P Peter Petterson skrev:
Såklart du får, och tekniken är framtidssäkrad 15 år framåt
Om nu grundläggande datakommunikation som exempelvis mail och andra liknande sätt att kommunicera elektroniskt inte existerar om 15 år är nog min ruttnande frys ett av mänsklighetens minsta problem. Eller menar du också att internet är en fluga?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
pdov pdov skrev:
Jag ska vara öppen med att jag har Plejd installerat i mitt hus, styr tre olika grupper av ytterbelysning, belysning i kök, matsal och dimning av spotlights i ett badrum. Dessa installerades av elektrikern när huset byggdes och jag har knappt rört dem sedan dess men kan konstatera att jag är väldigt nöjd med dess funktion, speciellt "astrouret/veckouret" med släckning under natten och att det anpassar sig till solens upp och nedgång.
Den största jag gjort med Plejd i efterhand är att skaffa gatewayn och kopplat den till Homekit när det blev möjligt.

Då jag inte har flera separata Wifi-nät så är jag skeptisk till att lägga för mycket IoT-enheter i mitt Wifi-nät utan vill ha dem via andra protokoll.
Skulle därför vilja vilja diskuterades mer kring vad jag tror är framtiden i form av Matter och i synnerhet Thread som konkurrent / ersättare till Zigbee och Z-wave.
Har någon börjat använda Thread-enheter och tror ni att dessa kommer ersätta Zigbee och Z-wave eller dessa protokoll kommer finnas kvar genom sina gateways även i Matter?
Jag har köpt ett par Thread-pluggar, och en Matter/WiFi (den lite av misstag) från Onvis. Tyvärr är dom lite bulkiga jämfört med motsvarande ZigBee, men alla fungerar bra och blixtsnabbt, och var smidiga att lägga till (via Google Home). Jag kör iofs HA, så jag tjänar inte något direkt på att byta ut mina ZigBee, men det kräver ingen extra controller eftersom min Skyconnect (ZigBee/Thread -usb) klarar båda protokollen. På sikt tror jag att ZigBee kommer fasas ut (av tillverkarna) till förmån för Thread/Matter, men åtminstone jag kommer inte aktivt byta mina prylar som jag tex gjort med Mina Wifi-puckar. Dottern kör Plejd i sin lägenhet och jag lyckades inte ens gratis skänka bort dessa WiFi-plugg, då hon är nöjd med att använda Plejd endast till spottar i taket. Synd att man inte kan kräva tillbaka barnbidraget retroaktivt. 😎
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
för oss räcker det att kika på den digitala displayen när vi ändå vandrar förbi kyl o frys 20 gånger om dagen.
Vad har du för frys som visar aktuell temperatur? Är intresserad för det är vad jag ville ha när vi köpte för tre år sedan men det visade sig att det man såg i displayen var den inställda temperaturen och inte aktuell temp….
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, tydligt att du inte har nån koll alls. Men det har jag. Det är en realitet för vissa produkter.
Du läser ju inte ens priser man serverar dig (för du har ju redan ditt Plejd-skit hemma)
 
F
K karlmb skrev:
Du läser ju inte ens priser man serverar dig (för du har ju redan ditt Plejd-skit hemma)
Totalt tappat det Putte? Vad har det öht med saken att göra? Jag har fö aldrig bett dig servera några priser mer än i syfte att se dig upprörd över att jag inte föredrar din Kinesiska skit.
 
F fsn skrev:
Totalt tappat det Putte? Vad har det öht med saken att göra? Jag har fö aldrig bett dig servera några priser mer än i syfte att se dig upprörd över att jag inte föredrar din Kinesiska skit.
Jo, det var precis vad du gjorde.
Mitt kinesiska skit är inte sämre än ditt kinesiska skit med blågrön färg på. Så det så. Du är from nu ignorerad i likhet med andra energitjuvar.
 
Nissens
R roli skrev:
Vad har du för frys som visar aktuell temperatur? Är intresserad för det är vad jag ville ha när vi köpte för tre år sedan men det visade sig att det man såg i displayen var den inställda temperaturen och inte aktuell temp….
Så funkar min frys också, med tillägget att det ljuder ett larm och en diod blinkar om ärvärdet avviker för mycket från börvärdet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Jag ska vara öppen med att jag har Plejd installerat i mitt hus, styr tre olika grupper av ytterbelysning, belysning i kök, matsal och dimning av spotlights i ett badrum. Dessa installerades av elektrikern när huset byggdes och jag har knappt rört dem sedan dess men kan konstatera att jag är väldigt nöjd med dess funktion, speciellt "astrouret/veckouret" med släckning under natten och att det anpassar sig till solens upp och nedgång.
Den största jag gjort med Plejd i efterhand är att skaffa gatewayn och kopplat den till Homekit när det blev möjligt.

Då jag inte har flera separata Wifi-nät så är jag skeptisk till att lägga för mycket IoT-enheter i mitt Wifi-nät utan vill ha dem via andra protokoll.
Skulle därför vilja vilja diskuterades mer kring vad jag tror är framtiden i form av Matter och i synnerhet Thread som konkurrent / ersättare till Zigbee och Z-wave.
Har någon börjat använda Thread-enheter och tror ni att dessa kommer ersätta Zigbee och Z-wave eller dessa protokoll kommer finnas kvar genom sina gateways även i Matter?
Plejd funkar bra för sitt ändanmål och jag håller med dig om att det är bättre att ha ett eget IoT-nät inomhus för trådlösa apparater. I mitt huvudet ser jag det dock som bättre att det finns ett gemensamt IoT-nät som olika produkter kan läggas till i och bygga ett gemensamt mesh-nätverk i stället för att huset ska bestå av massa småöar av olika trådlösa nät och högar av gateways (även om dessa kan knytas ihop i en gemensam visualisering).

Jag tror absolut att Thread kan bli något.
Jag tänker mig 2 st accesspunkter i huset med dubbla antenner (Wifi och Thread) som bygger varsitt Wifi och IoT-nät och sedan kan olika produkter kopplas upp mot dessa och mesha vidare.
Tänker jag på ett framtida nybyggt hus eller en kontorsfastighet så ser jag en trådad KNX-installation med strömförsörjning och kommunikation i samma kabel till alla sensor och aktorer för att slippa batteri och sedan kombi-AP med wifi och Thread som kan utöka installationen med trådlösa apparater I efterhand.

//Patrik
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Jo, det var precis vad du gjorde.
Mitt kinesiska skit är inte sämre än ditt kinesiska skit med blågrön färg på. Så det så. Du är from nu ignorerad i likhet med andra energitjuvar.
😂😂😂😂😂 ”Så det så”….. med eftertryck och så kan du stampa lite hårt i golvet med för bra eftertryck.
 
D
pdov pdov skrev:
Självklart är det okej att skriva kritiska saker om Plejd. Gärna om man är konkret och inte bara håller på med pajkastning (ingen anklagelse mot just dig RoAd, men de som tar åt sig gör det säkert med rätta)

Jag vill nog att vi i denna tråden blir mer konkreta genom att ge exempel på lösningar när vi jämför olika system. Presenterar vad man kan göra, åstadkomma, lösa med olika produkter och upplysa varandra om skillnader och fördelar utan att blanda in så mycket känslor som det hittills har varit.
Det knepiga är att orden blir fel, det som oftast påpekas är karakteristik hos Plejd, egenskaper, som i vissa fall gör att det inte passar applikationen. Detta läses av vissa som kritik och startar en känslomässigt driven loop av inlägg.

Det är väl ok att produkter har egenskaper och att utifrån dessa utesluta eller välja/föreslå produkter kan inte vara kritik.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har någon länkat till artikeln som kom i onsdags om detta ämne?
[länk]
Jag läste den men känns inte superrelevant, den utgår från en homogen märkesbunden miljö och jag upplever inte att hemmen ser ut så, de flesta har väl idag någonting annat man vill koppla upp, eller kommer snart hamna där?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag läste den men känns inte superrelevant, den utgår från en homogen märkesbunden miljö och jag upplever inte att hemmen ser ut så, de flesta har väl idag någonting annat man vill koppla upp, eller kommer snart hamna där?
Jo artikeln var inte så fokuserad på framtiden.
Prisjakt har en bra artikel om Matter/Thread, förvisso kommersiell.
https://www.prisjakt.nu/guide-till-ett-smartare-hem-med-matter--ecY7vYExIAACMAiVKB
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har någon länkat till artikeln som kom i onsdags om detta ämne?
[länk]
Ingen idé att länka. Det är samma fem personer som skriver i båda trådarna.
 
  • Haha
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.