Enligt rörmokaren måste jag gjuta upp golvet 5 cm för att få fall på toaletten. Vilket är orimligt. Kan man inte såga av stålmuffen utmed golvet och använda sig av en gumminippel?
 
  • Grå plaströr, böjar, kopplingar, vägggenomföring, möjlig avloppsanläggning, byggnadsinfrastruktur, betonggolv, orenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggnadstoalett eller vägghängd toalett så får du upp avloppet?
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Inbyggnadstoalett eller vägghängd toalett så får du upp avloppet?
Det behöver vara en fristående toastol med p-lås då röret kommer gå utanpå väggen
 
L Linn LK skrev:
Enligt rörmokaren måste jag gjuta upp golvet 5 cm för att få fall på toaletten. Vilket är orimligt. Kan man inte såga av stålmuffen utmed golvet och använda sig av en gumminippel?
Ser ut att vara en vinkel eller ett språng som kommer upp ur golv så om du inte ska börja bila upp golvet får du inte ner grenröret så mycket mer. alternativet är ju som tidigare sagt att sätta en fixtur och bygga en låda för fixturen och avloppet
 
Kan det gå att värma stålmuffen för att få den rak?
Om inte det går blir det att bila.
Jag tänkte att det gick att kapa stålmuffen ut med golv och använda sig av faluexbander samt gumminippel?
 
L Linn LK skrev:
Kan det gå att värma stålmuffen för att få den rak?
Om inte det går blir det att bila.
Jag tänkte att det gick att kapa stålmuffen ut med golv och använda sig av faluexbander samt gumminippel?
@Buster65
 
L Linn LK skrev:
@Buster65
Svårt att avgöra på en bild hur mycket gjutjärnsröret svänger men en expanderande gumminippel med tillbehör bygger en del också så inte speciellt säker på att du tjänar så många centimeter på det.

Går inte att värma den och böja till muffen. Varför inte bila?
 
Beroende på vilken höjd centrum är på röret, så finns som det sägs P-anslutning. anslutningen toan ligger på ca 180 centrum. Allt beror på om det kan accepteras att toan kommer ut en del från vägg, det går att få hem några centimeter på rören där, ca 1 cm på övergången och ca 2 cm på T-stycket, dom delar ovanför klarar att att gå isär några centimetrar. Det är fallet som behövs och det behöver inte vara stort så nära stammen som det är.
 
J jonaserik skrev:
Beroende på vilken höjd centrum är på röret, så finns som det sägs P-anslutning. anslutningen toan ligger på ca 180 centrum. Allt beror på om det kan accepteras att toan kommer ut en del från vägg, det går att få hem några centimeter på rören där, ca 1 cm på övergången och ca 2 cm på T-stycket, dom delar ovanför klarar att att gå isär några centimetrar. Det är fallet som behövs och det behöver inte vara stort så nära stammen som det är.
Problemet är att röret är i dagsläget för högt. Har redan toalettstol med P-lås ☺️
 
Jepp men om du byter plats på T-röret och skarvbiten nertill , dom passar på det viset, hur blir höjden då, ser ut att sjunka ca 7 - 8 cm, kanske 1 dec, för att ändra om kanske du får kapa röret ovanför och sätta dit en skjutmuff.
 
B Buster65 skrev:
Svårt att avgöra på en bild hur mycket gjutjärnsröret svänger men en expanderande gumminippel med tillbehör bygger en del också så inte speciellt säker på att du tjänar så många centimeter på det.

Går inte att värma den och böja till muffen. Varför inte bila?
Letar lättast möjliga men det blir att bila 👍🏼
 
J jonaserik skrev:
Jepp men om du byter plats på T-röret och skarvbiten nertill , dom passar på det viset, hur blir höjden då, ser ut att sjunka ca 7 - 8 cm, kanske 1 dec, för att ändra om kanske du får kapa röret ovanför och sätta dit en skjutmuff.
Som jag förstår det är stålmuffen inte rak, därför har han satt en skarv på 15 grader
 
OK syns inte att den är 15, men kanske går att sätta T-stycket i och sen 2 st 15 tillbaka. du får se om det går utan att bila.
 
J jonaserik skrev:
OK syns inte att den är 15, men kanske går att sätta T-stycket i och sen 2 st 15 tillbaka. du får se om det går utan att bila.
J jonaserik skrev:
OK syns inte att den är 15, men kanske går att sätta T-stycket i och sen 2 st 15 tillbaka. du får se om det går utan att bila.
Hur menar du med 2 st 15 tillbaka? 😇
 
L Linn LK skrev:
Hur menar du med 2 st 15 tillbaka? 😇
Som jag förstod rörmokaren kunde han inte få ned t stycket då muffen svänger. Planen innan han var här var att göra så. Konstigt nog gjorde han detta utan att berätta för mig att det iallafall skulle bli en diff på 5cm. Centrum på röret nu är 22cm och toan är 18cm.

Kan tillägga att det här är andra gången han är här. Första gången var diffen på 13cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.