D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte nödvändigtvis samma hushåll för att det är en fastighet. Bostadsrätter är ett tydligt exempel på när det inte är det.
Detta är nog inte bostadsrätt det handlar om.
 
A A-Man_08 skrev:
Detta är nog inte bostadsrätt det handlar om.
Bostadsrätt var nog bara ett exempel. Jag håller med Daniel om att flera bostadshus på samma fastighet i de allra flesta fall räknas som separata hushåll.
 
Problemet kan också vara tvärt om, att efteransluta/leverera till två bostäder/hushåll på samma fastiget.
Kan saknas fiber, exempel från "verkligheten".
 
useless useless skrev:
Bostadsrätt var nog bara ett exempel. Jag håller med Daniel om att flera bostadshus på samma fastighet i de allra flesta fall räknas som separata hushåll.
Om det nu gör det hur fakturerar man?

Eller säg att man har en tomt med 2 hus och en fiberanslutning.

Men säg följande scenario.
Vilken av husen kan ansluta sig hus 1 eller 2 blir måste någon av husen vara utan bredband?
Eller leverer man fiber till fastigheten?

Hur många hus det är på tomten spelar nog ingen roll.
 
Jag vet inte vad du försöker säga med ditt scenario? Jag har två bostadshus på min fastighet och varje hus har varsin anslutning. Båda är betalda via varsin faktura.

Visst hade jag kunnat lura leverantören och bara ansluta ena huset och delat anslutningen mellan, men nu valde jag att göra rätt från början.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vilken av husen kan ansluta sig hus 1 eller 2 blir måste någon av husen vara utan bredband?
Eller leverer man fiber till fastigheten?
Finns olika lösningar beroende av hur access/stamnätet är byggt.
Man kan t.ex. sätta ett extra skåp/FOS vid fastighetsgränsen och blåsa i en 12-fiber till det nya skåp, dvs man nyttjar den ducten som var avsed för fastigheten från början och sedan nya duct från nya skåpet till respektive hus. Men man måste alltid göra en fiberkontroll i stamnätet att det finns ledigt.
 
useless useless skrev:
Jag vet inte vad du försöker säga med ditt scenario? Jag har två bostadshus på min fastighet och varje hus har varsin anslutning. Båda är betalda via varsin faktura.

Visst hade jag kunnat lura leverantören och bara ansluta ena huset och delat anslutningen mellan, men nu valde jag att göra rätt från början.
Att det inte är självklart att man måste ha 2 separata anslutningar även om det går.

Men va bra då har vi ett exempel där det är 2 anslutningar.
Hur definieras dom 2
hushållen på dom olika fakturorna?
 
V Viking66 skrev:
Vi bor på en tomt med två hus, det går en varsin fiber in till husen vilket innebär att vi måste ha dubbla abonnemang, går det att dela fibern redan ute i ”skåpet” och sätta in en varsin mottagare/router i husen på samma abonnemang?
Jag tolkar det som att du efterfrågar dela abonnemang och inte fysiska fibern i sig då det redan finns 2 fiberanslutningar?
 
Redigerat:
Inget ovanligt med två hushåll och med separata bredbandsfakturor och ev. ytterligare tjänster. Betalas av den som tecknat avtalet.
 
A A-Man_08 skrev:
Att det inte är självklart att man måste ha 2 separata anslutningar även om det går.

Men va bra då har vi ett exempel där det är 2 anslutningar.
Hur definieras dom 2
hushållen på dom olika fakturorna?

Fakturorna avser "hus 1" och "hus 2". Tror du det är svårt för ett företag att skicka två fakturor till samma mottagare?

Men, nej, det är inte självklart att man behöver två anslutningar för att man har två hus. Men det är inte heller självklart att flera hus alltid räknas som ett hushåll som du påstod. Två hus för permanentboende kräver varsin elanslutning, fast telefon, TV-abonnemang, separata avtal för kommunalt vatten, avlopp, sophämtning mm. Varför skulle just fiberanslutningen vara ett undantag?

Att folk fuskar och kör på så länge det funkar är en annan diskussion.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fakturorna avser "hus 1" och "hus 2". Tror du det är svårt för ett företag att skicka två fakturor till samma mottagare?

Men, nej, det är inte självklart att man behöver två anslutningar för att man har två hus. Men det är inte heller självklart att flera hus alltid räknas som ett hushåll som du påstod. Två hus för permanentboende kräver varsin elanslutning, fast telefon, TV-abonnemang, separata avtal för kommunalt vatten, avlopp, sophämtning mm. Varför skulle just fiberanslutningen vara ett undantag?

Att folk fuskar och kör på så länge det funkar är en annan diskussion.
Skrev jag att det gällde samma mottagare?
 
useless useless skrev:
Fakturorna avser "hus 1" och "hus 2". Tror du det är svårt för ett företag att skicka två fakturor till samma mottagare?

Men, nej, det är inte självklart att man behöver två anslutningar för att man har två hus. Men det är inte heller självklart att flera hus alltid räknas som ett hushåll som du påstod. Två hus för permanentboende kräver varsin elanslutning, fast telefon, TV-abonnemang, separata avtal för kommunalt vatten, avlopp, sophämtning mm. Varför skulle just fiberanslutningen vara ett undantag?

Att folk fuskar och kör på så länge det funkar är en annan diskussion.
Så alla som har 2-3 hus på tomten har separata elabonnemang, vatten, avlopp, 2 abonnemang för sophämtning? Tv, telefon? Osv?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Att det inte är självklart att man måste ha 2 separata anslutningar även om det går.

Men va bra då har vi ett exempel där det är 2 anslutningar.
Hur definieras dom 2
hushållen på dom olika fakturorna?
Det är inga problem att ha flera abonnenter på samma fiber. Så fungerar det i hyreshus. Varje abonnent har sin egen IP-adress. Det är dock fastighetsägaren som "köpt" anslutningen. När det gäller villor så vill leverantören inte ha mer än en IP per anslutning. Antag att A har "köpt" fiberanslutning för 20 000. B som bor intill vill också ha en anslutning. Ska det kosta 0 eller 20 000? Eller 30 000?? för det blir ju en efterinstallation.
Enklast är att kontakta den som äger fibern och be om offert. Den tekniska biten är inget problem. De finns flera olika lösningar. Kan tom vara så att det är enklast att blåsa in en fiber till. I mitt hus kan jag se att det faktiskt kommer in fyra fiber, men bara en används.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Så alla som har 2-3 hus på tomten har separata elabonnemang, vatten, avlopp, 2 abonnemang för sophämtning? Tv, telefon? Osv?
Nej, det har dom inte. Men frågan är vad som är rätt. Inte hur folk gör av gammal hävd.
 
TRJBerg
FWIW, jag har två bostadshus på fastigheten. Det ena, där jag bor, har fiber indraget. Från första routern är en nätverkskabel dragen till det andra bostadshuset där det finns en wifirouter. Har haft det huset uthyrt tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.