Alfredo Alfredo skrev:
Nej har aldrig haft något integrerat och som jag skrev vill jag kunna byta diskmaskin utan att ”skruva” i några luckor.
Det går ju utmärkt att byta till en icke integrerad diskmaskin om luckan är paj. Det är ju samma mått på maskinerna så verkligen ett luftslott till problem.

Vill man se maskinen eller inte är frågan och icke integrerade maskiner har ofta display etc på framsidan. (Finns lite specialare här)
 
S saltis99 skrev:
Inga problem med Ikea-front. Har bytt diskmaskin ett par gånger i olika kök, och haft både Electrolux, Husqvarna och Ikeas egen - som troligen också är från Electrolux. I alla fall var det förr så att Electrolux och Whirlpool delade på det mesta av produktionen för Ikeas vitvaror. Och som sagt, inga problem i något av fallen, bara man behåller mallen med skruvhålsanvisningar som brukar bifogas maskinen.
Hur länge sedan var det? Jag köpte av flera orsaker inte skåp från Ikea och såg det därmed inte i praktiken. Men de skåp som Ikea säljer idag har en ganska låg sockel och därmed en hög lucka. Det var inte alla diskmaskiner som enligt sin specifikation gick att montera en så hög lucka på. Men det kan ju ändras med tiden.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det går ju utmärkt att byta till en icke integrerad diskmaskin om luckan är paj. Det är ju samma mått på maskinerna så verkligen ett luftslott till problem.
Det går naturligtvis men om man av någon anledning valt en integrerad maskin får det väl ändå ses som en nödlösning att "tvingas" byta till en icke integrerad.

Men alla gör naturligtvis som de vill. Jag redogör bara för min syn och den är att jag inte ser några fördelar med integrerade vitvaror. Men jag föredrar som sagt även en traditionell spis framför separat ugn och häll.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur länge sedan var det? Jag köpte av flera orsaker inte skåp från Ikea och såg det därmed inte i praktiken. Men de skåp som Ikea säljer idag har en ganska låg sockel och därmed en hög lucka. Det var inte alla diskmaskiner som enligt sin specifikation gick att montera en så hög lucka på. Men det kan ju ändras med tiden.
Det ena köket installerade 2012 och det andra 2014 om jag minns rätt. Bytte diskmaskin i första köket runt 2019 och i det andra 2021.
 
För min del kokar det det ner till att enbart kyl-frys kan vara aktuella för "integration". DM föredras att köra i en upphöjd montering, gillar inte att böja ner mig i onödan så standardmonteringen på golv under bänk är inte så intressant. Ska finnas på arbetshöjd och då "integrerar" det ändå inte med skåpsluckor etc. Så en "ointegrerad" DM är helt ok, gärna litet snygg såklart.

Kyl/frys... side by side den typiska kanske. Kluven där. Fattar argumenten att kunna byta endera enheten, men har svår acceptera en betydlig volymförlust som redan är knaprad på pga frostfree etc. Så jag får nog fortsätta med att köra icke-integrerat där, kanske acceptera att det får bytas en enhet som inte ser likadan ut som "partnern"
 
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen. 😀 En repa är naturligtvis samma problem men ”mitt problem” är att lyckas montera en och samma skåplucka på ett flertal olika diskmaskiner utan att få problem.
A Avemo skrev:
Hur länge sedan var det? Jag köpte av flera orsaker inte skåp från Ikea och såg det därmed inte i praktiken. Men de skåp som Ikea säljer idag har en ganska låg sockel och därmed en hög lucka. Det var inte alla diskmaskiner som enligt sin specifikation gick att montera en så hög lucka på. Men det kan ju ändras med tiden.
Oftast behöver man bara såga ut på ovansidan av sockeln för att anpassa.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen. 😀 En repa är naturligtvis samma problem men ”mitt problem” är att lyckas montera en och samma skåplucka på ett flertal olika diskmaskiner utan att få problem.
ja det går alldeles utmärkt så länge inte luckan har för stora skador
 
H Harald Blåtumme skrev:
För min del kokar det det ner till att enbart kyl-frys kan vara aktuella för "integration". DM föredras att köra i en upphöjd montering, gillar inte att böja ner mig i onödan så standardmonteringen på golv under bänk är inte så intressant. Ska finnas på arbetshöjd och då "integrerar" det ändå inte med skåpsluckor etc. Så en "ointegrerad" DM är helt ok, gärna litet snygg såklart.

Kyl/frys... side by side den typiska kanske. Kluven där. Fattar argumenten att kunna byta endera enheten, men har svår acceptera en betydlig volymförlust som redan är knaprad på pga frostfree etc. Så jag får nog fortsätta med att köra icke-integrerat där, kanske acceptera att det får bytas en enhet som inte ser likadan ut som "partnern"
Säger tvärtom. Kyl/Frys är de enda som har någon egentligen skillnad mellan alternativen, just volymen. Nästan så jag vill byta mina integrerade till fristående just för detta. framförallt frysen
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag håller precis på att bygga klart ett nytt kök och integrerar diskmaskin och micro. Spis och kyl kör jag traditionellt men måtinpassat. Kylarna är het enkelt bättre oinbyggda och spisen handlar mer om egen smak då jag föredrar en klassisk spis. Enligt kökstillverkaren så har det blivit vanligare att skippa integrationen av just kyl/frys.
 
S
D Dr Benz skrev:
Varför inte integrerat? Har sjukt mkt svårare att komma ihåg var soppsleven och osthyveln finns…

Ok integrerad fläkt var ett riktigt skit som bara är design. Tur att vi kunde häva det köpet.
Men självklart kyl/frys och disk.
Vad var problemet med den integrerade fläkten? Jag tycker den jag funkar bra. Funkar 10 gånger bättre än den gamla fläkten som gick ut genom murstocken.
 
S sinuslinus skrev:
Vad var problemet med den integrerade fläkten? Jag tycker den jag funkar bra. Funkar 10 gånger bättre än den gamla fläkten som gick ut genom murstocken.
[video]
Problemen var enligt följande.

Surrande, tickande/ knäppande från hällen när man hade värme på. Ibland även om det bara stod något på zonen. Detta var något jag visste fanns på IKEAS billigare hällar då vi haft sådana tidigare. Trodde dock att det inte skulle vara så när man betalade 18000:- även om det inkl fläkten.

Kolfilterfunktionen gjorde att den blåste väldigt mycket på fötterna där återcirkulationen blåste ut i sockeln.

Ljudet från fläkten var olidligt även på låg effekt. Långt ifrån det man kan höra på ditt klipp.

Sugeffekten framförallt från kastruller var under all kritik. Stekpannor ok pga av den låga höjden.

Nu jämför vi IKEA med Siemens och det vet jag att man inte riktigt kan.

Nu blev det en Siemens häll med 5 zoner (fantastiskt) och en överhängande Siemens fläkt som låter mindre i forcerat läge än vad IKEA gjorde på 1-2 läget av 9 plus forcerat läge. Förutom arbetet så blev priset i stort det samma på kampanjer. Men nu får vi ut all fuktig/ smutsig luft från köket och det är också ett plus.
 
S
D Dr Benz skrev:
Problemen var enligt följande.

Surrande, tickande/ knäppande från hällen när man hade värme på. Ibland även om det bara stod något på zonen. Detta var något jag visste fanns på IKEAS billigare hällar då vi haft sådana tidigare. Trodde dock att det inte skulle vara så när man betalade 18000:- även om det inkl fläkten.

Kolfilterfunktionen gjorde att den blåste väldigt mycket på fötterna där återcirkulationen blåste ut i sockeln.

Ljudet från fläkten var olidligt även på låg effekt. Långt ifrån det man kan höra på ditt klipp.

Sugeffekten framförallt från kastruller var under all kritik. Stekpannor ok pga av den låga höjden.

Nu jämför vi IKEA med Siemens och det vet jag att man inte riktigt kan.

Nu blev det en Siemens häll med 5 zoner (fantastiskt) och en överhängande Siemens fläkt som låter mindre i forcerat läge än vad IKEA gjorde på 1-2 läget av 9 plus forcerat läge. Förutom arbetet så blev priset i stort det samma på kampanjer. Men nu får vi ut all fuktig/ smutsig luft från köket och det är också ett plus.
Jag har ett rör i krypgrunden som blåser ut utomhus. Kolfiltervarianten är nog ingen höjdare.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Problemen var enligt följande.

Surrande, tickande/ knäppande från hällen när man hade värme på. Ibland även om det bara stod något på zonen. Detta var något jag visste fanns på IKEAS billigare hällar då vi haft sådana tidigare. Trodde dock att det inte skulle vara så när man betalade 18000:- även om det inkl fläkten.

Kolfilterfunktionen gjorde att den blåste väldigt mycket på fötterna där återcirkulationen blåste ut i sockeln.

Ljudet från fläkten var olidligt även på låg effekt. Långt ifrån det man kan höra på ditt klipp.

Sugeffekten framförallt från kastruller var under all kritik. Stekpannor ok pga av den låga höjden.

Nu jämför vi IKEA med Siemens och det vet jag att man inte riktigt kan.

Nu blev det en Siemens häll med 5 zoner (fantastiskt) och en överhängande Siemens fläkt som låter mindre i forcerat läge än vad IKEA gjorde på 1-2 läget av 9 plus forcerat läge. Förutom arbetet så blev priset i stort det samma på kampanjer. Men nu får vi ut all fuktig/ smutsig luft från köket och det är också ett plus.
Beklagar att ni hade en "undermålig" produkt. Fläktar har sjukt stor skillnad i ljud beroende på utformningen.

Min Bosch häll surrar mest bara i boost läget. Började skramla i kaffebryggaren när vattnet kokar, skiljer massor mellan olika kärl
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Beklagar att ni hade en "undermålig" produkt. Fläktar har sjukt stor skillnad i ljud beroende på utformningen.

Min Bosch häll surrar mest bara i boost läget. Började skramla i kaffebryggaren när vattnet kokar, skiljer massor mellan olika kärl
Ja fläkten var en sak. Där fick man iaf något för designen. Men vi var inte nöjda med den lösningen.

Däremot surrande och knäppande accepterar vi inte. Har haft några Bosch och Siemens tidigare för utom IKEA. Och det är bara på IKEA som vi upplever bekymmer (kan såklart anas på Bosch och Siemens men det är milsvid skillnad). Vi har haft 6-7 olika setups på häll dom senaste åren med samma kärl. Och bara IKEAs fungerar dåligt. Riktigt dåligt. Glada att bli av med den och ALDRIG mer Ikeas vitvaror. Gärna kök för det otroligt prisvärt en inte vitvaror.
 
Ikea gör ju som bekant inte sina egna vitvaror utan det är "White label" i olika setup ofta från Electrolux, Whirlpool och Bosch. Det är betydande skillnad mellan deras billigaste och dyrare maskiner, så man ska inte dra allt över en kam.

Just induktionshäll och surrande har många klagat på men det verkar vara bättre på nyare och de dyrare modellerna.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.