Dudeish Dudeish skrev:
Den strategin fungerar inte längre, det bygger då på att slutkunden har okunskap om vad produkterna är samt att elektrikern prackar på dem. Det går strålande att även i det öppna landskapet konkurrera med andra, tex så kan man tänka sig att dimmerlösningen skulle vara prima konkurrent till andra och stå sig bra, ifall den hade matter eller zigbee eller zwave. Möjligheten att sälja skulle bara öka.
Den har ju visat sig fungera väldigt väl hittills, dock tvivlar jag på att den fungerar särskilt länge till.
Det är därför jag tror att man nu kastar sig över marknaden för golvvärmetermostater.

Det är självklart möjligt att konkurrera i ett öppet landskap men då måste man också visa att det högre priset ger ett mervärde. Just dimmern kan vara ett sådant exempel men utöver den så kan det bli svårt. Lyckas man däremot låsa fast en kund i ett eget ekosystem blir det betydligt lättare att motivera en kund att välja just de egna produkterna.
Det är just kombinationen av relativt okunniga kunder, fri marknadsföring (via installatörsbranschen) samt faktumet att det för de flesta är olagligt att pilla med el som gör det hela så lyckosamt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Lite som Facit Åtvidaberg resonerade när Japan pumpade ut billiga miniräknare...till slut släppte man i panik en elektronisk räknare. Det gick sådär.
Just prexis.

Andra exempel är väl Kodaks i begynnelsen långvariga skepticism mot digital fotografering eller Xerox syn på datorer.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Den har ju visat sig fungera väldigt väl hittills, dock tvivlar jag på att den fungerar särskilt länge till.
Det är därför jag tror att man nu kastar sig över marknaden för golvvärmetermostater.
Håller med, kommer nog vara fina siffror fram till Q3 2022. De flesta hustillverkare verkar ha plejd som tillval eller att det ingår, det är nog en stor del av hur de säljs. Det säljs som smart belysning, i tillvalskatalogen. Det borde nog stå, belysning med app-fjärr.
Tror som du att de flesta nu vill ha smart styrning av värme, alla värmekällor då och inte bara en llvp eller så, och den skall ju gå efter priset på nordpol och inte bara styras via app.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Det borde nog stå, belysning med app-fjärr.
Plejd funkar inte så... Det är som vanligt via fysiska knappar som du kan programmera eller via app. Jag skulle själv inte använda appen mer än enstaka gånger.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Plejd funkar inte så... Det är som vanligt via fysiska knappar som du kan programmera eller via app. Jag skulle själv inte använda appen mer än enstaka gånger.
ehhm vad isåfall är både jag och min fru ett undantag eftersom vi bägge använder appen väldigt mycket. Bekvämlighetsnivån att tända och släcka lampor när man ligger i soffan är väldigt hög. Iofs så använder min fru Plejd appen medans jag föredrar Home appen. Det är väldigt hög WAF på plejd hemma hos oss
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
I ikeo skrev:
ehhm vad isåfall är både jag och min fru ett undantag eftersom vi bägge använder appen väldigt mycket. Bekvämlighetsnivån att tända och släcka lampor när man ligger i soffan är väldigt hög. Iofs så använder min fru Plejd appen medans jag föredrar Home appen. Det är väldigt hög WAF på plejd hemma hos oss
Alla är olika. Bra att det funkar för dig. Jag använder röst, fysiska och sen app... I värsta fall.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Alla är olika. Bra att det funkar för dig. Jag använder röst, fysiska och sen app... I värsta fall.
ahh ok röstkommandon har ju funkat sådär via Siri på Svenska så jag gav upp och har inte ens försökt med Plejd pga det.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Paddannn
HUE! Alla dagar i veckan!
Billigare och enklare än så blir det inte.
Vi hade Hue i vårt tidgare hus, byggde nytt och blev "lurad" att installera Plejd. För den summan kunde vi köpt en hel del Hue saker.

Vad händer nu när jag inte vill ha Plejd längre? Jag får inte ens plocka ner det utan en behörig elektriker!?
Då ska han/hon ha betalt för att koppla ur och koppla om alla trådar i huset.
Med Hue kan jag välja från dag till dag om jag vill ha smart eller inte.
Och färger, det försvinner med Plejd. Tänker mer på varmt och kallt ljus.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Paddannn Paddannn skrev:
HUE! Alla dagar i veckan!
Billigare och enklare än så blir det inte.
Vi hade Hue i vårt tidgare hus, byggde nytt och blev "lurad" att installera Plejd. För den summan kunde vi köpt en hel del Hue saker.

Vad händer nu när jag inte vill ha Plejd längre? Jag får inte ens plocka ner det utan en behörig elektriker!?
Då ska han/hon ha betalt för att koppla ur och koppla om alla trådar i huset.
Med Hue kan jag välja från dag till dag om jag vill ha smart eller inte.
Och färger, det försvinner med Plejd. Tänker mer på varmt och kallt ljus.
När HUE är billigare då vet man att man handlar exklusivt med Plejd...
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
När HUE är billigare då vet man att man handlar exklusivt med Plejd...
Har du en enda kriterie utöver priset när du köper saker? 😂
 
Paddannn Paddannn skrev:
HUE! Alla dagar i veckan!
Billigare och enklare än så blir det inte.
Vi hade Hue i vårt tidgare hus, byggde nytt och blev "lurad" att installera Plejd. För den summan kunde vi köpt en hel del Hue saker.

Vad händer nu när jag inte vill ha Plejd längre? Jag får inte ens plocka ner det utan en behörig elektriker!?
Då ska han/hon ha betalt för att koppla ur och koppla om alla trådar i huset.
Med Hue kan jag välja från dag till dag om jag vill ha smart eller inte.
Och färger, det försvinner med Plejd. Tänker mer på varmt och kallt ljus.
Hue är inte så jättesmarta längre när någon slår av den med strömbrytaren...
Sen behöver man ingen elektriker för att byta ut en dimmer mot en annan.
 
Nissens Nissens skrev:
Har du en enda kriterie utöver priset när du köper saker? 😂
Jodå. Att jag slipper beroende av ett litet skitföretag.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Jodå. Att jag slipper beroende av ett litet skitföretag.
Du verkar vara en mogen person.
Önskar dig en trevlig helg! 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Du verkar vara en mogen person.
Önskar dig en trevlig helg! 😊
Allt är ju relativt.
Detsamma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.