H Hylman skrev:
Intressant tråd. Jag har nyligen blivit med hus med llvp som huvudsaklig uppvärmning, med stöd av braskamin och direktel (vid behov, hoppas slippa). Vi planerar att installera FTX de närmsta åren. Nu är vår LLVP rätt gammal, och jag funderar på om det är en idé att utnyttja det nya energieffektiviseringsbidraget. Jag insåg då att bidrag för llvp bara ges om man också skaffar värmepumpsberedare, och började därför fundera på hur FTX och värmepumpsberedare skulle kunna kombineras.

I vårt fall skulle det vara enkelt att använda rumsluft till VVB, men skicka frånluften till befintlig frånluftkanal i tvättstugan. Men den kanalen skissar jag också ska bli frånluft som går till FTX-aggregatet på vinden.

Tror ni att det skulle vara möjligt att skicka frånluften direkt till FTX:en? Alltså rumsluft-->VVB-->FTX.
Ur värmeekonomisk synpunkt borde det vara lika illa som att bara skicka ut den i rummet, förutom att man kanske minskar den lokala nedkylningen (tvättstugan ligger långt från llvp).

Om man istället skulle skicka ut frånluften från VVB direkt, så undrar jag om man inte skapar problem med undertryck/balansen i huset mellan VVB och FTX när VVB drar igång?

Som ni märker har jag precis börjat fundera i dessa banor.

Besparingskalkylen skulle i mitt fall hjälpas av investeringsbidraget för både llvp och vvb, plus ev bidrag klimatskärmsåtgärder (fönsterbyte) i ett andra steg. Men jag har inte räknat på det än, är bara i fasen att utforska möjliga alternativ.
Jag har installerat precis den lösningen du beskriver, LLVP + FTX + VPB (Värmepumpsberedare).

Jag låter VPB ta rumsluft och skickar ut den kalla luften utomhus.

Precis som du skriver skapas ett undertryck när VPB går. Det resulterar i att kalluft läcker in i otätheter vilket gör att rumstempen sänks nån grad när VPB går (har ställt in så den går 00-06 varje natt).
En annan risk skulle kunna vara att fuktig luft vill vandra utifrån och in genom otätheter, väldigt svårt att svara på om detta kan vara en risk på lång sikt, men jag tänker att en vanlig vindlast har högre påverkan, dessutom får du samma undertrycksförhållande med en vanlig köksfläkt.

Hittills är jag mycket nöjd med lösningen. Har sökt stöd men inte fått svar än (Stockholm).
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
M Monstrings skrev:
Jag har installerat precis den lösningen du beskriver, LLVP + FTX + VPB (Värmepumpsberedare).

Jag låter VPB ta rumsluft och skickar ut den kalla luften utomhus.

Precis som du skriver skapas ett undertryck när VPB går. Det resulterar i att kalluft läcker in i otätheter vilket gör att rumstempen sänks nån grad när VPB går (har ställt in så den går 00-06 varje natt).
En annan risk skulle kunna vara att fuktig luft vill vandra utifrån och in genom otätheter, väldigt svårt att svara på om detta kan vara en risk på lång sikt, men jag tänker att en vanlig vindlast har högre påverkan, dessutom får du samma undertrycksförhållande med en vanlig köksfläkt.

Hittills är jag mycket nöjd med lösningen. Har sökt stöd men inte fått svar än (Stockholm).
Tack, bra att höra!
Det låter ju lite dumt att vpb kyler huset genom att suga in kalluft. Det borde ju göra att llvp får kompensera det och energibesparingen blir mindre än tänkt.
Men om jag tänker rätt borde det väl inte vara ett problem med fukt. En av flera anledningar jag har att skaffa ftx är att skapa ett litet undertryck och minimera att varm, fuktig inomhusluft tränger ut på vinden etc. Detta borde ju vara samma sak, även om du tillfälligt höjer rh i bostaddutrymmet. Men samtidigt mindre risk för kondens på vind mm.
 
H Hylman skrev:
Tack, bra att höra!
Det låter ju lite dumt att vpb kyler huset genom att suga in kalluft. Det borde ju göra att llvp får kompensera det och energibesparingen blir mindre än tänkt.
Ja, det stämmer.

I mitt fall kyler den ett specifikt rum, tvättstugan, där jag ofta har övertemp pga överskottsvärme från torktumlare etc.

Alternativet är att ta uteluft. Då kräver VPB ett högre luftflöde (mer fläktenergi), mer avfrostning, mer elspets + en till håltagning i vägg.
Osäker på vad som är bäst i slutändan men jag gjorde det lätt för mig och kopplad emot rumsluft.
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
M Monstrings skrev:
Ja, det stämmer.

I mitt fall kyler den ett specifikt rum, tvättstugan, där jag ofta har övertemp pga överskottsvärme från torktumlare etc.

Alternativet är att ta uteluft. Då kräver VPB ett högre luftflöde (mer fläktenergi), mer avfrostning, mer elspets + en till håltagning i vägg.
Osäker på vad som är bäst i slutändan men jag gjorde det lätt för mig och kopplad emot rumsluft.
Vad har du för varmvattenberedare och hur mycket fick du betala? Jag fick en prisuppgift på runt 40 tkr.
 
M Myckling skrev:
Vad har du för varmvattenberedare och hur mycket fick du betala? Jag fick en prisuppgift på runt 40 tkr.
Nibe F110. Betalade 28' för pumpen och ca 4' för installation som jag köpte separat.

Tror 40' är rimligt om man köper pump + installation från samma lev.
 
  • Gilla
Hylman och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.