Jag har aldrig gillat tanken att målaren ska behöva fixa det som snickaren har skyndat över eller gjort fel på.

Vid gipsning är det ju så att man sätter de försänkta kanterna mot varandra för att senare kunna spackla och sätta remsa. Efter slipning så bör man kunna få ett perfekt och slätt resultat.
Om man behöver skarva i kortändan så finns det skivor med fyra försänkta kanter vilket bör användas.

Men hur väl man än planerar så måste man i alla projekt skarva där det inte finns en försänkt kant. 9 av 10 skär då lite pliktskyldigt en 45° fasning på gipsskivan. Det leder till att målaren måste sätta remsan över skarven och spackla in, varpå en upphöjning har skapats. Ju noggrannare målare, desto längre drar han ut spacklet så att det inte syns så mycket, men hur man än gör så har man skapat en icke slät vägg.

Borde det inte finnas en bättre metod för detta 2023 ?
Jag har i mitt senaste projekt försökt återskapa den försänkta kanten med hjälp av gipskniven och lite tålamod. Det blir så klart utan att vara täckt av papper där och extra känsligt för skador medan man flyttar runt på skivan. Men väl på plats fungerar det bra och skapar utrymme för remsa och spackel på ett bra sätt.

Hur gör ni? Finns det en annan metod? Ett verktyg för att skapa det jag vill?
 
  • Diagram som illustrerar olika fogtyper i byggmaterial: försänkt, rak, fasad.
Blir jäkligt mycket skräp bara.
 
Bättre du lär dig spackla ordentligt istället. Vissa målare vill ha fasad kortskarv, andra bryr sig inte.

Kan du inte spackla kommer det se dåligt ut ändå. Att hålla på skära bort och försänka som du skriver är inte bra det heller då pappen både på fram och baksidan är en del av skivan och är tänkt att vara där.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Gipssurf (heter nog gipsrasp egentligen, men ingen säger så..). Funkar bra att göra försänkningen med.
 
Hej @martinradbo!

Här har hu en enkel liten hyvel med 3 skär för gipsplattor.
Har själv aldrig testat den men kolla länken på UT så får du en uppfattning om hur den fungera.

Dag


Det är en skärmbild av en produkt på en webbplats, specifikt en kantavfasare från varumärket Wolfcraft som säljs på Amazon.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du menar att hyvla bort papp och gips för att återskapa en bredare försänkning (utan ytskikt av papp) så verkar det rätt dumt. Skivan förlorar sina egenskaper utan pappen på båda sidor.

Principen med att pappremsan överlappar pappen på skivan ger ett starkt förband som klarar rörelser utan att spricka. Som du beskriver din metod fäster inte pappremsan i gipsens papp och du riskerar därför sprickor vid rörelser.

Som med allt annat ska gipsskivor monterads enligt tillverkarens monteringsanvisning och mig veterligen föreskriver alla att kanterna fasas med hyvel eller surform varefter de spacklas med remsa. Dras spacklet ut med bred spackel så syns inte en skarv alls.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Lär dig spackla, köp in tjänsten spackling eller välj ett annat mtrl.
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
A
Spackla är en konst , behärskar du inte själv så låt nån som kan spackla , är inte alla målare heller som lyckas bra .
går du nog brett med spacklet i ändskarvar så lyckas du allt annat blir genvägar som syns
😉Ja jag är också hopplös så jag tar hjälp och det är kul att se dom som kan spackla riktigt, blir bara förbannad själv när man ser resultatet
 
Vilka tråkiga råd ni ger……kan man inte så ta in hjälp. Hur skulle det se ut om alla gjorde så?

Kan man inte så övar man tills det blir bra.
 
  • Gilla
DonPablo och 6 till
  • Laddar…
MrJay
stigen stigen skrev:
Hej @martinradbo!

Här har hu en enkel liten hyvel med 3 skär för gipsplattor.
Har själv aldrig testat den men kolla länken på UT så får du en uppfattning om hur den fungera.

Dag

[media]
[bild]
Jag äger en sådan och den har använts till all gips i nya huset, funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kan man inte så övar man tills det blir bra.
Det är ett bra sätt. Har man annat att göra som man är bra på kan det likafullt vara bättre att leja hjälp med spacklingen, kanske kan man byta timmar med målaren om man har en kompetens som målaren efterfrågar.
 
F fribygg skrev:
Det är ett bra sätt. Har man annat att göra som man är bra på kan det likafullt vara bättre att leja hjälp med spacklingen, kanske kan man byta timmar med målaren om man har en kompetens som målaren efterfrågar.
Självklart. Bara man då och då i livet väljer att ta sig an dessa saker man inte tycker sig klara av.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ska man limma eller spackla fast remsan och går det inte lika bra med glasfiber remsa?
 
  • Haha
MathiasS
  • Laddar…
richardtenggren
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.