra mot arbetsställen runt 06. Arbetet på huset kanske börjar 07/08. Jobbet klar kanske 15/16. Sen ska lyftas tillbaka och börja köra tillbaka till depån. Rusningstrafik i Sthlm gör att du kanske är tillbaka vid 18.

Så summa summarum 12x1350=16,200kr till företaget som tar jobbet åt en kund. Påslag ca 15% = 18630kr + moms till kund=ca 23.000kr
Ja, men nu var det just någon som påstod att 8h var mer än 15000 kr, inte att 12h var det
 
A ajn82 skrev:
Ja, men nu var det just någon som påstod att 8h var mer än 15000 kr, inte att 12h var det
Till slutkund blir 8 timmar över 15.000kr.

Såklart själva kostnaden är inte 15.000kr om timtaxa är 1350+moms.

Jag menar bara att oftast får man faktura av företaget som erbjuder lyft tjänst som överstiger 15.000kr för 8 timmar räcker inte.
 
A AkuAnkka skrev:
Väldig sällan blir 8 timmar. Ofta börjar dom köra mot arbetsställen runt 06. Arbetet på huset kanske börjar 07/08. Jobbet klar kanske 15/16. Sen ska lyftas tillbaka och börja köra tillbaka till depån. Rusningstrafik i Sthlm gör att du kanske är tillbaka vid 18.

Så summa summarum 12x1350=16,200kr till företaget som tar jobbet åt en kund. Påslag ca 15% = 18630kr + moms till kund=ca 23.000kr
Det är inte säkert att du tar betalt för att du åker från kund. men med en mobilkran har du en rejäl summa för etablering.
 
M maxmsm skrev:
Alla vet inte skillnad på en kranbil och en mobilkran.
Tror nog knappt någon som inte varit inblandad i det vet vad det är. Men en kranbil köper jag inte att den ska stå hos mig i 8 timmar om jag lyfter in något på tomten. En mobilkran som kanske måste köra en bit och inte har mer jobb i närheten köper jag att jag måste betala en del mer pengar och han kanske ställer den hos mig. Om jag bott långt från mobilkranar såklart.
Nu har jag ju mobilkranar 1 mil hemifrån =)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Väldigt sant. Jag tänkte på en lastbil med en bra kranarm.Eftersom jag annat skulle kallat det för lyftkran.
Det är inte heller rätt. men mindre fel😋
Idag finns det lastbilar med rejäla kranar både vad gäller vikt och lyftlängd men frågan är vad en borr rigg kan väga.
 
R Rkarlsson skrev:
Tror nog knappt någon som inte varit inblandad i det vet vad det är. Men en kranbil köper jag inte att den ska stå hos mig i 8 timmar om jag lyfter in något på tomten. En mobilkran som kanske måste köra en bit och inte har mer jobb i närheten köper jag att jag måste betala en del mer pengar och han kanske ställer den hos mig. Om jag bott långt från mobilkranar såklart.
Nu har jag ju mobilkranar 1 mil hemifrån =)
Om det är en lastbil med kran så är vi helt eniga men frågan är vad en borr rigg kan tänkas väga.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om det är en lastbil med kran så är vi helt eniga men frågan är vad en borr rigg kan tänkas väga.
9 ton ish
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A AkuAnkka skrev:
9 ton ish
Då är det kanske en riktig kran som varit på plats, speciellt om riggen skulle en bit in på tomten tex innanför huset.
 
  • Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Googlade lite kranbil kapacitet och mobilkran kapacitet. Verkar anges olika, för kranbil tonmeter(?) och för mobilkran ton. Så kranbil verkar väldigt begränsad av sträckan och 9t är ganska mycket 😁
Så jag håller med, det rör sig nog om en riktigt kran i detta fallet!
 
Är det inte sedan tidigare fastställt att det är en Mobilkran och inte kranbil? Inte många kranbilar som lyfter 9ton speciellt långt och om dom väl gör det så är det inga 1350+m i timmen vi pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.