H
Jensajones Jensajones skrev:
Tack för alla inlägg - vissa mer konstruktiva än andra :)

Men jag inser att det saknas en detalj i min beskrivning som förtydligar varför vi vill förlänga själva carporten.
Precis som Kane så fint illustrerat så är det där den röda rektangeln i nedre högra som bilen på bilden ovan står.

Befintligt tak är idag alltså som det gröna på min vidareutveckling av Kanes illustration - dvs åt motsatt håll än på den godkända ritningen och det som har besiktigats av kommunen vid slutbesiktningen av totalentreprenaden 2001.

Den bit i min ursprungliga text är att vi i samband med att vi skall åtgärda den sjunkande carporten tänkt oss att vi skall bygga ut förrådet under carporten så som den andra röda boxen med ett gult kryss visar.

När denna utbyggnad av förrådet gjorts blir helt enkelt taket på carporten for kort för att täcka bilarna...

Därav vill vi förlänga taket.

Och nej det är inte på grund av att man vänt på takstolarna som gjort att taket nu är för högt - där är ett dubbelfel - takstolarna är för höga OCH åt fel håll enligt bygglovet.

Men likväl så är det godkänt vid besiktning grundat på ritningar som säger något annat.

Det verkar således som att den som gjorde slutbesiktningen inte mätte takhöjd eller tittade på ritningarna.

Vårt problem nu är att vi behöver söka nytt bygglov för utbyggnad av förråd - och i samband med detta så hävdar ju då kommunen att huset är felbyggt - trots deras tidigare godkännande.
Detta var inte något som informerades om vid försäljningen.

Vi straffas alltså nu för något som är godkänt och besiktigat - för en tillbyggnad som normalt sett hade varit fullt legitim om carporten bara byggts korrekt från början...
Vad står det på detaljplanen? Är det nockhöjd eller vägghöjd?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
D Dilato skrev:
Jag håller med, men det var påståendet

"Tyvärr, jag gissar på att du borde kollat byggloven på fastigheten i din undersökningsplikt som köpare. Många missar detta…"

som jag kommenterade.
Går inte detta emot ditt inlägg #6?
 
H HEM2121 skrev:
Går inte detta emot ditt inlägg #6?
Påståendet jag kommenterade var att undersökning avseende bygglov ingår i undersökningsplikten.

"du borde kollat byggloven på fastigheten i din undersökningsplikt som köpare. Många missar detta…"

Mitt svar var att så är inte fallet enligt domstolen.

"Som köpare ska man kunna utgå ifrån att det finns bygglov för sådant som är bygglovspliktigt."
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
D Dilato skrev:
Påståendet jag kommenterade var att undersökning avseende bygglov ingår i undersökningsplikten.

"du borde kollat byggloven på fastigheten i din undersökningsplikt som köpare. Många missar detta…"

Mitt svar var att så är inte fallet enligt domstolen.

"Som köpare ska man kunna utgå ifrån att det finns bygglov för sådant som är bygglovspliktigt."
Tack! Då förstår jag ditt inlägg!
 
H HEM2121 skrev:
Vad står det på detaljplanen? Är det nockhöjd eller vägghöjd?
Det är en mycket relevant fråga. Oftast är det inte nockhöjd som specificeras. Så det är fullt möjligt nuvarande tak är planenligt, även om det inte stämmer med bygglovet.

Som jag tolkar tråden så är den tänkta utbyggnaden av taket tänkt att öka mot gatan?

Då är ju frågan hur nära carporten kommer gatan? Ofta är kravet minst 6m till "infarten". Detta krav bygger egentligen på problem med garagedörrar. Det skall gå att stå helt inne på tomten med bilen medan man öppnar garagedörren. Nu är detta en carport, utan dörrar, men ofta ställs ändå samma krav även på en carport.

Så det är ju risk att bygglovet blir omöjligt även utan problemet med taket.
 
  • Gilla
/nenne och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Jag håller med, men det var påståendet

"Tyvärr, jag gissar på att du borde kollat byggloven på fastigheten i din undersökningsplikt som köpare. Många missar detta…"

som jag kommenterade.
Jag måste säga att jag tycker praxis gällande dessa bygglov och möjligheten som köpare att framgångsrikt hävda fel i fastigheten p g a att man genomfört åtgärder i historien som ej fått bygglov är minst sagt komplicerad. Och nu efter 2010 när snåriga nya PBL infördes kan man hamna i situationen att en åtgärd gällande en byggnad gavs bygglov men att ingen startbesked söktes. Sen byggde man enligt lovet men det är ändå inte gällande eftersom det löpte ut när inget startbesked söktes. Alltså ett svartbygge som hade bygglov! Härligt!

Inte blir det bättre av att detta regleras både i jordabalken och PBL (av alla ställen!). Men det finns typ inga domar kring regleringen i PBL har jag för mig, den regleringen dyker ju upp i dessa trådar med jämna mellanrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vad står det på detaljplanen? Är det nockhöjd eller vägghöjd?
Tyvärr både och... vägghöjd 2.5 totalhöjd 3.5
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Jensajones Jensajones skrev:
Tyvärr både och... vägghöjd 2.5 totalhöjd
Står det vilken taklutning det fåt vara?
 
H HEM2121 skrev:
Står det vilken taklutning det fåt vara?
Spelar det någon roll när totalhöjd är angiven i detta case?
 
Så värdet utav ett lite större förråd samt en snutt tak som täcker en sak som likaväl kan stå utan tak?

Trist men känns dödfött från första början.
 
D Danne213 skrev:
Så värdet utav ett lite större förråd samt en snutt tak som täcker en sak som likaväl kan stå utan tak?

Trist men känns dödfött från första början.
Tja, en ganska irrelevant kommentar.
Vi vill ha det och har behov av det så därav att vi försöker hitta en lösning...
Dock trist att vi får problem för att bygget är felaktigt gjort från början och att komunen godkänt det- vilket nu skapar problem och kostnader för oss.
 
Claes Sörmland
Jensajones Jensajones skrev:
Dock trist att vi får problem för att bygget är felaktigt gjort från början och att komunen godkänt det- vilket nu skapar problem och kostnader för oss.
Jag hänger inte med på detta att kommunen skulle ha godkänt byggnaden. De har ju inte gett bygglov för denna byggnad utan för en byggnad med annan utformning. Hur tänker du här?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hänger inte med på detta att kommunen skulle ha godkänt byggnaden. De har ju inte gett bygglov för denna byggnad utan för en byggnad med annan utformning. Hur tänker du här?
Jo i sak håller jag med dig. Det bygglov är för en carport med annan utformning.
Dock så är det den ritning som ligger hos kommunen som godkänd och är även den som finns noterad och är nämnd i slutbesiktningsprotokoll. Så 2001 när hus och carport byggdes så genomförde kommunen en slutbesiktning där även då carport granskades och godkändes.
Gissar (killgissar) att personen från kommunen hade samma problem att tolka och se felet i förhållande mellan ritning och slutprodukt. Och heller inte då troligen mätte nockhöjden...
 
Du får sätta på en markis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.